Startmotor går ej runt (ktm 525)

simee_93

Medlem
Gick med
9 Nov 2009
Hoj
KTM 525 05
Hej nu va de dags igen. men så är det väll i början.:tungan

Startmotorn till crossen orkar inte dra runt om man inte håller in
de-kompressionen för då går de hur bra som helst.:va har testat bytta alla säkringar och putsat bort eventuell smuts mm från kablar och kopplingar.

Den är i övrigt lätt att få igång för en som kan kicka. skulle vara välldigt tacksam för svar :tummenupp

OBS jag har även kollat kolen och rengjort motorn inuti.

-Har du inte automatisk dekompression på din maskin ? Yamaha har ju det på sina elstartade enduromodeller för att orka dra runt motorn. -Kanske är det så att man SKALL dra in dekompressionhandtaget ?

men då startar den ju inte för då åker ju bränsleblandningen bara ut genom röret dirrekt

Jo den startar med manuell dekomp indragen.

1. Kolla batteriet kan det inte ge ström nog är du rökt. Koppla in bilbatteri och testa
2. Kolla över alla jordningar och kablar på vägen. Koppla in 12V från ditt bilbatteri direkt på startmotorns poler.
3. Justera ventilerna
4. Kolla så att startmotoringreppet inte kärvar
5. Skicka startmotorn till mig för renovering.

Har samma problem med min duke. Antar att det är samma åtgärdslista. skall hem och testa dessa tips.

Trodde inte den startade manuel decomp indragen men skall testa så fort man släpper orkar startmotorn inte längre dra.

TS: Förmodar att det går att kicka utan manuell dekomp annars får du kolla den automatiska som sitter på kamaxeln men har aldrig varit med om att den strulat. Det krävs ett riktigt friskt batteri för att orka dra runt 525'an då batteriet är i underkant.

a de är ju inget fel på batteriet köpte det igår och laddat till max. ventilerna är justerade sen 1h tillbaka och och det är inget fel på själva startmotorn. den är ren och har tillräckligt långa kolbitar.

a de är ju inget fel på batteriet köpte det igår och laddat till max. ventilerna är justerade sen 1h tillbaka och och det är inget fel på själva startmotorn. den är ren och har tillräckligt långa kolbitar.

1. Hur vet du att startmotorn är frisk?

Enda sättet att VETA detta är att isolera allt före och efter dvs startmotorigrepp och matning av ström dvs testa med bilbatteri direkt på startmotorns poler så vet du att det inte är något innan startmotorn. Fungerar det fortfarande inte så kan det vara startmotoringreppet och då får du plocka av transkåpan och lyfta ur ingreppet för att tillse att det inte kärvar. Vill det fortfarande inte är startmotorn kass. Det är inte riktigt så enkelt att man bara kan spana på kolen och rengöra lite, värme och vibrationer gör att lindningen förr eller senare säger upp sig, har du resistensmätt den?

Det är inte riktigt så enkelt att man bara kan spana på kolen och rengöra lite, värme och vibrationer gör att lindningen förr eller senare säger upp sig, har du resistensmätt den?

Vad skall det vara för värde vid en resistensmätning på en frisk startmotor då?

har fått den att går runt nu även om jag släpper de-kompressionen men den vill ändå inte starta men det är precis så den pallar dra och de går mycket sakta.

har fått den att går runt nu även om jag släpper de-kompressionen men den vill ändå inte starta men det är precis så den pallar dra och de går mycket sakta.

Felsök enl ovan om den dåliga hastigheten beror på taskigt med ström fram till motorn eller taskig motor/ingrepp...

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back