Starta motorcykel utan tändningslås dvs tjuvkoppla, Suzuki GS500E 1996

CarlDavid

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2019
Hoj
Nuvarande: Suzuki GS500E 1996, Tidigare: Lifan 501 2005, Suzuki GS550M 1982
Någon mindre begåvad person som uppenbarligen har lite svårt att skilja på det där med mitt och ditt har knäckt styrlåset samt klippt kablarna under tändningslåset på min motorcykel.

Hur som försökte jag sätta ihop kablarna igen och starta men tändningslåset är trasigt och det händer inget när jag vrider på nyckeln. De lokala mc-butikerna svarar inte i telefon så jag har nu beställt ett nytt tändnings- och styrlås via ebay men leveranstiden är lång och jag skulle behöva använda motorcykeln redan nu till helgen.

Är det någon som kan och vill hjälpa mig hur jag ska koppla ihop kablarna för att starta utan tändningslås och utan att sabba batteriet? 1 röd (tjock), 1 orange (tjock), 1 brun (tunnare), 1 grå (tunnare). Alt. finns det någon fysisk butik i Uppsala som säljer universaltändningslås för en billig peng som är lätta att koppla in så länge?

Jag skulle föredra privat svar, inte så bra att det ligger guider hur man stjäl motorcyklar öppet på nätet. Jag kan naturligtvis skicka bild på både körkort, MC och regbevis till den som kan hjälpa mig.

Tändningslåset satt där kablarna är klippta. "sockerbiten" är kopplingen vidare bakom lampan.

IMG_20190223_231757.jpg

Det krävs ingen Einstein att kika på elschemat. Tre lägen. On/off/park. Två grova, två smala. Vilka skall kopplas till vilka? If it walks like duck, sounds like a duck, looks like duck...

Det enda som inte är omedelbart 100 att lista ut är "park", men det kan man ju vara utan ett tag.

Nä, det skulle man ju kunna tycka att det vore enkelt. Jag har tittat på elschemat. Har testat att koppla som det står på P. Då borde blinkers och bromsljus fungera om jag tolkar schemat rätt. Och som ON men det händer absolut ingenting alls på någon av sätten. Batteriet vet jag att det fungerar. Kan det vara något annat som har gått sönder i samband med stöldförsöket? Jar kollat säkringen vid startreläet och den är hel. Är det något som löser ut och hindrar starten om kopplingen av kablarna i On-läget inte sker exakt samtidigt? Eller vad är det jag gör fel?

Grova röda är +12V direkt från batteriet. Parkering snor ström därifrån.som du upptäckt i läge "park". Grova brandgula lär ha +12V för hojens övriga el när den skall köras. Du har en multimeter att mäta med?

Jo, jag har en multimeter ( https://www.biltema.se/verktyg/matverktyg/matinstrument/multimetrar/digital-multimeter-2000018521 ) men jag fick hjälp den enda gången tidigare som jag använt den så är lite osäker på hur jag ska mäta. Jag ska kolla i manualen ang handhavandet av apparaten och vilka inställningar som mäter vad men vad är det jag vill mäta?
Dels tänker jag att jag bör testa om + vid batteriet når + vid tändningslåset eller om det finns ett kabelbrott. Men vad bör jag mer testa?

Sättet att felsöka med multimeter är snarlikt att felsöka en vattenslang. Vatten in, vatten ut. Är slangen avklippt har du inget vatten i den sista halvan medans du har en jävla massa vatten i slutet av den första halvan av slangen. Hur felsöker du en lampa i ditt hem, du byter ju inte bastuaggregatet om proppen gått för lyset til sovrummet? Logiskt tänkade är det enda som behövs.

Du vill mäta 12 volt likspänning. Den svarta skall då vara ansluten till jord/ram/minus och den röda proben mäter spänning - som bör visa mellan 12 - 14 volt om där finns spänning från batteriet. Den röda ska alltid ha 12 volt (från batteriet, via en 15A säkring). Den brandgula skall ha 12 volt med nyckelvredet ställ i läge ON och den går sen till 3 st 10A säkringar. En till startknappen/solenoiden, en till tändningen och en till lyset. Se till att dödarknappen står i körbart läge.

Nu funkar den! :-D Det hade blivit ett brott i en sockerbit så strömmen gick inte ända fram. Tack för hjälpen :-)

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra