startar inte

xylos

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2006
Hoj
cbr 600 -98
hej. nu e det dax o ta ut hojen igen men den vill inte starta inte en tända till! inga fel när jag ställde undan den i höstas...nån som har nån ide hur man ska få fart på den? har även en följd fråga hur kommer man åt tändstiften enklast? börjadde ta bort tanken o luftburken men ville inte riva nå mer då jag inte visste om det var den vägen man skulle gå?
tacksam för svar/Magnus :va

Har du kollat batterierna?
Hade samma problem med min hoj, framljuset fungerade även vid svag batterikraft, men enklast att inse att batteriena är slut är att prova sätta på blinkers eller helljuset. Jag laddade upp batteriena och löste alla problem.
Det går nämligen en hel del smygströmmar när hojen står still, bla till insprutningssystemet.
//AF

hej. nu e det dax o ta ut hojen igen men den vill inte starta inte en tända till! inga fel när jag ställde undan den i höstas...nån som har nån ide hur man ska få fart på den? har även en följd fråga hur kommer man åt tändstiften enklast? börjadde ta bort tanken o luftburken men ville inte riva nå mer då jag inte visste om det var den vägen man skulle gå?
tacksam för svar/Magnus :va

hej
tänk på att bensin är en färskvara ,ta bort den gamla från tanken o sätt i nytt du kan ju byta stift när du ändå har tanken borta,bra ide är att tömma förgasarna på hösten
mvh peter

jo tänkte så jag med så jag köpte ett nytt batteri... allts man tycker att den borde tända till iallafall.. bara nåter på på starten!

nu har jag fått bort tändstiften o det är ingen gnista på dom! känns ju inte som att alla stift gått sönder när den varit undan ställd i vinter? eller? nån som vet vad det kan vara?? tacksam för svar/Magnus

nu har jag fått bort tändstiften o det är ingen gnista på dom! känns ju inte som att alla stift gått sönder när den varit undan ställd i vinter? eller? nån som vet vad det kan vara?? tacksam för svar/Magnus

Har du slagit ifrån dödar-knappen, fällt upp stödet eller hållit in kopplingen när du provar gnistan? Att den inte startade från början kan ha berott på att förgasarna var torra och då kan det ta upp till en minut innan den tänder om den har vakumstyrd bensinkran.

Har du slagit ifrån dödar-knappen, fällt upp stödet eller hållit in kopplingen när du provar gnistan? Att den inte startade från början kan ha berott på att förgasarna var torra och då kan det ta upp till en minut innan den tänder om den har vakumstyrd bensinkran.

Provat med startgas för att att kolla om det finns liv i den?

Har samma fel på sonens cbr600 98:a. Försökte starta idag,ville inte alls.Köpte nya stift och nytt batteri idag.Ska även hälla i fräsch soppa och prova igen på Fredag.På de gamla stiften fanns ialla fall gnista.Jag tror mest på att det är gammal bensin och trött batteri som är orsaken.

själv har jag ingen gnista! nytt batteri nya tändstift ny bensin... nån som vet nått? helt död.. ;(

Dum fråga kanske,men hade du stiftet mot godset när du kollade om du hade gnista.Har du det inte så får du ingen gnista på stiftet.
Har du choken fullt utdragen,första gången vi skulle starta hojen så missade vi sista biten pga att den gick trögt och då ville den inte starta.

Ska även hälla i fräsch soppa och prova igen på Fredag....Jag tror mest på att det är gammal bensin och trött batteri som är orsaken.
Håller med. :gnissla
Vad är det för skitbensin de tvingar på oss numera??
Elverket startade inte på 6 mån gammal soppa!
Tömde tanken och hällde i ny... VROOOOMMM....på andra rycket.

har nu kommit fram till att felet är "grejen"(kommer inte ihåg vad det hette) som styr tändningen?nån som har bytt nån sån?kan man göra det själv? kostar? tacksanm för svar

Menar du cdi boxen.Brukar vara lätt att byta,endast ett kontaktstycke som ska ur.Men de brukar inte vara billiga.Kolla på skroten kanske.

har nu kommit fram till att felet är "grejen"(kommer inte ihåg vad det hette) som styr tändningen?nån som har bytt nån sån?kan man göra det själv? kostar? tacksanm för svar
CDI-box kostar. Säker på att det är den?
Kollat kringgrejerna, typ tändlägesgivaren? Den är iaf billigare..:D

På vilket sätt har du kommit fram till det?
Styrenheten borde inte ha lämnat in under tiden hojen har stått oanvänd.

kollat att du har bra kontakt mellan tändstift å kabel? spreja lite rostlös/elektroniksprej och kolla efter gnista igen

Back