Starthjälp till MC

jayzon

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Ort
Västerås
Hoj
2003, KTM 625SXC
Känns som en dum fråga, men kan man starta en MC med startkablar ifrån en bil? Min båge har stått kallt under vintern och den har för lite kräm,
har ingen laddare till hands. Tänkte starta med startkablar ifrån bilen.
Går detta? Det är en Bandit 600, vanligt MC-batteri.

Tacksam för svar
:rolleyes:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Går bra, ha inte bilens motor igång, koppla allt utom startkabel på plus på MC batteriet.

Koppla på plus på mc batteriet och prova starta inom några sekunder, startar den så tar du av kabeln, startar den inte kan du låta den sitta på en halv minut och försöka igen.

Det kan rusa ganska mycket ström igenom kabeln och till MC batteriet om batteriet är heldött, därav mina försiktighetsåtgärder.
 

axelsson_vpg

Guest
:yoparty
Går bra, ha inte bilens motor igång, koppla allt utom startkabel på plus på MC batteriet.

Koppla på plus på mc batteriet och prova starta inom några sekunder, startar den så tar du av kabeln, startar den inte kan du låta den sitta på en halv minut och försöka igen.

Det kan rusa ganska mycket ström igenom kabeln och till MC batteriet om batteriet är heldött, därav mina försiktighetsåtgärder.



Lr så har du bilen igång och slänger på kablarna i vilken ordning du känner för och sen startar mcn och tar bort kablarna i vilken ordning du vill...

Du kan ju även ladda batteriet övernatten om du vill också.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
:yoparty



Lr så har du bilen igång och slänger på kablarna i vilken ordning du känner för och sen startar mcn och tar bort kablarna i vilken ordning du vill...

Du kan ju även ladda batteriet övernatten om du vill också.

Jo, jag brukar göra så när jag har glömt nyckeln på och jag vet att det är ett frächt batteri, men är batteriet helt tomt, kanske kortslutet mellan två celler eller så, så kan man faktiskt "spränga" det med starkablar från bilen, i synnerhet om man har motorn på bilen igång så att spänningen blir avsevärt högre.

Det skadar inte att vara lite överförsiktig i sina råd till andra.
 

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Landskrona
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Jo, jag brukar göra så när jag har glömt nyckeln på och jag vet att det är ett frächt batteri, men är batteriet helt tomt, kanske kortslutet mellan två celler eller så, så kan man faktiskt "spränga" det med starkablar från bilen, i synnerhet om man har motorn på bilen igång så att spänningen blir avsevärt högre.

Det skadar inte att vara lite överförsiktig i sina råd till andra.

Så du menar att en bil laddar med högre spänning än en mc?

Min bil laddar ca 14v och min mc laddar ca 14v.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så du menar att en bil laddar med högre spänning än en mc?

Min bil laddar ca 14v och min mc laddar ca 14v.

Nej, dom laddar med samma spänning, men inte lika många Amperé

Och skillnaden i hur mycket som rusar in i batteriet är stor om spänningen på bilen ligger på 14V eller på 12V och MC batteriet på 10V.

Skillnaden kan vara förödande för ett litet batteri.

Men skit i vad folk säger, gör som ni vill, men i många motorcyklars instruktionsböcker står att man ALDRIG får kabla från en bil, utan man ska ladda motorcykelns batteri.

Förövrigt, vad skulle bli bättre av att tvångsmata motorcykelns batteri med mer än det kan svälja?
Startar inte hojen från ett bilbatteri utan att bilen är igång så startar den inte av att bilen är det heller.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja

Jaha, det kanske är bäst att varva satan på bilen också?

En bil har normalt ett batteri på 65Ah, en motorcykel under 20Ah

En bil har oftast större och mer tungsnurrad motor (utom Jörgens HD som numera har en bilstartmotor för att orka med) och mer elektronik som tar ström under starten.

Om inte ett batteri som orkar starta en bil orkar starta en motorcykel utan hjälp från bilens genarator, då skulle jag vilja påstå att man bör reparerar motorcykeln först innan man kablar.
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Går det bra att starta hojen med denna? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=150757329

Jag är övertygad om att det "går", menar mer om det tar skada? Den är gjord för att starta bilar, båtar osv som ofta har 50A eller mer, MC batterier ligger väl runt 7-11A. Bara så att den inte skjutsar på för mycket till mitt lilla batteri som tyvärr är tomt.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top