Startförfarande KTM620

real

Rika Barn Leka Bäst
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Honda NS400R -85 och KTM 620 SuperMotard -97
När jag köpte KTM´en i höstas visade mig säljaren hur jag enklast skulle få start på den.
Han vek ut kicken (nej, det finns inte elstart) och fick fram ett "klick". När du får det klicket och har kicken i översta läget så trampar du till och motorn startar, visade han mig och allt gick igång.

Väl hemma joxar jag lite med kicken och får efter ett par försök fram det där klicket då kicken är i sitt översta läge, och motorn startar. Inga problem med det alltså.

Dock står det inget om något klick i manualen :confused:
Är det något som han bara trodde, fast ljudet, dvs klicket går inte att missta sig på, det finns onekligen där.

Nu har jag inte startat motarden mer än kanske 20 ggr än så länge, så jag har inte provat om den startar utan klicket, utan kör på det som jag vet fungerar än så länge...

Någon som har vet vad detta är ?
 
Klicket uppkommer precis när kolven når TDC. Det verkar bara vara på senare årsmodeller som det hörs så tydligt - äldre motorer saknar klicket (jag har inte brytt mig om att kolla den exakta mekaniska orsaken till att det klickar).

Du drar in dekomphandtaget och torrkickar ett par gånger och medan det går lätt, så släpper du ut handtaget och trampar sedan långsamt kicken tills det klickar till. Samtidigt tar det även stopp pga kompressionen. Släpp upp kicken och in med dekomphandtaget igen och trampa ner kicken "en liten bit" och så upp med kicken och ut med handtaget igen. Sedan är det bara att trampa till med god fart.

Om du försöker kicka utan att släppa förbi TDC en aning, så är det mycket svårt att få igång motorn (tungjobbat som en HD). Utan att ha nått TDC, kan däremot leda till bakslag eller i bästa fall att du får kicka igen.
 
"KLICK"

Det är AutoDekompen som "Klickar till...det kan låta tomgång oxå

...om man vill kan man korta den lilla fjädern

så blir det tyst eller ta bort Auto dekompen helt vilket jag har

gjort.
 
Ungefär så ja, men i manualen står det att man inte skall använda dekompen, vilket jag jag gör varenda gång (det gjorde även säljaren).

Fattar inte hur man skall lyckas utan dekompen bara :confused:
 
Det finns 2st dekomp system på hojjen...ett handtag på styret och en liten fjäder belastad nock på kamaxeln.
Med handtaget är det lätt att dra runt motorn tills nocken på kammen klickar till...så ja så ...
 
BeerDrinker skrev:
Det finns 2st dekomp system på hojjen...ett handtag på styret och en liten fjäder belastad nock på kamaxeln.
Med handtaget är det lätt att dra runt motorn tills nocken på kammen klickar till...så ja så ...

Två system? Är väl dekomp handtaget på styret som genom vajer släpper ut kompet (det du kallar fjäderbelastad nock).
 
Ni kanske kan svara på ytterligare en fråga.

KTM´en har 4 lägen på tändningslåset, Park, Off, On1 och On2.

Vad är skillnaden på On1 och On2 ? Den går på bägge, fast enligt säljaren skulle den bara fungera på On2, men jag körde senast igår på On1...hmmm. Enligt manualen (vilken inte verkar stämma något vidare) så är det ingen skillnad på On1 och On2, men varför finns det då 2 On-lägen ?
 
real skrev:
Ni kanske kan svara på ytterligare en fråga.

KTM´en har 4 lägen på tändningslåset, Park, Off, On1 och On2.

Vad är skillnaden på On1 och On2 ? Den går på bägge, fast enligt säljaren skulle den bara fungera på On2, men jag körde senast igår på On1...hmmm. Enligt manualen (vilken inte verkar stämma något vidare) så är det ingen skillnad på On1 och On2, men varför finns det då 2 On-lägen ?

På min så är ON 1: Utan lyse
ON 2: Med lyse

:tummenupp
 
*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Back
Top