Starting Grid Catalunya.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Gibernau går från klarhet till klarhet och imponerar på ig, jämför med MR Worldchampion Colin Edwards som är i samma team och med samma delar han är 1,2 sekunder efter.
Ovanligt otight i toppen är det med bara de fyra första inom en sekund, iofs är det bara en sekund mellan Rossi och Nakano på 13:e plats.
Melandri fortsätter kvala bra men Checa verkar inte ha klarat pressen. Kul även med Xaus och Hopkins som visar lite gamla goda takter.

Pos. Num. Driver Team Time Gap
01 15 S.Gibernau Honda 1'42"596
02 46 V.Rossi Yamaha 1'42"959 + 0'00"363
03 69 N.Hayden Honda 1'43"124 + 0'00"528
04 3 M.Biaggi Honda 1'43"563 + 0'00"967
05 33 M.Melandri Yamaha 1'43"601 + 0'01"005
06 4 A.Barros Honda 1'43"647 + 0'01"051
07 11 R.Xaus Ducati 1'43"680 + 0'01"084
08 21 J.Hopkins Suzuki 1'43"693 + 0'01"097
09 6 M.Tamada Honda 1'43"708 + 0'01"112
10 12 T.Bayliss Ducati 1'43"793 + 0'01"197
11 45 C.Edwards Honda 1'43"832 + 0'01"236
12 7 C.Checa Yamaha 1'43"860 + 0'01"264
13 56 S.Nakano Kawasaki 1'43"948 + 0'01"352
14 66 A.Hofmann Kawasaki 1'44"126 + 0'01"530
15 65 L.Capirossi Ducati 1'44"131 + 0'01"535
16 10 Ke.Roberts Suzuki 1'44"175 + 0'01"579
17 50 N.Hodgson Ducati 1'44"761 + 0'02"165
18 17 N.Abe Yamaha 1'44"988 + 0'02"392
19 99 J.McWilliams Aprilia 1'45"108 + 0'02"512
20 67 S.Byrne Aprilia 1'45"200 + 0'02"604
21 32 G.Lavilla Suzuki 1'46"142 + 0'03"546
22 88 A.Pitt Moriwaki 1'46"327 + 0'03"731
23 80 Ku.Roberts Proton KR 1'46"399 + 0'03"803
24 9 N.Aoki Proton KR 1'46"957 + 0'04"361
25 84 M.Fabrizio WCM 1'47"503 + 0'04"907
26 35 C.Burns WCM 1'48"684 + 0'06"088

Gibernau ser verkligen ut som årets titelvinnare – tyvärr. Imorgon vinner han nog och det ser mörkt ut för Biaggi att någonsin bli "champ" i den högsta divisionen.

Nyteknik skrev:
Gibernau ser verkligen ut som årets titelvinnare – tyvärr. Imorgon vinner han nog och det ser mörkt ut för Biaggi att någonsin bli "champ" i den högsta divisionen.
Du behöver inte oroa dig; Herr lowsiderfjolla blir aldrig världsmästare i den riktiga klassen.

Nyteknik skrev:

Känns som att Sete inte skulle vara oförtjänt av en titel, men jag tror att det ändå blir Rossi i slutändan.

Biaggi är och ska förbli den eviga 2/3:an.

/J

RG500-Johannes skrev:
Känns som att Sete inte skulle vara oförtjänt av en titel, men jag tror att det ändå blir Rossi i slutändan.

Biaggi är och ska förbli den eviga 2/3:an.

/J

Det framstår som skapligt klart att Gibernau är den näst snabbaste föraren. Rossi är snabbare, men kör en mindre snabb hoj. Vem som skulle vara förtjänt av titeln tycker jag är svårt att besvara. Vad innebär det att förtjäna något i dessa sammanhang?

Men det är nästan kusligt med Biaggi, tycker jag. Det verkar ha satt sig i skallen på honom att han aldrig kommer att ta titeln och han kör därefter. Han har erfarenhet, material och förmåga –*men uppenbarligen inte den mentala kapaciteten att bli etta. Den dryga kaxigheten som var hans adelsmärke de första säsongerna i 500 som bortblåst.

Nyteknik skrev:
Det framstår som skapligt klart att Gibernau är den näst snabbaste föraren. Rossi är snabbare, men kör en mindre snabb hoj. Vem som skulle vara förtjänt av titeln tycker jag är svårt att besvara. Vad innebär det att förtjäna något i dessa sammanhang?

Men det är nästan kusligt med Biaggi, tycker jag. Det verkar ha satt sig i skallen på honom att han aldrig kommer att ta titeln och han kör därefter. Han har erfarenhet, material och förmåga –*men uppenbarligen inte den mentala kapaciteten att bli etta. Den dryga kaxigheten som var hans adelsmärke de första säsongerna i 500 som bortblåst.
Sammanfattningsvis: Han är ingen vinnare.

Nyteknik skrev:
Vad innebär det att förtjäna något i dessa sammanhang?

Jävligt bra fråga, faktiskt...

Man får väl någon form av sentimental känsla när det gäller vissa ständiga 2:or som man vill skulle få vinna titeln någon gång.

/J

valmers skrev:
Sammanfattningsvis: Han är ingen vinnare.

Du gillar generaliseringar och förenklingar. Allt har en baksida och är aldrig enbart på ett sätt. De där enkla slutsatserna och snabba svaren liknar mest önsketänkande.

Biaggi är i ordets mening är vinnare eftersom han är fyrfaldig världsmästare i 250, vann sitt första 500-race från pole, slutade säsongen tvåa efter Doohan och har vunnit tio 500/MotoGP-race.

Din favorit Nicky Hayden är nationell mästare i Superbike och har ingen seger i VM-sammanhang. Däremot är det någon som du vill identifiera dig med och han uppbär därmed vinnarstatus.

De senaste tio åren har det funnits två överlägsna förare i 500/MotoGP: Doohan och Rossi. Övriga har gjort sitt bästa för att utnyttja deras misstag.

Vinnare skulle därmed ingen annan än Rossi vara. Men av vilket intresse det skulle vara förstår jag faktiskt inte.

aaarghh!! jag TÅÅÅÅL inte de svenska kommentatorerna!! :huvet

de lyckas totalt tjata sönder hela rejset med sitt bs om hur myyyyycket bättre hondan är, att melandri och checa är 3a och 4a är väl bevis nog på att yamahan är lika bra som hondan. :7peta

nästa gång stänger jag av ljudet.... fan va trött man blir. :huvet

J-Bone skrev:

de lyckas totalt tjata sönder hela rejset med sitt bs om hur myyyyycket bättre hondan är, att melandri och checa är 3a och 4a är väl bevis nog på att yamahan är lika bra som hondan. :7peta

Jepp, dom är verkligen så pinsamt dåliga. :mad:

J-Bone skrev:

Håller med till 100%. Då de saknar kunnande att ge väsentliga kommentarer om det som händer på banan ägnar de sig åt det totalt uppenbara, banaliteter eller att svara på SMS om hur många hk en MotoGP-hoj har. Nu blev det värre än vanligt då Peter Dahlbom saknades. Men det är märkligt att Eurosport Nordic har så taskig koll på vad det innebär att vara en bra kommentator!

Angående racet:

Rossi "förtjänade" verkligen vinsten.
Nakano före Biaggi!

Kul som fan att se hur Robets hängde med Rossi och Biaggi så bra. Önskar verkligen att få se honom sådär igen.

Nyteknik skrev:
Rossi "förtjänade" verkligen vinsten.

Hehe, ja det gjorde han.

J-Bone skrev:
sitt bs om hur myyyyycket bättre hondan är, att melandri och checa är 3a och 4a är väl bevis nog på att yamahan är lika bra som hondan. :7peta

Rossi och Sete kom väl 13 sek före resten? Det är väl helt 100%-igt uppenbart att Hondan hade snabbare toppfart? Vad hade hänt om de två fabrikshondorna inte brutit?

Min åsikt är iaf att Rossi hämtar hem Yamahans något sämre egenskaper genom att köra som en gud. Hondan *är* den bättre hojen.

För att gå emot strömmen ännu mer, så tycker jag alls inte illa om kommentatorerna. Ok, de har ju nämnt hur många hästar hojarna har ca 150 ggr, men det lär ju bero på att frågan kommer in till dem gång på gång på gång. Det lär inte vara så lätt att dels tillfredställa de som stenkoll på GP-cirkusen och samtidigt tillfredställe de som tittar på sitt första race.

Mina $0,02 iaf.

/J

RG500-Johannes skrev:
Min åsikt är iaf att Rossi hämtar hem Yamahans något sämre egenskaper genom att köra som en gud. Hondan *är* den bättre hojen.

Jag håller inte riktigt med. Hondan är definitvt snabbare rakt fram men det var inte bara Rossi som körde snabbare än Hondorna. Melandri körde om och förbi Biaggi och Tamada. Checa körde upp sig succesivt och passerade i princip alla andra Hondakillar. Yamahan verkar var snabbare i kurvvorna även om den inte ser lika stadig ut i kurvorna.
Att Rossi sedan är den vassaste föraren torde väl inte vara någon diskussion om.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti