Startar ej längre

Ekiut

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2023
Hoj
Derbi senda xtreme 2006, Minimoto 49cc
Hej, jag har införskaffat mig en minimoto som inte startade när jag köpt den men jag fick igång den igår men Idag när vi skulle starta den så ville den inte gå får gnista på tändstiftet ungefär varannan gång gnista ser även mycket svagare ut idag men det verkar inte vara något fel på den då den ser fräsch ut. Felet tror jag ligger i killswitchen det verkar som om den alltid ligger i döda läge liksom så kan man bara klippa bort dom kablarna till den? (det är bara två stycken). Eller om det skulle vara något annat problem vad skulle de kunna vara om ni gissa.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det vore kanske enklast att bara skruva isär dödarknappen och koppla loss den för att testa om det är den, och sedan se om den går att fixa för det är bra att ha en såndär dödarknapp ibland.
Annars finns det en hel uppsjö med annat som kan strula, som nötta kablar som ger halvkortis nånstans, dåliga jordpunkter och sånt.
Men börja med det enklaste och se om det är det först.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det beror väl på vad för typ av dödare du har. Om dödaren exempelvis används för att sluta tändningskretsen, dvs ge ström till CDIn, så kan du inte bara klippa av de ingående kablarna eftersom det i praktiken innebär att du alltid har dödaren i dödläget. Om du däremot en dödare som kortsluter/jordar bort gnistan så skulle det kunna funka att bara klippa kablarna, men då kan du å andra sidan inte döda den annat genom frivilligt kärringstopp (eller genom att för hand föra ihop kabeländarna).

Den enklaste änden att börja i torde vara att byta tändstift och se vad det gör för skillnad. Är tändstiftet dåligt kan du felsöka precis allt runtomkring utan att det gör någon skillnad.
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Köp en billig tändningprovare typ denna för att se om du har en stabil gnista.
Min gamla Honda vägrade att starta även om gnista fanns så det blev nya tändstift vilket fixade biffen.
 

Bifogat

  • IMG_3971.png
    IMG_3971.png
    410.2 KB · Visningar: 6
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top