Video Startar och dör

Nordic

Medlem
Gick med
29 May 2011
Ort
Söder om stockholm
Hoj
Z750 09 - VZ800

Någon som vet varför den beter sig som den gör?

Motorn är ny renoverad och körd på bänk.. Känns som att det är något med förgasaren!
Har haft ner den flera gånger, första gången så byttes det tillbaka till org bestyckning och den fick nya o-ringar och nålar..

Nytt stift sitter i..
 
Kan ju berätta om när jag monterade FI Tunern på V-Stromen.
Plockade loss lite saker, monterade det som skulle och plockade ihop den igen.
Inget konstigt alls men den vägrade starta. Den gick 1 sekund och sen dog den.
Gjorde om allt och samma resultat.
Gjorde om allt igen och lödde dig kablarna RIKTIGT ordentligt, men samma resultat.
:huvet
Började kolla på sakerna jag plockat loss och satt tillbaka. Noterar att det står en pil och ordet upp på en av plastmojängerna.
Hhhmm....
Vänder på plastmojängen så pilen pekar uppåt och den gick igång direkt.

Vad var det för plastmojäng då....
Jo, tippskyddet som bryter tändningen ifall man vurpar. Den är visst lite känslig och gillar inte att man monterar den upp och ned (180 grader fel) :rofl
 
Kan ju berätta om när jag monterade FI Tunern på V-Stromen.
Plockade loss lite saker, monterade det som skulle och plockade ihop den igen.
Inget konstigt alls men den vägrade starta. Den gick 1 sekund och sen dog den.
Gjorde om allt och samma resultat.
Gjorde om allt igen och lödde dig kablarna RIKTIGT ordentligt, men samma resultat.
:huvet
Började kolla på sakerna jag plockat loss och satt tillbaka. Noterar att det står en pil och ordet upp på en av plastmojängerna.
Hhhmm....
Vänder på plastmojängen så pilen pekar uppåt och den gick igång direkt.

Vad var det för plastmojäng då....
Jo, tippskyddet som bryter tändningen ifall man vurpar. Den är visst lite känslig och gillar inte att man monterar den upp och ned (180 grader fel) :rofl

Skönt att det va så enkelt fel på din! Men sitter det tippskydd på min oxå?

Ktm 660 04a

Det är ju inte alls mycket kablar på den, har ju kollat ordentligt men jag kan ju missat något iallafall..:va
 
Jag antar att du har 660 varianten utan batteri då lyset endast blinkar till när du kickar?

Har du testat att springa igång den så att motorn snurrar lite längre?
 
Antagligen gör det ingen skillnad men koppla ur lyset så kan man iaf utesluta den förbrukningen. Testa att blåsa i startgas, går den då igång är det fel på bränsletillförsel. Går den fortfarande inte igång är det fel på tändningen.
 
Jag antar att du har 660 varianten utan batteri då lyset endast blinkar till när du kickar?

Har du testat att springa igång den så att motorn snurrar lite längre?

Det stämmer det är en 660 utan batteri, men jag har dock inte provat springa igång den.. Är värt ett försök! ska prova imorn.
 
Antagligen gör det ingen skillnad men koppla ur lyset så kan man iaf utesluta den förbrukningen. Testa att blåsa i startgas, går den då igång är det fel på bränsletillförsel. Går den fortfarande inte igång är det fel på tändningen.

Hmm, har provat med lysen urkopplade samma resultat, har provat med startgas men det blev bara en jäkla avgasknall så grannens bil börja tjuta.. :brynaduta

Ska testa igen. Återkommer!
 
Hmm, har provat med lysen urkopplade samma resultat, har provat med startgas men det blev bara en jäkla avgasknall så grannens bil börja tjuta.. :brynaduta

Ska testa igen. Återkommer!

Skruva ur tändstift och kolla skick och gnista. Låter som att det är tändningsfel alternativt helt fel bränsleinställning.

Tråd kanske ska flyttas till mekforumet?
 
Skruva ur tändstift och kolla skick och gnista. Låter som att det är tändningsfel alternativt helt fel bränsleinställning.

Tråd kanske ska flyttas till mekforumet?

Köpte 2 nya tändstift och innan jag monterade det så kollade jag gnistan och jämförde med gamla,
den gamla hade starkare men ljusblåvit färg på gnistan och bägge 2 nya hade blå gnista..

Monterade en av dem nya som hade blå gnista.
 
Hur gick den innan du renoverade motorn ?

Vad har du rattat på ?

Vad är ändrat ?
 
Renoverat o startar ej..

Kolla ventiler så dom verkligen är rätt justerade o verkligen stänger.

Kolla så du fått kammen rätt det är lätt att få någon kugg fel om man inte gjort detta ofta och är van..

Mvh
 
Hur gick den innan du renoverade motorn ?

Vad har du rattat på ?

Vad är ändrat ?

Innan renovering var han likadan, tog flera timmar men när jag väl fick igång den så blev grenrören glödröda efter nån minut samt att den vibrerade mer än normalt.. Så motorn skickades för genomgång.

Han som renoverade körde motorn på bänk innan den levererades till mig.. Motorn är OK!

Har ändrat på bestyckningen till orginal och satt blandningen enligt boken
 
Renoverat o startar ej..

Kolla ventiler så dom verkligen är rätt justerade o verkligen stänger.

Kolla så du fått kammen rätt det är lätt att få någon kugg fel om man inte gjort detta ofta och är van..

Mvh

Han som renoverade är pålitlig och kan sin sak, samt att han körde motorn på bänk innan den levererades till mig.
 
Om motorn gick i bänken så är det ju lustigt att den inte går nu på hojen. Har något ändrats sedan den kördes i bänk?
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top