Starthjälp xj650

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Min xj650 från 82 har valt att sluta starta efter en tid stående.
Den har alltid varit relativt lättstartad men nu bara vägrar den.
Jag har ett Nyladdat piggt batteri, gnista, pigg startmotor som drar runt bra, bensin i tanken o all el verkar fungera som den ska i övrigt.
Jag har testat att ”supa” igång den, Dvs hälla lite soppa från tanken ner i cylindrarna via tändstifthålen och då brummar den till o dör.
Jag har haft i sär o rengjort förgasarna nyligen o därefter haft igång den för att sedan låta den stå ett par
Månader i hyfsat uppvärmt garage. Nu vägrar den starta. Wtf!? Vad är det frågan om snälla kom med bra idéer:/
När jag har testat o startat den ett par gånger kollade jag om stiften var blöta i fall det kommer in någon soppa men dom är helt torra. Kan det vara nått strul i förgasaren?

Mvh Amatören.
 
Har den vakuumstyrd soppakran? Isf, hur mår den slangen?
Vad har du för polspänning på batteriet när du kör startmotorn?
Har du testat att kabla från en bil, eller att springa igång den?
 
1: Bedömt nej, det är vad jag skulle säga fritt blås liksom och ett litet vitt filter mellan tank o förgasare. Bensin kommer in till förgasarna. Slangen ser normal ut
2: jag äger ingen mätare, men startmotorn går väldigt fint och den tänder igång när jag häller ner i cylindrarna.

3: Nej på båda. Jag kan göra det, men det känns lite krångligt när den ändå beter sig så friskt förutom utebliven start.
Den hostar inte ens och när jag tar bort förgasarna är cylindrarna helt torra liksom.
Borde det inte vara lite sopparester iaf?
 
Det låter som att det är bränsletillförseln som tjurar. Du får nog plocka isär förgasarna igen och kolla vad som gör det. Flottörerna gissar jag på. Det är väl en tvåcylindrig?
Om det var väldigt länge sen du startade den sist så kan det vara värt att byta ut bensinen mot färsk. Det gör mer än man tror. Testa detta INNAN du river förgasarna.
 
Soppatorsk? Tanka.

Om du sedan du testkörde sist kom ner till nivån att det är dags att slå på reserven så är rådet att tanka rätt bra. Eller så slår du på reserven.

Hur länge var motorn igång sist när du satt ihop förgasarna? Du kan ju ha monterat något fel i alla fyra förgasare. Men om det funkade normalt vid provkörning så är det säkert rätt.

Om du nu har soppa så det räcker, soppakranen står på res (och eventuell vakumslang sitter på i bägge ändar) kan du då kolla att flottörhusen fylls på med soppa? Det sitter en dräneringsskruv på varje förgasare. En slang och mässingsnippel sitter i botten på flottörhuset.
När du tog loss förgasarraden, stoppade du in en bit papper eller trasa i varje insugningsrör? Sitter något kvar?

Om du har vakumkran finns det tre lägen; ON, PRI och RES. En grövre soppaslang och en tunnare vakumslang.
Om inte så har du. OFF, ON och RES. Då har du bara en slang för soppan.

Så, är förgasarna fulla med soppa när du försöker starta?
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top