Starthjälp

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Dåligt batteri

Startmotorn orkar inte dra igång hojen efter 2-3 försök med startknappen intryckt i 8-10 sek orkar batteriet inte mer. Är mitt batteri kasst eller nåt annat som är fel. Vanligtvis startar den direkt.

Troligaste felet är att jag fått in vatten vid främre tändstiftet när jag tvättade hojen. Men ska inte batteriet orka det i alla fall

//Dafe

Last edited:
Förtydligande det jag undrar är om batteriet ska orka dra runt startmotorn längre än mitt gör. Eller är det kört om jag fått in en vatten droppe i tändstiftshuset?

Snälla kom med lite tips.

Nu laddade jag batteriet i 2h sen startade hojen direkt kommer självklart låta den ladda över natten. Men ska den komma igång efter så lite laddning är batteriet verkligen så kasst då?

När jag drar runt startmotorn och den inte startar tappar neutral lampan färgen vilket tyder på dåligt batteri. Men kan de vara fel på stratmotorn eller generatorn. Det lät konstigt om startmotorn eller generatorn när jag starta den som att något metalliskt snurrar segt och att de släppar i något. Vad kan det vara?

Tacksam för hjälp

//Dafe

Vet inte! Men är batteriet gammalt eller bara ett-två år?

Kommer du ner under en viss spänning vid startögonblicket så får du usel/ingen gnista, och då tänder den inte. Det räcker att komma upp i en viss spänning för att allt ska lira, och då kan det mycket väl räcka med att ladda batteriet i bara 2h. Ibland kan det ju räcka med 30 min, dock lite beroende på vad du har för laddare.

Vet inte! Men är batteriet gammalt eller bara ett-två år?

Skulle tippa på att det är 4-5 år

Kommer du ner under en viss spänning vid startögonblicket så får du usel/ingen gnista, och då tänder den inte. Det räcker att komma upp i en viss spänning för att allt ska lira, och då kan det mycket väl räcka med att ladda batteriet i bara 2h. Ibland kan det ju räcka med 30 min, dock lite beroende på vad du har för laddare.

Tjenare Hoztic så om jag förstår dig rätt kan fukt i tändstifthuset se till så att jag drar ner spänningen på batteriet så pass att den inte startar ganska snabbt?

//Dafe

Last edited:
Tjenare Hoztic så om jag förstår dig rätt kan fukt i tändstifthuset se till så att jag drar ner spänningen på batteriet så pass att den inte startar ganska snabbt?

//Dafe
Tja Dafe!
Nja, fukten gör att strömmen jordar direkt i blocket istället för att gå via tändstiftet, men efter lite gnussande så blir ju batteriet tröttare och tröttare. I startögonblicket så "får bara" två saker dra ström på en fuggehoj: Tändningen och startmotorn, och då ska få allt dom behöver. På en insprutshoj måste ju även soppapump och styrbox få kräm också.

Av med tändstiftshatten, se till att det torkar, ladda batteriet och sen vore det väl fan om den inte skulle starta :)

Tja Dafe!
Nja, fukten gör att strömmen jordar direkt i blocket istället för att gå via tändstiftet, men efter lite gnussande så blir ju batteriet tröttare och tröttare. I startögonblicket så "får bara" två saker dra ström på en fuggehoj: Tändningen och startmotorn, och då ska få allt dom behöver. På en insprutshoj måste ju även soppapump och styrbox få kräm också.

Av med tändstiftshatten, se till att det torkar, ladda batteriet och sen vore det väl fan om den inte skulle starta :)

Torr och fin startar den direkt får väl leta efter en tätare tändhatt.

Tack ska du ha!

Jag vet att när jag hade min TL1000S, som ju är något av en storebror och föregångare till SV, så var den väldigt känslig för fukt. Var ofta svårt att få igång den efter tvätt. Dessutom gjorde fukten att tändstiften gick sönder så jag fick byta ut dem oftare än vad man kan tycka är normalt.

Nyheter
Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Back