Startar inte i/efter regn.

Rideass

Ung pung, på skrevraket.
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Tvåhjulssoffa GSA -08
Suzuki GSX 600F -93;

Jag fattar inte. Vad är det som gör att bågen inte startar när det är fuktigt/regnar ute? Om jag har haft bågen ute ett tag, utan tak över huvudet när det har regnat så vägrar den starta. Den startar vid första försöket, men kommer aldrig över 2krpm och dör genast. Sen kan man glömma att starta. Fick hjälp av ett vänligt par som var ganska kraftigt berusade att springa igång den inatt när jag skulle hem. Så det går, konstigt bara att startmotorn inte gör samma jobb. Den går runt, och poffar till ibland.

Batteriet är nytt, en vecka gammalt.
Har gått igenom hela kabelhärvan, lindat om hela härvan med ny eltejp osv.
Bytt ut vissa delar av kabelhärvan. I hopp om att lösa det där fuktproblemet.
Gått igenom alla kontakter med oxidrengöring.
Bytt laddningsregulator i generatorn.
Bytte tändstift två dagar sen.

Startar annars oerhört lätt, och när man väl fått igång bågen efter ett regn så startar den hur lätt som helst.

Last edited:
Kanske du får in fukt i förgasaren.
Efter att jag tvättat min hoj första gången så fick inte jag heller igång min. Det visdade sig att det hade runnit in vatten under sadeln in genom luftfiltret och in i förgasaren. Tog flera timmar innan jag fick igång den igen. Törs knappt tvätta hojen efter det.
Iofs. lite klantigt gjort :)

Kablar

Jag hade samma problem på en 125a. Visade sig vara en tändkabel som var dålig och gav kortslutning vid fukt...

joker78 skrev:
Kanske du får in fukt i förgasaren.
Efter att jag tvättat min hoj första gången så fick inte jag heller igång min. Det visdade sig att det hade runnit in vatten under sadeln in genom luftfiltret och in i förgasaren. Tog flera timmar innan jag fick igång den igen. Törs knappt tvätta hojen efter det.
Iofs. lite klantigt gjort :)

Det konstiga är att min har aldrig strulat efter en tvätt, det är bara när den fått stått ute i regn en längre tid. Tvättar jag den så startar den direkt efteråt. Visserligen hinner aldrig bågen kallna innan jag åker hem igen efter tvätten. Ska undersöka om det finns någon chans för att det skulle kunna rinna ner igenom luftfiltret. Ska nog byta det med, enda delen som jag inte har bytt sen jag köpte den.

ething skrev:
Jag hade samma problem på en 125a. Visade sig vara en tändkabel som var dålig och gav kortslutning vid fukt...

Jag får väl gå igenom alla kablar igen... :huvet

uggla skrev:
Fukt i tändhattarna?

så vitt jag ser så är det tätt, och ingen fukt/smuts tar sig ner till tändstiften./tändhattarna. Ska prova att ta med mig en burk startgas till nästa gång.

En polare har samma problem med hennes hoj, den får vatten i skumgummifiltret (XR 04a, snacka om härligt jobbat honda)

Anton_Ljunghusen skrev:
En polare har samma problem med hennes hoj, den får vatten i skumgummifiltret (XR 04a, snacka om härligt jobbat honda)

Menar du skumgummifiltret som sitter på toppen? Ansluten till luftburken?
För där har jag inte varit i och rört.

Jag var ute precis och startade den, har stått i garaget inatt. Hoppade igång direkt, utan något gnäll. Provade att spruta in startgas för skojs skull o se om den går upp i varv. Men istället dör den och startar inte ;D
Efter några försök går den igång igen med rejält gaspådrag.

Den betedde sig precis likadant som när den varit ute i regnet. Ska nog byta luftfilter, om filtret är skitig som aset och har mättats full med skit/fukt under en tid.

Farbrorn skrev:
Menar du skumgummifiltret som sitter på toppen? Ansluten till luftburken?
För där har jag inte varit i och rört.

Jag var ute precis och startade den, har stått i garaget inatt. Hoppade igång direkt, utan något gnäll. Provade att spruta in startgas för skojs skull o se om den går upp i varv. Men istället dör den och startar inte ;D
Efter några försök går den igång igen med rejält gaspådrag.

Den betedde sig precis likadant som när den varit ute i regnet. Ska nog byta luftfilter, om filtret är skitig som aset och har mättats full med skit/fukt under en tid.

Jag menade luftfiltret!

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...