Startar inte?

Gsx_R_killer

Ny medlem
Gick med
22 Oct 2008
Hoj
Gixser
hejsan alla hoj fantaster!

Jo som övre rubriken lyder så startar inte min suzuki gs-r 97a? Batteriet e ok men de e liksom den vill inte bara.Har tankat den så det räcker!

Nån som har tips?

MVH
Ahmet

gick den när du ställde undan den?.....
sporthojjar brukar vara lite tjuriga efter en tids "avställning".....

gick den när du ställde undan den.... så kan du säkert rulla igång den.... motorn får lite mera snurr då....

alla mina hojjar har dummat sej lite när dom varit avstängda i mer än 2 månader... typ....
lycka till:tummenupp

Nu har jag tryckt slut på batteriet men den kommer tillbaka senare :)) ja jo den gick som en klocka men blev lite nere nu! :(

Tack ska du ha

auto run knappen i rätt läge...:confused: oftast småsaker som kan tjura till det

Hur pass ok är batteriet? Vad har du för vilospänning och vad har du för spänning när du belastar det? Har du laddat det i vinter?
Har hojen stått varmt så kan fuggarna mycket väl ha torkat, då får du slå av å på tändningen några gånger så att soppapumpen fyller upp dom. Luktar det soppa i avgassystemet efter lite nötande på startmotorn?

auto run knappen i rätt läge...:confused: oftast småsaker som kan tjura till det
Autorun? Pillat för mycket med autostartande cd-skivor? ;) Jag vill inte ha en hoj som autostartar när man sätter sig på den! :fakta
Misstänker att du menar dödarknappen, och på Suzuki så går inte startmotorn om den står fel! :tummenupp

Last edited:
Hur pass ok är batteriet? Vad har du för vilospänning och vad har du för spänning när du belastar det? Har du laddat det i vinter?
Har hojen stått varmt så kan fuggarna mycket väl ha torkat, då får du slå av å på tändningen några gånger så att soppapumpen fyller upp dom. Luktar det soppa i avgassystemet efter lite nötande på startmotorn?

Autorun? Pillat för mycket med autostartande cd-skivor? ;) Jag vill inte ha en hoj som autostartar när man sätter sig på den! :fakta
Misstänker att du menar dödarknappen, och på Suzuki så går inte startmotorn om den står fel! :tummenupp

Har inte mätt faktis hur mycket spänning det e på den.Men sedan så luktar det ingen bensin eller något bara en massa avgaser :) Jag har inte laddat batteriet kanske beror det på de? Finns de nån laddare som e bra som du eller ni rekomenderar`?

Vad för knapp?:confused:

Last edited:
En del hojar är väldigt känsliga vad det gäller spänningen i batteriet....startmotorn vispar runt men inget händer.
Ta in batteriet & ladda fullt, funkar inte detta köp nytt batteri.

Har inte mätt faktis hur mycket spänning det e på den.Men sedan så luktar det ingen bensin eller något bara en massa avgaser :) Jag har inte laddat batteriet kanske beror det på de? Finns de nån laddare som e bra som du eller ni rekomenderar`?

Vad för knapp?:confused:
Luktar avgaser? Utan att tända? :va Eller tänder den till ibland? Jag sätter en virtuell femma på att batteriet är lite för trött! Batterier måste underhållas! :fakta Testa med startkablar från en bil (starta dock inte bilen) och se om det gör någon skillnad!
Jag rekommenderar en Ctek-laddare, Clas Ohlson har en för 495, riktigt bra grejer som klarar mellan 1,2Ah och 90Ah, dvs fullt tillräckligt för hojar och vanliga bilar :tummenupp

Knappen han pratar om är dödarknappen, du vet, den röda ovanför startknappen. Men om du har slagit ifrån den så går inte ens startmotorn runt! Vi snackar gixxer här, inte CB från 70-talet! ;)

laddas inte batteriet lite när man fått igång motorn ? rulla igång den och låt den gå om det vore så och kolla självklart den röda knappen :P

/Fradz

laddas inte batteriet lite när man fått igång motorn ? rulla igång den och låt den gå om det vore så och kolla självklart den röda knappen :P

/Fradz
Njae! :mattias Det beror på... En hojgenerator ger nästan ingenting under 3k varv, och ger fullt först över 4k varv! Så att låta hojen stå och puttra på tomgång med lyset på drar bara ur batteriet! Och jag skulle inte parkera hojen med motorn på 5k varv! :fakta
Att starta hojen, och se ta en tur, det är däremot bara bra! :) Men som många gör, startar hojen en gång i månaden, låter den stå på tomgång tills den blir varm, stänger av den, låter den stå utan underhållsladdning däremellan är komplett vansinne! Dom borde inte bli förvånade när den inte startar...

Njae! :mattias Det beror på... En hojgenerator ger nästan ingenting under 3k varv, och ger fullt först över 4k varv! Så att låta hojen stå och puttra på tomgång med lyset på drar bara ur batteriet! Och jag skulle inte parkera hojen med motorn på 5k varv! :fakta
Att starta hojen, och se ta en tur, det är däremot bara bra! :) Men som många gör, startar hojen en gång i månaden, låter den stå på tomgång tills den blir varm, stänger av den, låter den stå utan underhållsladdning däremellan är komplett vansinne! Dom borde inte bli förvånade när den inte startar...

haha jo , det var det jag menade.. att köra lite med den :P :huvet

Tack för era tips.Imorgon ska jag nog köpa ett nytt batteri istället för en laddare lika bra att ha en som stark nytt batteri som kan hjälpa motorn på traven och köra runt hela motorn.Men hur vet man vilket man ska ha`? kan man bara köpa ett batteri som finns likadant i? Något som ni rekomenderar? Underhållningsfri`?

Tack för era tips.Imorgon ska jag nog köpa ett nytt batteri istället för en laddare lika bra att ha en som stark nytt batteri som kan hjälpa motorn på traven och köra runt hela motorn.Men hur vet man vilket man ska ha`? kan man bara köpa ett batteri som finns likadant i? Något som ni rekomenderar? Underhållningsfri`?

eeh? :tungan

Hur tänkte du nu? :) :va
En laddare kan ju kanske vara bra att ha?
för underhållningsfria batterier har det nog aldrig tillverkas.. :va
och bra är vell det!

Men till saken, en laddare kan ju vara bra att ha, om man nu inte vill springa och köpa batterier hela tiden.
Så sätt skiten på laddning över natten, så slipper du att köpa ett nytt.
både billigare och mindre slöseri på resuser.

Och prova att rulla igång cykeln, funkar det? då kan du vara glad, för att det inte är fel, i motorn ect..

eeh? :tungan

Hur tänkte du nu? :) :va
En laddare kan ju kanske vara bra att ha?
för underhållningsfria batterier har det nog aldrig tillverkas.. :va
och bra är vell det!

Men till saken, en laddare kan ju vara bra att ha, om man nu inte vill springa och köpa batterier hela tiden.
Så sätt skiten på laddning över natten, så slipper du att köpa ett nytt.
både billigare och mindre slöseri på resuser.

Och prova att rulla igång cykeln, funkar det? då kan du vara glad, för att det inte är fel, i motorn ect..

ja ok ska nog skaffa en laddare nu som sagt.nej det funkar inte putta igång mcn.ska iväg och köpa Ctek-laddaren.

Sätter du i ett nytt batteri nu så är det väldigt stor risk att det är urladdat när du ska ta ut hojjen till våren. Jag skulle köpa en laddare o prova sen koppla ur batteriet när hojjen ska stå över vintern.

... Men som många gör, startar hojen en gång i månaden, låter den stå på tomgång tills den blir varm, stänger av den, låter den stå utan underhållsladdning däremellan är komplett vansinne! Dom borde inte bli förvånade när den inte startar...
Och förutom att det resulterar i urdraget batteri så ger det ofta igenslaggade tändstift och då går puffran tamejfan inte igång hur man än gör. Löses genom att man plockar ur stiften och bränner rent dom med gasolen eller helt enkelt byter ut dom.

min gamla honda gick inte igång på vinterhalvåret när det va säg under +5 men jag va ju sugen så jag satte en kupefläkt att blåsa mot kylaren/motorn och efter nån timme starta den faktiskt... jag tolkade det som att choken inte räcker till när det är för kallt....

min gamla honda gick inte igång på vinterhalvåret när det va säg under +5 men jag va ju sugen så jag satte en kupefläkt att blåsa mot kylaren/motorn och efter nån timme starta den faktiskt... jag tolkade det som att choken inte räcker till när det är för kallt....
Eller att du hade skadad isoliering på någon kabel och när hojen blev fuktig fick du krypströmmar där. Efter nån timme med kupevärmare så torkade det upp, och hojen startade :)

Hahahah hojens batteri var död igår sedan så hörde man bara click när man skulle starta.Senare så idag så tänkte jag att skulle ta ut batteriet och ladda. När jag köpt den nya c-tek laddaren och börjar plocka ut laddare ur förpakningen så tänkte jag att jag ska försöka sista gång att få igång den.Så hör man att motorn startar och bara hör bullret i garaget :) vilket leeeeennndeee jag fick helt glad.Min granne fråga mig varför e du så glad idag? Jag sa den startade bara! Så sa han vad startade? Den jag sitter på.Jaha så skrattade vi båda :) Tack för hjälpen grabbar

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage