Startkoppling problem Varadero

Beffla

Endurorookie
Gick med
13 Jul 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Honda XL 1000V KTM 450 EXC-R
Hejsan
Jag har problem med startkopplingen på min Varadero.
När jag trycker på startknappen uppstår ett ”tjutande” ljud och motorn står still.
Felet har visat sig oftare och oftare. Nu går det knappt att starta hojen.
De gånger det ”tjutande” ljudet inte uppstår, startar den hur bra som helst.
Felet kommer mer sällan när motorn är varm.:confused:
Nu har jag bytt ut startmotorn och hela startkopplingen förutom nerväxlingsdrevet som sitter mellan startmotorn och startdrevet.:huvet
Min undran är nu om det drevet består av flera delar eller är det tillverkat i ett stycke? Kan det börja slira mellan det stora och det lilla kugghjulet?

En tur till Norge är planerad om två veckor, men då måste det gå att starta hojen.

Hoppas någon har information som kan hjälpa mig.

Beffla.
 
Tro det eller ej, men nu fungerar hojen!!!!!
Felet var att mellandrevet, som är gjort av två delar som pressats ihop, börjat slira. När det väl har hänt går det fort utför med toleranserna.
Min verkstad(som ligger i Jäsrvsö) ville ha 10400:- för att byta ut hela drevet och startkopplingen. Det skulle förståss fungerat efter det, men det känns inte roligt att lägga ut den summan.

Nu fixade jag allt gratis på jobbet!!!!
Jag pressade ihop delarna, som dom ska sitta, och borrade ett 3mm hål mitt i skarven mellan delarna. I hålet knackade jag i ett 3,3mm spännstift som jag kapat i rätt längd. När jag sen satte tillbaka brickan och låsringen syns ingenting och stiftet kan inte krypa ut. Och det kostade inte en krona!!!
Nu snurrar det på som det ska när jag trycker på startknappen.
Nu blir det en resa till Norge.

MVH Beffla
 
Smart gjort!

Förstår inte varför dom inte gör den solid eller liknande från början om den nu slits. Enklar att sätta ihop kanske?
 
Antagligen så är det en envägskoppling.
En sorts frihjul.
Startmotorn skall kunna driva motorn, men motorn skall inte kunna driva startmotorn.
En extra skyddsutrustning.
Brukar gå lika bra utan.

Att dessa kopplingar börjar bråka brukar bero på fel olja eller att det kommit skit i den.
Bytt olja nyss?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top