Starthjälp Honda Cr

tHOORd

Ny medlem
Gick med
9 May 2006
Hoj
Emmaljunga -09
Tja!

Försöker få igång en Honda Cr 250 -97 som krånglar lite och just nu så vet jag inte riktigt vad jag bör göra.

Första gången den inte ville starta så fick den ingen gnista, vi bytte tändstift men den startade inte. Skruvade då upp generatorkåpan och såg att det var väldigt skitigt där, sprutade 5-56 och rengjorde o sen gick den igång på första kicken. Efter det begav vi oss ut mot banan, men när vi väl är framme så startar inte åbäket. Trodde att den hade surat ihop eftersom att crossen stått lutad under färd, plockade ur stiftet och kickade med full gas (soppakranen av, givetvist;>). Satte in stiftet och försökte kicka igång den, men inget livstecken.

Vi lät den även stå nån timme och försökte igen men den ville inte starta då heller. Detta borde betyda att den inte var sur utan att något annat jävulskap hade hänt. Vi försökte även med startgas, men vad hjälper det om man nu inte har någon gnista.

Någon som vet vad felet kan vara? Ska man ge sig på att köpa en ny tändspole och hoppas på det bästa? :)

// Ted

stäng av bränslekranen. lägg ner cyklen på sidan o låt förgasarna tömma sig själva. ställ upp, skruva på soppan, choke, kicka.

funkar den inte, gör om procedur, men använd startgas också

testat så den fortfarande får gnista, eller hur ?

om du hadde problem med o få gnista första gången o det löste sig med 5-56 innanför generator kåpan så är troligen felet där 5-56 är kanske inte direkt en universal reparation. mera en tilfällig lösning.

Är inte så insatt i din hojtyp. Men generelt så kan man säga har du gnista? och vilket skick är den?

Har du inte gnista skaffa en reparationsmanual o sök igenom tändsystemet.

Det är med största sonnolikhet lågfartständspolen som har gett upp, ta med dej tändspolen till någon cross handlare så kan dom mäta upp den.

Lycka till// Mvh Johnny

om du hadde problem med o få gnista första gången o det löste sig med 5-56 innanför generator kåpan så är troligen felet där 5-56 är kanske inte direkt en universal reparation. mera en tilfällig lösning.

Är inte så insatt i din hojtyp. Men generelt så kan man säga har du gnista? och vilket skick är den?

Har du inte gnista skaffa en reparationsmanual o sök igenom tändsystemet.

Gnistan verkar vara sporadisk, kommer o går som den vill. Ska plocka tändspolen och ta med den till nån crosshandlare, men dom ser om den är trasig då eller? En ny tändspole var inte allt för billig och man vill ju vara ganska säker på att man behöver en ny då, känner mig lite novis när det gäller tändsystem.=)

Lågfartständspole? Det var ett nytt ord... Men logiskt sett borde det antyda att det finns en högfartsspole också, och det är jag rätt övertygad om att det inte gör, så vad menar du? :confused:

Vissa MC-verkstäder har en så kallad gnistprovare, en apparat som man kopplar in tändspolen till och testar hur lång gnista spolen orkar ge. Det är den enda metoden att testa tändspolar som verkligen fungera, resistansmätning som många ofta föreslår kan ge en antydan om vad som gäller men det enda som är pålitligt med den metoden är att den är opålitlig. :rolleyes:

Spolarna på tändplattan går däremot fint att resistansmäta för att se om dom är friska.

Kolla alla kabelskor, kontakter, jordpunkter etc. som har med tändningen att göra, elsystemet är 10 år gammalt och har varit utsatt för en hel del fukt och annat otrevligt under den tiden. Kan vara så enkelt att det är dålig kontakt någonstans.

Du har väl 2 st tändspolar på hojen..... en som går på lägre varv och en på högre varv... det hadde jag på min yamaha........ har han inte det så är det nå konstigt på den crossen...

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg