Startfråga!!!!!!hjälp

vernesk

Medlem
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
Suzuki 750 f GSX -98
Hej: Jag är ny inom MC branchen. Så detta kan vara en dum fråga men frågar man inte så lär man sig inget!.

När jag ska starta min gamla hoj från -83 som rullat 2600mil.
Hur ska jag göra FÖR ATT DEN SKA STARTA LÄTTAST:gnissla ?

Märkte här om dan när jag skulle starta den så gick han inte igång utan chock sen när jag tryckte på chocken så rullade startmotorn några sec innan den gick igång är detta normalt? tar det en stund för den att starta när det stått ca 3 dagar i varmagarage? efter första starten så startar den direkt utan chock. ska man alltid ha full chock när den ex stått någon dag i varmgarage?

Är detta normalt?:va

Last edited:
vernesk skrev:
2575554 Hej: Jag är ny inom MC branchen. Så detta kan vara en dum fråga men frågar man inte så lär man sig inget!.

Märkte här om dan när jag skulle starta den så gick han inte igång utan chock sen när jag tryckte på chocken så rullade startmotorn några sec innan den gick igång är detta normalt? tar det en stund för den att starta när det stått ca 3 dagar i varmagarage? efter första starten så startar den direkt utan chock. ska man alltid ha full chock när den ex stått någon dag i varmgarage?

Du ska ha full choke vid kallstart.

vernesk skrev:
2575554 Hej: Jag är ny inom MC branchen. Så detta kan vara en dum fråga men frågar man inte så lär man sig inget!.

Det märks att du är ny här och inom mc industrin. Men ska svara på frågan men det är en jävligt dum fråga.! När du chock får motorn mer bensin som behövs just vid start och när du kör el starten så pumpar elmotorn fram bensin till motorn och detta tar sin tid så ja runt 3 sekunder är normalt. Och varför den startar direkt när du har startat den en gång först är för att då har inte bensinen sån läng väg att komma fram till motorn och startar då fortare. Men ärligt talat så förstår jag inte frågan, varför undrar du om något som redan fungerar. Lägg inte upp fler sådana här duma trådar tack, utan kolla runt på andra trådar på forumet så hittar du säkert svaret.

ingen dum fråga om man inte kan svaret!

som sagt om man inte frågar lär man sig inget

alexander_pehrs skrev:
2575585 Det märks att du är ny här och inom mc industrin. Men ska svara på frågan men det är en jävligt dum fråga.! När du chock får motorn mer bensin som behövs just vid start och när du kör el starten så pumpar elmotorn fram bensin till motorn och detta tar sin tid så ja runt 3 sekunder är normalt. Och varför den startar direkt när du har startat den en gång först är för att då har inte bensinen sån läng väg att komma fram till motorn och startar då fortare. Men ärligt talat så förstår jag inte frågan, varför undrar du om något som redan fungerar. Lägg inte upp fler sådana här duma trådar tack, utan kolla runt på andra trådar på forumet så hittar du säkert svaret.

Moppefucko.

alexander_pehrs skrev:
2575585 Lägg inte upp fler sådana här duma trådar tack, utan kolla runt på andra trådar på forumet så hittar du säkert svaret.

Tråkig attityd måste jag säga. Sägs betydligt mycket mer onödiga saker här på SH än denna typ av fråga (skyll på mig till viss del om ni vill).

Sporthoj är ju till stor del till för att diskutera saker som rör hojar och allt därtill. Just denna fråga kan klassas som nybörjarfråga men vad fan gör det?
Sluta skräm iväg folk som undrar saker som för vissa är självklara och för andra helt främmande!

vernesk skrev:
2575635 :confused: vad e det med dig? Har du kanske en sådan? NEJ tänkte väl det!
VÄX UPP LITE.......

Vem pratar du med nu?

Last edited:
Tackar!:tummenupp Jag har haft mc i snart 1 mån. Man måste börja någon gång, jag är ju trots allt bara 21 år.

blev sur på den killen som kallade mig för moppefucko..Dålig stil...man behöver inte provocera folk.

vernesk skrev:
2575686 blev sur på den killen som kallade mig för moppefucko..Dålig stil...man behöver inte provocera folk.

Det var det jag misstänkte. Långa Farbron är på din sida och kallade inte dig för Moppefucko utan den andra killen. Det var ju honom han citerade :).

alexander_pehrs skrev:
2575585 Det märks att du är ny här och inom mc industrin. Men ska svara på frågan men det är en jävligt dum fråga.! När du chock får motorn mer bensin som behövs just vid start och när du kör el starten så pumpar elmotorn fram bensin till motorn och detta tar sin tid så ja runt 3 sekunder är normalt. Och varför den startar direkt när du har startat den en gång först är för att då har inte bensinen sån läng väg att komma fram till motorn och startar då fortare. Men ärligt talat så förstår jag inte frågan, varför undrar du om något som redan fungerar. Lägg inte upp fler sådana här duma trådar tack, utan kolla runt på andra trådar på forumet så hittar du säkert svaret.

På min motorcykel från 83 finns det ingen jävla elmotor som pumpar fram soppan till motorn, det är fritt fall från bränslekranen till förgasarna.
Men vad vet jag, du verkar vara experten här:tummenupp

GuW skrev:
2575710 På min motorcykel från 83 finns det ingen jävla elmotor som pumpar fram soppan till motorn, det är fritt fall från bränslekranen till förgasarna.
Men vad vet jag, du verkar vara experten här:tummenupp
:rofl

alexander_pehrs skrev:

Du har ju själv ställt jävligt smarta frågor tidigare. Och du är ju säkerligen en veteran i MC-branschen nu när du haft körkort i 1 månad.

alla hojar är olika, vissa behöver chok o vissa inte.
när de är 20+ på natten bruka man inte behöva chok o när de är 20 minus ja..
man bruka lära sig ganska snabbt hur ens hoj bruka funka bäst vid uppstart. :tummenupp

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti