Startar inte.

Cortex

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Gsxr600
Tjena allihopa... Jo det är så här, jag köpte i förrgår en Honda NSR -97a som gått drygt 2900 mil ( enligt mätaren i alla fall :confused: )

och den har gått underbart bra, startat hur fint som helst ... Men nu när jag var å bara puttrade runt lite [övade garagevändningar inför uppkörningen ] så dog den bara helt plötsligt. och vägrade starta på elen, så vart tvungen att springa igång den å körde hem...

Först så hörde man att motorn jobbade lite när man höll i starten, men nu e den knäpptyst, Lamporna för Sidstödet / neutralen osv fungerar när man låtit hojjen stå ett tag, men om man sedan slår på ljuset eller blinkers så dör dom ( blinkers fungerar förövrigt inte längre :confused: ger inte ifrån sig ljudet som det " ska vara " utan klickar bara till å allt e stendött :(

Vad kan det här bero på ? ( ifall ni tror er ha lösningen skriv gärna väldigt detaljerat då jag kan näst intill inget om Hojjar )
 
Kan det vara så enkelt att du puttrat för mycket dvs att varvet varit för lågt för att laddningen skall fungera. I så fall är det bara att ladda batteriet och köra lite hårdare i fortsättningen.
 
Det var batteriet :)
Ringde upp förra ägaren å frågade när det senast var bytt... och ja, det var 7 år gammalt :kocko men nu går pärlan igen, tack för det snabba svaret :Bugar
 
Cortex skrev:
Det var batteriet :)
Ringde upp förra ägaren å frågade när det senast var bytt... och ja, det var 7 år gammalt :kocko men nu går pärlan igen, tack för det snabba svaret :Bugar

Gick det inte bara att ladda det gamla då?
Min TZR hade originalbatteriet när jag ägde den, det var då 14år gammalt. Visserligen hade den kick så batteriet hade ingen speciell funktion när motorn var igång men det funkade i alla fall.
 
jo... det fungerade, laddade det dock bara i en timme för att kontrollera att det inte var något annat fel på den. Men tycker det är lika bra att investera i ett nytt... orginalet var i rätt risigt skick.
 
Cortex skrev:
jo... det fungerade, laddade det dock bara i en timme för att kontrollera att det inte var något annat fel på den. Men tycker det är lika bra att investera i ett nytt... orginalet var i rätt risigt skick.

batterier har inte så himla lång livslängd, bra batterir kan hålla i 6 år, gemfört med "biltema som håller i max 2 år (tror jag)".
felet blir att dom inte tar emot laddning, dvs du kan ladda den i åratal men när du ska använda den så töms den på några sec...
 
weeeiii skrev:
batterier har inte så himla lång livslängd, bra batterir kan hålla i 6 år, gemfört med "biltema som håller i max 2 år (tror jag)".
felet blir att dom inte tar emot laddning, dvs du kan ladda den i åratal men när du ska använda den så töms den på några sec...

Av någon anledning så är det bara 1-års garanti på MC-batterier !! :arsele Iaf det som jag köpte på Global. Det finns ju en anledning till det, dom håller helt enkelt inte längre !!! :confused:
 
på min kawa bytte førre agaren batteri nar jag kjøpte den for två månader sedan..då var hojen precis 4 år gammal..till en kostnad av ca 900nkr så dom håller inte så bra..på skotern med efi byter jag batteri varannat år, men der kjøper jag bara billiga batterier til ca 3-400 kronor (skotern startar inte utan bra batteri)
 
// Ignorera denna post. Det var kedjan som var lös å jävlades.
 
Last edited:
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top