Starten går inte?

Biker78

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lite här o lite där
Hoj
En svart Kawwa o en svart Sucka
Har precis bytt motor skulle starta upp hojen startmotorn går inte runt? alla kablar sitter som dom ska (enligt färgmärkning) plockat bort startmotorn o kört den i tomme den funkar. Mätte upp startrelät kontakterna till startmotorn och batteriet verkar okej, sen finns det en stiftkontakt men det gav inget utslag på mät intstrumentet, ska det göra det?
 
Gpx skrev:
Har precis bytt motor skulle starta upp hojen startmotorn går inte runt? alla kablar sitter som dom ska (enligt färgmärkning) plockat bort startmotorn o kört den i tomme den funkar. Mätte upp startrelät kontakterna till startmotorn och batteriet verkar okej, sen finns det en stiftkontakt men det gav inget utslag på mät intstrumentet, ska det göra det?
Har du brytare på stödet?
 
Kanske en dum fråga, men du har väl kollat att dödarknappen är i rätt läge ?
Vissa hojar så går inte ens startmotorn på om dödarknappen är intryckt.
 
Gpx skrev:
Hade inte en anning om det, startar inte hojen om den är intryckt?

:åsnesmiley

Sorry, eftersom jag är blind och dum i huvet så såg jag inte att det stod "GPX", jag läste "GSX". Never mind. Har du aldrig behövt koppla ur förut så behövs det inte nu heller...
 
Efter motorbytet i min kawa i höstas visade det sig att neutralgivaren var kass och höll man inte in kopplingen hände ingenting. Kanske samma fel på din. Lyser neutralindikatorn när du har friläge i? Gör den inte det måste du frikoppla för att starta och du kan inte varmköra på sidostödet.
 
Ugluk skrev:
Efter motorbytet i min kawa i höstas visade det sig att neutralgivaren var kass och höll man inte in kopplingen hände ingenting. Kanske samma fel på din. Lyser neutralindikatorn när du har friläge i? Gör den inte det måste du frikoppla för att starta och du kan inte varmköra på sidostödet.

Drog runt motorn i dag så neutralen är i.på nåt sätt får inte startmotorn ström tog en startkabel o satte mellan startmotorn o batteriet då blev det liv på startmotorn, kopplar jag förbi startrelät så går startmotorn, kanske trots allt är relät som är paj?
 
Gpx skrev:
Drog runt motorn i dag så neutralen är i.på nåt sätt får inte startmotorn ström tog en startkabel o satte mellan startmotorn o batteriet då blev det liv på startmotorn, kopplar jag förbi startrelät så går startmotorn, kanske trots allt är relät som är paj?

Antar att det måste vara startrelät.. Vad det nu är :D
 
Nu har jag bytt relät/solenoid ingen skillnad fortfarande helt död, bytt givare till stödet, ström från starten till batteriet kommer fram. har en teori att on/off knappen har ballat ur? ska koppla en knapp direkt till startmotorn imorgon se om den går runt.. håller på o bli knäpp :kocko
 
on/off knappen brukar väl bara strypa gnistan???

har du tagit lös solenoiden och testkört den lös??? hör du att den slår till när du sitter på hojen???

har du mätt så att du får tillslag till solenoiden så att det inte är startknappen det är fel på??

kollat jorden till solenoiden??
 
På min GPZ så går inte startmotorn om on/off-knappen är i läge off, så det kan nog vara så på GPX också.
Du har nog troligen också en brytare i kopplingen (titta om det går en sladd till kopplingshandtaget) som tillsammans med frilägesgivaren gör så att startmotorn bara kan köras om växellådan är i friläge eller kopplingen är intryckt, dvs. det går att starta med en växel i men bara om kopplingen är intryckt.
Du har kopplingsschema till elsystemet va, antar att det är däifrån du sett på färgkoden hur sladdarna ska sitta?
Att börja byta ut delar tills det funkar är oftast ingen bra idé, har du otur så slutar det med att du bytt halva elsystemet bara för att komma på att det var glapp i en kontakt eller nåt sånt.
Det bästa sättet är att systematiskt kolla allt som har med startmotorn att göra (vilket kan vara halva elsystemet pga. att allt är sammankopplat för att minimera antalet sladdar) tills du hittar ett fel, börja med att mäta så att kontakterna ger kontakt på rätt sätt.
Vilka sladdar som ska ha kontakt vid ett visst läge på kontakten framgår av kopplingsschemat.
Därefter kan du kolla så att sladdarna går dit dom ska och kolla att det inte är avbrott nånstans genom att mäta.
 
På min gixxer så ballade startknappen ur uppe vid handtaget. Kolla den och medans du då har isär handtaget så kollar du att dödar knappen fungerar som den ska.
 
Nu i eftermiddags kopplade jag en knapp direkt till startmotorn fortfarande inte ett ljud ifrån startmotorn :va motorn går enkelt runt.
Code:
som tillsammans med frilägesgivaren gör så att startmotorn bara kan köras om växellådan är i friläge eller kopplingen är intryckt, dvs. det går att starta med en växel i men bara om kopplingen är intryckt.
Friläge är i neutralen lyser motorn går enkelt runt, ska testa det, själv klart har jag kopplingschema. Får
se om kompisen hittar felet imorgon?
 
Lyser neutrallampan har kopplings- och sidostödsbrytare inget att säga till om. Kolla startknappen och dödaren först (enklast och enligt uppgift inte jättesällsynta felorsaker på iaf GPZ900). Gamla brytare och slutare fuckar upp ibland..
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top