startfel på ktm 525. får ingen gnista på stiften när startmotorn går runt

c.erlandsson

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Hoj
ktm 525
Hej jag har en ktm 525 -03. den startar på kicken men när jag kör med elstarten så får jag ingen gnista på stiftet, batteriet är nytt och det är bra snurr på den. det måste vara något elfel någonstans att jorden är för dålig så att den inte får någon ström te tändspolen ? har prövat dra en tillfällig jord men inte fått någon annat resultat och prövat att köra med ström på startmotorn men får ingen gnista då heller.. och tänk nu på att det är gnista när jag kickar den och den startat då ju.

och om man prövar att köra med startmotorn när den är på så dör den ju inte det är ju lite konstigt det med för då är ju gnistan kvar tydligen. blir tokig att att behöva kicka hela tiden när det finns en startmotor.

skriv gärna om ni varit med om att innan.. ?

Har du separat dödare? Annars kanske någon krypström i elreglaget. Tillräckligt för att starten skall försvaga strömmen till spolen. Mät spänningen till spolen när du kör starten.

Jäkligt märkligt då tändsystemet är separerat från startkretsen på alla ställen utom i dödarknappen. Jag hade börjat titta över omkopplare och jordpunkter...

har prövat att koppla förbi dödaren och det har inte gjort någon skillnad.. ska kolla på att lite mer i morgon.. ska pröva koppla på ett par startkablar från bilen och se om det det är strömförlust så bodde det ju funka med ett större batteri. se annars så får jag ju kolla spolen mm.. hörde med en på jobbet och han trodde det kunde vara cdi boxen..

nu har jag snart gett upp och får envisas med att kicka :P har kopplat bort allt som heter dödare samt kört med ett sepatat batteri direkt på startmotorn och får ingen gnista ändå.. mycket kostigt. troligtvis nått med tändplattan att den är sliten och funkar bara när det snurrar snabbare som när man kickar..

Prova med att ge startmotorn ström direkt från batteriet. Alltså inte använda knappen. Var försiktig bara så du är bestämd när du lägger på så du inte gnistar förmycket. Verkar som du har nått skumt medkabelflätan eller elreglaget. Lägger du direkt från batteriet så borde den ju starta. Annars går starten för sakta. Kan vara strtmotorn eller ingreppslagret eller vad det kallas, ett lager som är frihjul åt ena hållet och låser åt andra.

Biltema batteri? Inte ovanligt att den snurrar men inte har ström kvar för att tända.

Biltema batteri? Inte ovanligt att den snurrar men inte har ström kvar för att tända.

Fast gnista eller ej har inget med batteriet att göra.....

Gnistan alstras av ström från en egen spole på statorn. Enda korrelationen med batteriet är att om startmotorn inte går snabbt nog pga sunkigt batteri så ger inte spolen ström nog till gnista. Detta verkar dock uteslutet då han testat hjälpbatteri...

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard