Startar på andra trycket

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Mellanhojen har börjat med ett nytt hyss.😞
Första gången man trycker på startknappen snurrar inte startmotorn, men det syns på instrumenteringen att nå't drar väldigt mycket ström.
Om man släpper startknappen och trycker på den igen, snurrar startmotorn piggt och alert och motorn går igång.
Vad f-n är det som händer?

Kan vara dåliga kol I startmotorn. Kolla batteripolerna, jordkablar och anslutningarna på startmotorn efter oxid och se till så att allt är ordentligt fastdraget, har du tur kan det vara så enkelt att det bara är lite dålig kontakt.

Kan vara dåliga kol I startmotorn. Kolla batteripolerna, jordkablar och anslutningarna på startmotorn efter oxid och se till så att allt är ordentligt fastdraget, har du tur kan det vara så enkelt att det bara är lite dålig kontakt.
Kablarna har jag både inspekterat och efterdragit, allt var friskt där.
Nå't speciellt att tänka på när man byter kol, finns det nå'n fjäder som är rymningsbenägen?

Bushidos tips är nr 1.

Nr 2 är startreläet vars kontaktbleck är brända och när du med första startförsöket bränt bort oxid/kol från ytorna så har du kontakt andra gången. Orsaken därtill är sannolikt ändå startmotorn.

Det kan vara värt att kolla anslutningarna till batteriet också.

Med vänlig hälsning,

Och du har ett konventionellt batteri? Om det är ett litium-batteri kan det behöva den första belastningen för att bli varmt och leverera full strömstyrka.
Jag känner igen det där från min ena hoj med lithium när den har stått ett par veckor. Man hinner bli orolig ett par sekunder ("urladdat?!") men efter tryckning nummer två snurrar det igång som det ska.

Vid frekvent användning av hojen uppträder inte det fenomenet, utan bara efter en tids stillastående. Låter det rimligt, ni som kan och vet?

Hoj nummer två med lithium (annan storlek, annat fabrikat) har inte alls samma beteende utan den snurrar igång på sekunden även efter vinteruppehåll på flera månader. Underhållsladdar inte ens. Batteriet indikerar "fullt" vintern genom. Än så länge. Har bara haft det batteriet i "några år".

Last edited:
Kan ju vara dåligt batteri också, framförallt om det är ett "nytt fel". Fick tillbaka min hoj från verkstad i våras och då hade de stoppat i ett nytt batteri eftersom det gamla dog när laddningen också dog. Det batteriet hade lägre CCA (cold crank amps tror jag) och det tyckte inte min VFR om. Nytt batteri och allt funkar.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon