Startar ej efter vintern

tonfisk

Ny medlem
Gick med
6 May 2013
Hoj
Aprilia Dorsoduro 750
Hej

Har lite problem med min mc då den inte vill starta upp, skulle behöva lite vägledning.
Drar historiken här nedan.

Första gången jag försöker starta den drar den runt men orkar inte starta, typiskt efter en vinterförvaring tänker jag och sätter den på laddning som vanligt.

När jag sedan ska försöka starta den så är den helt stendöd vid startförsök, obs lampor och övrig elektronik fungerar felfritt.

Mäter upp spänning över poler och startsolenoid vilket ligger på 12.2 volt typ. Upprepar laddningen men som innan utom vid ett startförsök då den hoppar igång som inget hade hänt. Stänger av och försöker starta igen, men inget.

Köper nytt batteri, puttsar upp alla kontakter ifall jag fått för mycket oxid nånsstans men fortfarande inget, bästa som har hänt är lite klick klick från solenoiden en gång. Men annars helt död. Spänning ligger på 12.5 volt

HELP! vill ut å köra lite..

Går det rulla igång den? Dålig kontakt jordfel?

Har du kollat startrelät? Start och generator i sickla har bra priser, se bara till att få rätt amper på relät.
Kollat säkringar?

glömde en detalj!

Laddade med billaddare, dock under 1 timme på ca 5 ampare. Kan något tagit skada utav detta?
Spontant känns de ej så eftersom den hoppade igång 1 gång efter detta + att jag har nytt batteri nu...

Mät på plus och minus på startmotorn när reläet slår till.
Har du ström fram dit så är ju givetvis startmotorn din fiende.

Det som klickar är väl startrelät som slår ifrån? Gick sönder på min mille och då klicka det bara..

Var batteriet helt slut? Vet inte hur lång tid det tar att ladda upp ett batteri fullt men en timme kanske är förlite?

Ska prova mäta upp på startmotorn.

Tveksam till att det är relät som är trasigt, har ju spänning över det.
Batteriet är helt nytt nu så det var tyvärr inte det.

en annan detalj som jag glömde var att när jag mäter spänning över poler eller relät sjuker den ej så man trycker in startknappen...

är det ett vanligt blybatteri? 5A är isåfall helt åt helvete för mycket för ett normalstort MC batteri

nog tjatat om batteriet nu! det sitter ett nytt batteri i nu så det spelar ingen roll!

Laddade du det nya batteriet med en MC-laddare (0,3A - 1A)
innan du satte batteriet i hojen?
Orsaken till att det säljs batteriladdare är att batterier laddar ur sig.
På hojen och på hyllan hos handlaren.
Ett fulladdat Yuasa ger 12,7 -12,8 Volt
Ett fulladdat Biltema Underhållsfritt ger 13,1 - 13,2 Volt
Har du ett annat fabrikat och batteriet inte ger 13,1 Volt så ladda för säkerhets skull.

Last edited:
yes det är laddad, det märkliga är att hojen inte ger en enda signal vid startförsök. Tänk som att batteriet vore bortplockat..

Laddade du det nya batteriet med en MC-laddare (0,3A - 1A)
innan du satte batteriet i hojen?
Orsaken till att det säljs batteriladdare är att batterier laddar ur sig.
På hojen och hos hyllan hos handlaren.
Ett fulladdat Yuasa har 12,7 Volt
Ett fulladdat Biltema Underhållsfritt har 13,2 Volt

Tyvärr, uppmätt polspänning på ett obelastat batteri är...inte mycket värt.
Med känd last så blir det mer meningsfull mätning. Det är fullt möjligt att ett kass batteri
har rätt OK vilospänning som sen vid första tecken på uttag/belastning dyker pga av förhöjd inre resistans.

Går det inte att koppla direkt från batteriet till startmotorn för att utesluta relät? Går inte startmotorn runt då så är den väl helt slut?

Jag ville kolla ett startrelä som jag misstänkte inte fungerade, så jag kortslöt reläets utpoler (alltså mellan kabeln
från batteriet och kabeln till startmotorn). med en mellanstor skruvmejsel. Startmotorn snurrade som den skulle
men spetsen på skruvmejseln började glöda. Hojen var tvåcylindrig så det gick mycket ström.

Har du en växel i och stödet nere? :7peta

Jag försökte starta en hoj en gång där elektroniken funkade fint när jag vred på tändningen, men inget hände när jag tryckte in startknappen. Efter att jag hade svettats en stund höll jag in kopplingen och fällde upp stödet och allt var som vanligt igen. :fakta

Har du en växel i och stödet nere? :7peta

Jag försökte starta en hoj en gång där elektroniken funkade fint när jag vred på tändningen, men inget hände när jag tryckte in startknappen. Efter att jag hade svettats en stund höll jag in kopplingen och fällde upp stödet och allt var som vanligt igen. :fakta

Gjorde precis samma sak med min polares hoj ! :banana

Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...