Startar inte med knappen, går att springa igång.

Geggamoja

#13
Gick med
12 May 2009
Ort
Stone Island
Hoj
Ducati Fika Racer
Hej!

Min lilla Honda MSX-125 vill inte starta när jag trycker på startknappen. Elektroniken är igång, när jag trycker start så låter det som att något rör på sig där inne. Osäker på om det är bränslepump eller startmotor, men det är iaf inget som tänder. (Killswitch i rätt läge, växel neutral, stöd uppfällt, koppling intryckt)

Den är lätt att springa igång, och startar direkt när jag gör det.

Var börjar jag felsöka?

Hojen är helt nyinköpt på Lelles, men killen som sålde den är på semester. Tydligen kan ingen annan där hjälpa mig, utan jag blir hänvisad till att återkomma när han är tillbaka från semestern?! :huvet
 
Senaste ggn jag hade det problemet var det fel på startknappen..
Sllten, hade för hög resistans så startreläet drog inte. Gick utmärkt att springa igång. (245kg!)
Bytte startknapp (och startrelä mot ett som krävde lägre spänning för att dra..)
Kan, iofs var något runt batteri/startmotor.
Startmotorn tar mkt ström och en dåligt åtdragen polskruv kan sänka spänningen så mkt att startmotorn inte går igång.
Enbart tändsystem drar mindre, därav igång-spring funkar.
Kan även vara var ett dåligt batteri, eller bara dåligt laddat...

Enklast att börja med är att kolla batteriet, (och ladda om det behövs) polspänningen vid startförsök ska inte gå under 10V..
 
Om du vill att det ska gå på någon garanti(?) så kan du inte försöka själv och sedan ställa krav. Finns det någon garanti?
Det kan vara ett dåligt batteri, dåligt laddat batteri, dålig kontakt vid plus- eller minuspolen, på batteriet eller på startreläet eller jord från batteriet. Startreläet kan vara lite bränt efter upprepade startförsök med dålig kräm i batteriet. Det kan också vara oxid vid startknappen eller skadad isolering på någon kabel.

Om du har garanti eller tror att dom vill fixa det åt dig så skulle jag fortsätta att springa igång den så länge.
Tror du att du fixar det själv så mecka på du.
 
Om du vill att det ska gå på någon garanti(?) så kan du inte försöka själv och sedan ställa krav. Finns det någon garanti?
Det kan vara ett dåligt batteri, dåligt laddat batteri, dålig kontakt vid plus- eller minuspolen, på batteriet eller på startreläet eller jord från batteriet. Startreläet kan vara lite bränt efter upprepade startförsök med dålig kräm i batteriet. Det kan också vara oxid vid startknappen eller skadad isolering på någon kabel.

Om du har garanti eller tror att dom vill fixa det åt dig så skulle jag fortsätta att springa igång den så länge.
Tror du att du fixar det själv så mecka på du.

Det finns garanti kvar, den är inte ens en månad gammal. När jag ringde så blev jag idiotförklarad och de tyckte att jag skulle fixa det själv eller vänta tills säljaren jag köpt den av var tillbaka från semestern. Jag frågade specifikt om garantin påverkas av att jag försöker fixa den själv men det skulle den inte göra.
 
Dom är trevliga mot sina kunder på Lelles...
Kolla det enklaste till att börja med.
Jag har ingen koll på den hojen, är den ny eller begagnad? Jag skulle kunna googla men nä :)
 
Dom är trevliga mot sina kunder på Lelles...
Kolla det enklaste till att börja med.
Jag har ingen koll på den hojen, är den ny eller begagnad? Jag skulle kunna googla men nä :)

Säljaren jag köpte den av var sjukt trevlig, i övrigt lämnar de lite att önska ... ;)

Hojen är sprillans ny! Inte ens en månad från fabriken.
 
Ring vilken annan Honda-handlare som helst. Garantin dom första 2 åren är honda som står för, inte återförsäljaren.

Och åk aldrig tillbaka till Lelles....
 
Härligt Love.
Blir det några turer på Bulten under sensommaren?
 
Geggamoja;6189091 Hojen är sprillans ny! Inte ens en månad från fabriken.[/QUOTE skrev:
Då gäller andra regler.
Meka inte själv, låt företaget fixa det.
Fö, lite motion skadar aldrig, bara spring på...:D
Fast det blir nog inte så mkt motion med en ny lättstartad 125-a...:tummenupp
Min VF750 var jobbigare..
 
Man blir förbannad av sådant här.
LELLES skall naturligtvis utan dröjsmål fixa detta oavsett om en försäljare är på semester.
Åk dit och kräv att dom tar tag i detta.
 
Nu står moppen där. Väldigt trevlig kille som tog in den och satte den på laddning direkt. Han misstänkte, precis som Kahobe och Björn F att det var dåligt med kräm i batteriet.

Du får ta bort rekomendationen i stöldtråden om lelles. jeffle puckon.
 
Hade liknade fel, var kopplingshandtagets startspärr (måste hålla in kopplingen vid start) sladden hade åkt ur/glappat och det gjorde att inte gick på startknappen.... Såg ut som den satt men icke, 2 mm räckte för att det skulle vara kontaktfel.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top