Viktor L
Moderator
Jag och farsan håller på att få på plats en ny mätare (Koso RX2N) på hans XJR efter lite ombygge och allt har gått bra, trots vissa motgångar, tills nu. Igår höll vi på med att få varvräknaren att fungera, efter många om och men kom vi fram till att det var bäst att ta signalen direkt från givaren på motorn. Vred på nyckeln, ställde in 4-takt och 4-cylindrar på mätaren (så den räknar rätt), trycker på start knappen. Varven stämmer och allt fungerar,
Men så idag.
Idag började vi med det sista, men hittills mest störande momentet: att få neutrallägesindikatorn att fungera som den ska. Inga konstigheter, installerar ett relä (4 poler, bryter när växel läggs i).
Vrider på nyckel, drar på like choke och trycker på knappen - inte ett knyst.
Stendöd.
Batteri fullt laddat. Vore det lite hade startrelät knackat och hållit på, och motorn hade i alla fall försökt röra på sig, men icke. Helt tyst.
Vi börjar fundera på vad vi gjort men kommer inte på något som skulle kunna orsaka detta. Jag är industrielektriker så Bil- och MC-el är inte riktigt min grej men jag vet när jag kopplat fel så att det blir nåt tokigt (jordfel eller dylikt).
Samtliga säkringar är hela, alla kontakter från samtliga reglage sitter ihop (och på rätt ställe) samt att det inte finns några som helst märkbara kabelbrott, trots våra ingrepp.
Vad skulle det kunna vara för fel? Förslag är ytterst välkomna för tanken var att det skulle bli körning imorn, men eftersom hojen strular såhär så kanske man får ställa in.
Men så idag.
Idag började vi med det sista, men hittills mest störande momentet: att få neutrallägesindikatorn att fungera som den ska. Inga konstigheter, installerar ett relä (4 poler, bryter när växel läggs i).
Vrider på nyckel, drar på like choke och trycker på knappen - inte ett knyst.
Stendöd.
Batteri fullt laddat. Vore det lite hade startrelät knackat och hållit på, och motorn hade i alla fall försökt röra på sig, men icke. Helt tyst.
Vi börjar fundera på vad vi gjort men kommer inte på något som skulle kunna orsaka detta. Jag är industrielektriker så Bil- och MC-el är inte riktigt min grej men jag vet när jag kopplat fel så att det blir nåt tokigt (jordfel eller dylikt).
Samtliga säkringar är hela, alla kontakter från samtliga reglage sitter ihop (och på rätt ställe) samt att det inte finns några som helst märkbara kabelbrott, trots våra ingrepp.
Vad skulle det kunna vara för fel? Förslag är ytterst välkomna för tanken var att det skulle bli körning imorn, men eftersom hojen strular såhär så kanske man får ställa in.