Startar ej (XJR1300)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag och farsan håller på att få på plats en ny mätare (Koso RX2N) på hans XJR efter lite ombygge och allt har gått bra, trots vissa motgångar, tills nu. Igår höll vi på med att få varvräknaren att fungera, efter många om och men kom vi fram till att det var bäst att ta signalen direkt från givaren på motorn. Vred på nyckeln, ställde in 4-takt och 4-cylindrar på mätaren (så den räknar rätt), trycker på start knappen. Varven stämmer och allt fungerar,

Men så idag.

Idag började vi med det sista, men hittills mest störande momentet: att få neutrallägesindikatorn att fungera som den ska. Inga konstigheter, installerar ett relä (4 poler, bryter när växel läggs i).

Vrider på nyckel, drar på like choke och trycker på knappen - inte ett knyst.

Stendöd.

Batteri fullt laddat. Vore det lite hade startrelät knackat och hållit på, och motorn hade i alla fall försökt röra på sig, men icke. Helt tyst.

Vi börjar fundera på vad vi gjort men kommer inte på något som skulle kunna orsaka detta. Jag är industrielektriker så Bil- och MC-el är inte riktigt min grej men jag vet när jag kopplat fel så att det blir nåt tokigt (jordfel eller dylikt).

Samtliga säkringar är hela, alla kontakter från samtliga reglage sitter ihop (och på rätt ställe) samt att det inte finns några som helst märkbara kabelbrott, trots våra ingrepp.

Vad skulle det kunna vara för fel? Förslag är ytterst välkomna för tanken var att det skulle bli körning imorn, men eftersom hojen strular såhär så kanske man får ställa in.

Hej
Det skulle kunna vara för att ni har mixtrat med neutrallägesindikatorn.
På min hoj så jordar neutralbrytaren en ledning som går till den magiska svarta lådan som sköter tändningen. Om inte friläget ligger i så går det inte att starta, om man inte håller in kopplingsgreppet samtidigt.
Gick hojen tidigare att starta med växel i och koppling indragen? I så fall kan ni ju prova att dra in kopplingen, det borde ju funka då.
Och sen kan väl du som elektriker läsa hojens kopplingsschema, se hur neutralbrytaren leder information till tändningsboxen och räkna ut hur ni ska göra.
Edit: Förresten påverkas startrelät också, av neutralbrytare och kopplingsgrepp. Det är nog hur startrelät påverkas, som är viktigt i detta fall.

Last edited:
Hej
Det skulle kunna vara för att ni har mixtrat med neutrallägesindikatorn.
På min hoj så jordar neutralbrytaren en ledning som går till den magiska svarta lådan som sköter tändningen. Om inte friläget ligger i så går det inte att starta, om man inte håller in kopplingsgreppet samtidigt.
Gick hojen tidigare att starta med växel i och koppling indragen? I så fall kan ni ju prova att dra in kopplingen, det borde ju funka då.
Och sen kan väl du som elektriker läsa hojens kopplingsschema, se hur neutralbrytaren leder information till tändningsboxen och räkna ut hur ni ska göra.
Edit: Förresten påverkas startrelät också, av neutralbrytare och kopplingsgrepp. Det är nog hur startrelät påverkas, som är viktigt i detta fall.

Haha, man är rätt dum om man tänker efter...

Stort tack. Gick och funderade i liknande banor men det tycktes osannolikt. Ska ta och kika på det. Kommer säkert att funka.

Vad gäller läsa elschema så ja, det kan jag, men jag är rädd för att schemat inte är speciellt utförligt vad gäller detaljer. Röd kabel går till punkt A, brun till punkt B. Mer utförligt än så är det inte.

Än en gång, tack. :tummenupp

Uppdatering: Visst hade du rätt. Klämde in kopplingen så klickade det till och motorn startade direkt. Får skylla det på dålig sömn och att man var förbannad... :D

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...