Startknappen funkar inte, Monster 900 1997

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Nu har jag fixat det mesta, så ska den plockas ihop.

Innan jag plockade isär den så funkade inte startknappen.

Nyladdat batteri
Startrelät testat
Jag testade att koppla ihop relät med batteri och sladden som går till startknappen, inte ett lil
Jag plockade isär startknappen, gjorde rent och polerade upp alla kontakter, allt ser helt ut, men det vet man väl inte förrän man mätt
Sen kollade jag sladden som går till relät, drog bort lite av skyddet för att se om det såg ok ut, då hittade jag en bygling, det ser inte ut som Ducati fabriksstandard.

Kolla bilden, är det nåt eget hittepå eller ska det vara så?

I övrigt, har ni andra förslag på vad som kan ha ballat ur?
 

Bifogat

  • 6 (1).jpeg
    6 (1).jpeg
    2.1 MB · Visningar: 46
Så ser det nog ut på min SSie också om jag minns rätt, kommer inte åt att titta nu.
Vill minnas att det var så på en ST2 som bodde hos mig för ett tag sedan också.
Just den där kontakten är det vanligaste felet när startmotorn inte går.
Mät om du får spänning i kontakten när du trycker på startknappen.
Om inte så är ju problemet uppströms den vita kontakten, ska inte vara någon skarv mellan relä och knapp.
Kolla stift och hylsor, man får ibland trycka till hylsorna lite så de klämmer bättre om stiften på reläet.
 
Last edited:
Tack, jo men det finns en kontakt emellan relät och startknappen. Min multimeter hade ballat ur så jag tog med mig grejerna hem och mätte, så startknappen och killerswitch funkar fint t.om. kontakten, jag ska åka ner och koppla ihop och mäta med en hel multimeter, så blir det lättare att förstå var felet sitter.

När jag fäller ner stödet med växel i, stannar inte motorn, utan det är bara en röd lampa som lyser på panelen. Ska det vara så på gamla Ducatis eller är det en märklig pimpning?
 
Brytaren i stödet brukar väl de flesta koppla förbi.
 
Varför egentligen? Man torskar väl på besiktningen om det inte funkar?

Kan det vara en orsak till startproblem?
 
Det är nog så att den bryter så fort stödet går ned oavsett om du är i neutral eller har växel i, så funkar ett mig närstående Monster 900Sie, dvs den kan inte stå och puttra medan man gör sig färdig om du inte sitter på.
 
Verkar vara olika det där med stödet…
Min Monster 1000ssie -04 slocknar så fort jag lägger i växel med stödet nere. I neutral kan jag revva tills ventilerna ploppar ut skulle jag tro.

Till startknappen då, börja med att mäta var spänningen försvinner.
 
Nu har jag mätt och all verkar vara ok, men det funkar inte i alla fall. Om jag lägger en mejsel mellan polerna på relät, så drar den runt.
 
Prova med att jorda reläet.
Jag hade samma fel som du en gång på min GSX1100 en vår efter att den varit helt isärplockad under vintern. Jag köpte ett nytt relä, men ingen skillnad. Det var så enkelt att jag monterat jordkabeln på fel ställe.
 
Nick, jag har testat det, men det kanske blev fel gjort..?

kan man köpa nåt billigt relä att testa med? Biltema?
 
Byta prylar kan man ju göra, många prylar om man vill och tror. En testlampa eller multimeter som du probar med var du har och inte har +12V gör att du kan sluta tro och istället veta var felet är.

Startmotorn är jordad i motorblocket. Den grova kabeln som går till startmotorn är +12V från start-solenoiden.
 
Ok, håller med Anders. Jag har biltemas 119 kronors multimeter, gå den att använda för detta ändamål? Nu sitter relät på plats, går det att mäta på den med det instrumentet jag har och hur gör jag?
 
Ok, håller med Anders. Jag har biltemas 119 kronors multimeter, gå den att använda för detta ändamål? Nu sitter relät på plats, går det att mäta på den med det instrumentet jag har och hur gör jag?
Jag kan skruva bort mitt relä på min SSie och låna ut till dig, vi bor nog nära varandra.
Skicka ett PM så löser vi det.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top