Starta utan batteri

• Thread starter Thread starter Socrates
  • Start date Start date

Socrates

Guest
Funderar lite på en sak...finns ju risk att ni erfarna idiotförklarar mig, men skit samma.

Det är så att jag har en CBR600 ståendes som jag vill ha igång...idag. Men jag har inget batteri i den, hade tänkt vänta tills det var dags...men nu är det ju stängt överallt.

Kan man dra startkablar ifrån vilken hoj som helst och dra igång min? Tänkte bara låta den gå varm (Samtidigt som jag blir varm).

Eller måste man ha batteri i? Kan det skilja så mycket mellan hojar så min skulle ta skada? (Tänkte dra startkablar från en 750 Virago)

Tacksam för svar!

Ni är mästare hela högen! :Bugar

Så länge du inte kopplar ifrån batteriet bara, ...batteriet fungerar som buffert för höga strömpulser, utan det riskerar du att ha sönder elektronik typ CDI-box = dyrt !

Zoidberg skrev:
Så länge du inte kopplar ifrån batteriet bara, ...batteriet fungerar som buffert för höga strömpulser, utan det riskerar du att ha sönder elektronik typ CDI-box = dyrt !

Så du menar att det kommer funka att dra kablar från min CBR till polarens virago...så länge jag inte kopplar bort min hoj från hans batteri under tiden min är igång?

Även om jag inte vill ha någon räkning om något skulle hända så, ...ja, batteri som batteri ! Du kan koppla den till valfri bil &så.

Koppla + till + men ta minus på chassit på det sättet får du lite extra motstånd i kretsen o minskar risken att bränna sönder känsligheter.

Tack för svaren!

Snodde ett batteri av en annan polare, så nu har jag startat hojen :) Fick försöka några ggr...men nu så kan man slappna av igen :)

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026