starthjälp

• Thread starter Thread starter ritchi
  • Start date Start date

ritchi

Guest
visst kan man dra startkabkar från en bil till mc??
generatorn är nog typ trasig och det sejjs att man kan starta utan den bara man har starkt batteri... så tänkte dra från bilen när den är igång då lär det vara max effekt??

Svar JA. 12v är 12v är 12v

Friskt kopplat - hälften brunnet! :hihi

Nä - koppla du! Det går alldeles utmärkt.

och när motorn är igång leder de väll mer ström?? och då är det väll som dra ur väggen me mc laddare??

Hmmm, jag skulle ha bilens motor avstängd. Laddregulatorn på en hoj är inte världens kraftigaste precis

Ljunghusen skrev:
Hmmm, jag skulle ha bilens motor avstängd. Laddregulatorn på en hoj är inte världens kraftigaste precis

Japp, det sägs att man skrotar hojens elektronik om man har motorn igång. Det hade jag ingen aning om när jag kablade igång min hoj, men den höll ändå! Bra jobbat av Suzuki eller kass laddning i Skoda? :va Vem vet, men funkade gjorde det! :tummenupp

Hoztic skrev:
Japp, det sägs att man skrotar hojens elektronik om man har motorn igång. Det hade jag ingen aning om när jag kablade igång min hoj, men den höll ändå! Bra jobbat av Suzuki eller kass laddning i Skoda? :va Vem vet, men funkade gjorde det! :tummenupp

Detta var en nyhet för mig. Varför skulle hojelektronik skilja sig från bil-dito?
Och finns det isf någon förklaring till varför och vad som händer?

Dr.Bike skrev:
Detta var en nyhet för mig. Varför skulle hojelektronik skilja sig från bil-dito?

Läste om det här nånstans, kommer inte ihåg exakt vad som stog, men jag kan tänka mig att en bilgenerator laddar mer än en hoj-dito, och det tål inte hojens laddregulator. Tydligen har folk (enligt trådar här) skjutit laddregulatorn på hojen genom att kabla från bil med motorn igång!

Dr.Bike skrev:

Bilen laddar mer ampere

Okej då;-) Är bilen igång så ger generatorn mer ström (ampere) vilket kan skada hojens laddregulator, som inte är dimensionerad för det. Övrigt annars rätt "safe"

Helt rätt Hannez

En bil KAN ladda mer. JA.
Men gör inte det om det inte behövs.

Strömmen från en hjälpstart går ju direkt till BATTERIET och inte VIA laddregulatorn på hojen så jag (som inte är elektriker) kan inte se HUR den skulle kunna ta skada.

En bil laddar ju även den ett 12v batteri, och laddSPÄNNINGEN ligger ju på 14,4v precis som på en hoj. Ja batterierna "vet" ju inte vilket fordonm de sitter i s.a.s
Men är batterierna TOMMA så kan bilen ladda med STARKARE ström JA. Men denna ström är INGENTING mot den strömrusning som sker i startkablarna, både vid anslutning vare sig bilmotorn går, eller då hojen kör på startmotorn.

Dr.Bike skrev:
Helt rätt Hannez

En bil KAN ladda mer. JA.
Men gör inte det om det inte behövs.

Strömmen från en hjälpstart går ju direkt till BATTERIET och inte VIA laddregulatorn på hojen så jag (som inte är elektriker) kan inte se HUR den skulle kunna ta skada.

En bil laddar ju även den ett 12v batteri, och laddSPÄNNINGEN ligger ju på 14,4v precis som på en hoj. Ja batterierna "vet" ju inte vilket fordonm de sitter i s.a.s
Men är batterierna TOMMA så kan bilen ladda med STARKARE ström JA. Men denna ström är INGENTING mot den strömrusning som sker i startkablarna, både vid anslutning vare sig bilmotorn går, eller då hojen kör på startmotorn.

Det kan bli dyrt och följa "doktorns" råd. Slänger därför upp några länkar. (inte meningen att dissa er)

http://motorcycles.about.com/cs/maintenance/ht/howtojumpstart.htm

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=61271&highlight

Hannez, med Ohms lag går förklara mycket :tomten

Last edited:
Badger skrev:
Det kan bli dyrt och följa "doktorns" råd. Slänger därför upp några länkar. (inte meningen att dissa er)

Det är inte doktorns råd. Det är doktorns FRÅGA! :hihi
Min maggropskänsla säger mig att om ett batteri är på 8 eller 98 Ah spelar ingen roll.
Inte om generatorn KAN ladda 8 eller 38 A heller.
Det viktiga verkar vara VAR de starka strömmarna går respektive hur hög spänning som tillåts.

Låt vara, att en mc-regulator "ser" en större last i ett bilbatteri, och därmed blir knäckt av överlast bakvägen? Men det låter konstigt.
Ska kolla dina länkar nu.
Tack

Läst nu, och den Ammrekannska skrämselpropagandan tar jag med en nypa salt. Det ar som på denna sajt, det finns folk som skriker "Vargen kommer" för allting, utan att förklara VARFÖR.
Lika dant på den sajten.

Den andra tråden sammanfattas väldigt väl av Ulf Lundin tycker jag...
Anders Brink utgår oxå från det enligt mig felaktiga perspektivet att strömmen skulle ta vägen via laddregulatorn på hojen, vilket ju är fel.
Laddregulatorn kommer inte uppleva någon ström alls ju.
Möjligen "ser" den volttalet öka från strax över tolv upp till 14,4. MEn det är ju samma jobb som den har själv så det lär den ju bara vara happy med.

Ge lite exempel på VARFÖR en mc´s elektronik skulle ta skada.

Det du gör är ju bara att ta ett STORT glas med stark saft och hälla det i ett mindre, halfullt glas med svagare saft.

Last edited:
Dr.Bike skrev:
Det är inte doktorns råd. Det är doktorns FRÅGA! :hihi
Min maggropskänsla säger mig att om ett batteri är på 8 eller 98 Ah spelar ingen roll.
Inte om generatorn KAN ladda 8 eller 38 A heller.
Det viktiga verkar vara VAR de starka strömmarna går respektive hur hög spänning som tillåts.

Låt vara, att en mc-regulator "ser" en större last i ett bilbatteri, och därmed blir knäckt av överlast bakvägen? Men det låter konstigt.
Ska kolla dina länkar nu.
Tack

Läst nu, och den Ammrekannska skrämselpropagandan tar jag med en nypa salt. Det ar som på denna sajt, det finns folk som skriker "Vargen kommer" för allting, utan att förklara VARFÖR.
Lika dant på den sajten.

Den andra tråden sammanfattas väldigt väl av Ulf Lundin tycker jag...
Anders Brink utgår oxå från det enligt mig felaktiga perspektivet att strömmen skulle ta vägen via laddregulatorn på hojen, vilket ju är fel.
Laddregulatorn kommer inte uppleva någon ström alls ju.
Möjligen "ser" den volttalet öka från strax över tolv upp till 14,4. MEn det är ju samma jobb som den har själv så det lär den ju bara vara happy med.

Ge lite exempel på VARFÖR en mc´s elektronik skulle ta skada.

Det du gör är ju bara att ta ett STORT glas med stark saft och hälla det i ett mindre, halfullt glas med svagare saft.

Ger dig svaret då: P= U x I

Badger skrev:
Ger dig svaret då: P= U x I

Ja...vadå då?
Ser inte riktigt heller hur det skulle kunna skada att ha bilens motor igång. 14 Volt är 14 Volt och jag har svårt att tänka mig att det skulle bli någon strömrusning till hojens regulator.

Är detta en myt? Visst samma volt men att amperen förstör hojens eletronik :confused:

Kanske dags att ta in " The Mythbusters"

Min poäng var att det skickas in mer effekt till följd att denna effekt blir i överskott av värme som då kan förstöra hojens elektronik (och då regulatorn) eftersom den tar hand om överskottet. Med dubblad eller mer effekt, vilket en bilgenerator ger blir detta för mycket.

Detta är något jag fick lära mig för länge (jävligt länge) sedan, kanske inte stämmer, eller?

Så jag få bolla tillbaka frågan till forumet ifall det är en myt eller inte, för jag har efter lite funderande över svaren i forumet blivit fundersam :va

Labbtest för att spräcka myten eller bekräfta den?

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år