Startar inte tzr 125 -89

Bmw525

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2011
Hoj
-89 Yamaha TZR 125
Har köpt min dotter en yamaha TZR 125cc
som har ståt i varmgarage sista 11åren (utan att rullat en meter)en fin hoj som rullat 18hundra mil sen 89 ett bra köp tyckte jag eftersom missbjöd ordentligt och fick den för 500kr, Men den vill inte starta. min första tanke stått länge bytt soppa å stift så går den men inte och nu har jag kollat lite till,,,,,,,,,,,,,:huvet
detta har jag kollat
nytt batteri
nytt tändstift
ny bensin
rengjort förgasare noga (mycket noga)samt kontrollerat att den får soppa
byglad bort stöd kontakten
har fin och kraftig gnista har även provat en annan tändspole
men det som slog mig när jag tog bort det gamla stiftet var att det var VÄLDIGT mycket sot och allmänt gäggit,
är inte van hoj mekare så snälla hjälp mig

skruva bort topp samt cyl o titta hur det ser ut ,, lite nya packningar ev kolv samt hona cyl

vad jag förstod så har du kollat så att han verkligen får bensin ?
sot tyder ju annars på fet blandning
annat luftfilter på ?
inga läckor ? reedventil ?

Last edited:
Hej

Du har troligen ett klassiskt fel på en gammal 2T.

troligen är det så att i vevhuset står det gammal olja o klägg och det måste bort,
Ta ur tändstift ta bort tändnings kåpan så du ser svänghjulet.

leta fram en hylsa som passar på svänghjuls muttern skaffa en hyls hållare till borrmaskin,

som sagt tändstift ur, kör borrmaskinen med hylsa på svänghjuls muttern och ge järnet på borrmaskinen "helst en som varvar 3000 rpm" kör som fan, spraya i lite 556 då och då i tändstifts hålet så cylindern inte går torr o nyper.

När du kört ca 3-5 min på detta vis spraya då i lite start gas "Eter" eller lite bensin kör som fan igen en stund, Ingen 556 nu.

nu borde den gamla oljan i vevhuset lösts upp, i med stiftet och ut och knuffa så motorn får upp varvet, nu borde den starta o ryka utav bara den.

Ta det piano i några min då den stått såpas länge att ringarna kan ha kläggat fast på kolven.

mvh

jag har kollat soppan samt att tändstiftet blir blöt.
luft filtret är rengjort orginal
vad är reedventil och vart sitter den
mvh johan

Hej

Du har troligen ett klassiskt fel på en gammal 2T.

troligen är det så att i vevhuset står det gammal olja o klägg och det måste bort,
Ta ur tändstift ta bort tändnings kåpan så du ser svänghjulet.

leta fram en hylsa som passar på svänghjuls muttern skaffa en hyls hållare till borrmaskin,

som sagt tändstift ur, kör borrmaskinen med hylsa på svänghjuls muttern och ge järnet på borrmaskinen "helst en som varvar 3000 rpm" kör som fan, spraya i lite 556 då och då i tändstifts hålet så cylindern inte går torr o nyper.

När du kört ca 3-5 min på detta vis spraya då i lite start gas "Eter" eller lite bensin kör som fan igen en stund, Ingen 556 nu.

nu borde den gamla oljan i vevhuset lösts upp, i med stiftet och ut och knuffa så motorn får upp varvet, nu borde den starta o ryka utav bara den.

Ta det piano i några min då den stått såpas länge att ringarna kan ha kläggat fast på kolven.

mvh

Låter snällt mot vevlagrerna :gnissla

Jag hade provat att rulla igång den först med lite startgas som hjälp.

tack grabbar
Fick lite ny energi att fortsätta leta idag , jag gjorde som du Mugge sa lyfte toppen och cylindern och den synen var inte kul............... Tok skuren/varm nypt kolv så man inte kunde skilja på kolv och ring,
vart köper man kolv och ringar till vettiga priser
det blir ett nytt inlägg när den startar

äntligen så snurra tzr´n och ny besiktigad också :yoparty:yoparty
beställde kolv från England (www.pjme.co.uk) med helt ok priser för den
över dim kolv med ringar k-bult. 670kr ink frakt.från lagd order till lev 8dagar

Jag har med köpt från den sidan och jag fick mina grejer på 5 dagar!! Sjukt bra så jag rekommendera den sidan till alla ;)

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing