Startknappen död!

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Skulle hem från jobbet i eftermiddags, slog på tändningen och tryckte på startknappen. Inte ett ljud!:mad:
Har Spyball larm med startspärr varför jag trodde larmet fortfarande var på. Tryckte på larmknappen, men fortfarande inget ljud från startmotorn.

Efter några omgångar med larmfjärren och starnyckel-knapp gav jag upp och rullade igång hojen. Tur det är en nedförsbacke i garaget:)

Har försökt deaktivera larmet med div. nödkoder och annat. Börjar fundera på om det kan vara ngn sladd som hoppat.
Har kollat säkringar & larm (larmet tjuter).:confused:

Förslag?
 
Jag är hyggligt säker på att man inte ska kunna rulla igång den heller om larmet har låst hojen. Jag har något vagt minne av det från när jag ägde en hoj med Spyball. Testa att bygla startrelät, funkar det så är något mellan det och knappen på styret trasigt. Funkar det fortfarande inte är relät kanske kasst. Testa isf att ge startmotorn kräm direkt. Startar hojen då så är garanterat relät kasst.
 
Jag hade samma problem och jag listade ut efter MYCKET om och men att det är kopplingsspärren (Typ en liten dosa som ger rundgång då du håller in kopplingen medans du startar hojen) var paj på min.

Lite tjuvkoppling och det funka perfekt, kolla om så är fallet... ska va en liten dosa vid kopplingshandtaget, kan va nått som glappat, håller du inte in kopplingen så händer inget även fast du trycker på startknappen.
 
Hehe, näe brytaren står i rätt läge.
Var inne på samma tanke att det inte borde gå att rulla igång en hoj med startspärr i. Ska brygga startmotorn i morgon samt även kolla dosan, om jag har ngn sådan, vid kopplingshantaget.

Fan att det ska vara en sån massa kåpor ivägan, det är ett djäkla skruvande...

Tack för hjälpen.
 
kolla kontakten vid stödet och smörj den.

Jag rev av kåporna på min gamla RF flera gånger. Tar inte mer än 10 min. Men tappa inte bort skruvar eller brickor. Dom var dyra :rolleyes:
 
Last edited:
På tal om startknapp.. Lånar tråden lite. Någon som har förslag på vad man kan sätta dit istället för startknappen(som har lossnat)? Kanske en liten bit svart gummi eller något annat passande? Vill inte punga ut för en helt ny omkopplare.
 
Har nu kollat startmotorn och den funkar. Har mätt upp (motstånd) kablarna från startmotorn fram till tändlåset, men därifrån fram till knappen är det lögn i helvete att identifiera rätt kablar. Har t.o.m. tejpat fast startknappen i "startläge" för att försöka få napp på rätt kablar. Har nu fyra möjliga kablar kvar och två möjliga funktioner på dessa. Ljus av/på (tre lägen ett är möjligen parkering).

Misstänker att den tråden som går till knappen bara är en "tändtråd" alltså en tråd (strömförande) in och när man trycker in knappen bryggas tråden in och tråden ut ihop.

Ska göra ett nytt försök i kväll, får be sonen om hjälp att trycka in startknappen. (Kan ju vara så att knappen är trasig eftersom jag inte kan mäta upp något motstånd...)

Förslag, el-schema, eller glada tillrop tas tacksamt emot :tummenupp

Nästa hoj ska bli en utan kåpor..... fast å andra sidan är dom rätt sköna att sitta bakom

PS: Gummilapp istället för startknapp, ja-om du kan få den fjäderbelastad så att den går ifrån tändläge och inte ligger och kontaktar när den inte trycks in.
 
Har laddat upp en dåligt inscannad kopia av service-manualen, där finns scheman och lite annat gott.
(PM:ar adressen)
 
Kopplingsbrytaren, dödarknappen, neutralgivaren och sidostödsbrytaren är hopkopplade och relästyr startmotorn på i stort sett alla suckor. Se bifogad bild från efterföljaren. Det ser lika ut i manualerna till de tre andra suckorna jag har.
 

Bifogat

  • untitled.JPG
    untitled.JPG
    82.9 KB · Visningar: 64
Tack för hjälpen,
problemet är nu löst. :tummenupp Hittade en kontakt som var isär. Var ngt slags hemmajox som förre ägaren (misstänker jag) satt ihop som nu gått isär. Enkel match att byta och sätta dit en ny. Kontakten satt bakom en stor kabelhärva varför jag inte såg den i går.
 
Back
Top