Starta min R6a efter vintern.

AndreasA

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2004
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Yahama YZF-R6 -01
Min R6a har stått inne i lägenheten hela vintern. Nu är den helt död. Batteriet som laddat ur sig antar jag.
Vågar jag start hjälp från bilen? Fungerar det att köpa en mc batteriladdare?
Har även hört att jag ev. åker på att köpa nytt batteri...
 
AndreasA skrev:
Min R6a har stått inne i lägenheten hela vintern. Nu är den helt död. Batteriet som laddat ur sig antar jag.
Vågar jag start hjälp från bilen? Fungerar det att köpa en mc batteriladdare?
Har även hört att jag ev. åker på att köpa nytt batteri...

Ladda batteriet (dock INTE när det sitter i hojen)
O starta o kör sedan... :tummenupp


.../Yoshi
 
vissa billaddare kan man slå över till mc styrka ju
står på batteriet oftast hur de ska laddas
12v 0,9A i 5-10h står de på mitt eller 4A i 1h :musik
 
Om du slår på tändningen och halvljuset så lyser det inte eller? Innan du använder bilen som starthjälp måste du kolla att du har ett 12V batteri i hojen. Kolla nivån på batterisyran och häll i batteri(destillerat) vatten till rätt nivå om det behövs.

Som batteriladdare bör du ha en som är avsedd för MC annars blir laddströmmen för stor och batteriet blir överhettat och går sönder i värsta fall. Se till att alla anslutningar görs på batterisidan först innan du ansluter laddaren så att ev. knallgas inte kan antändas.
 
Hyperdrive skrev:
Om du slår på tändningen och halvljuset så lyser det inte eller? Innan du använder bilen som starthjälp måste du kolla att du har ett 12V batteri i hojen. Kolla nivån på batterisyran och häll i batteri(destillerat) vatten till rätt nivå om det behövs.

Som batteriladdare bör du ha en som är avsedd för MC annars blir laddströmmen för stor och batteriet blir överhettat och går sönder i värsta fall. Se till att alla anslutningar görs på batterisidan först innan du ansluter laddaren så att ev. knallgas inte kan antändas.

Exakt, hojen är helt död.
Men om det sitter ett 12V batteri i, så kan det vara okej att ta hjälp av bilen? Jordar jag minus kabeln i hojen eller kör jag polerna direkt?
 
AndreasA skrev:
Exakt, hojen är helt död.
Men om det sitter ett 12V batteri i, så kan det vara okej att ta hjälp av bilen? Jordar jag minus kabeln i hojen eller kör jag polerna direkt?

De är helt olika ampere på bil o mc batteri....typ 60 ampere i bil och kanske 8 ampere i mc batt tror jag nått sånt...jag testade med batteri och brände säkringar på min en gång. SOm sagt finns de speciella laddare till mc batteri på tex biltema...kostar väl 80 spänn..
 
Rolle85 skrev:
De är helt olika ampere på bil o mc batteri....typ 60 ampere i bil och kanske 8 ampere i mc batt tror jag nått sånt...jag testade med batteri och brände säkringar på min en gång. SOm sagt finns de speciella laddare till mc batteri på tex biltema...kostar väl 80 spänn..

Då är det nåt som är galet för det ska gå utmärkt att starta med hjälp av bilbatteriet. De siffror du nämner är amperetimmar inte ampere. Sen är du det ju oftast inte någon nackdel att man får ut mer stöm till startmotorn efter vinterförvaringen.

Lycka till.

/Urban
 
AndreasA skrev:
Exakt, hojen är helt död.
Men om det sitter ett 12V batteri i, så kan det vara okej att ta hjälp av bilen? Jordar jag minus kabeln i hojen eller kör jag polerna direkt?

Om batteriet är helt dött så måste du plocka ur det och ladda upp det innan du startar hojen. Det tar tid att ladda upp ett batteri så det räcker inte med att bara starta hojen och tro att det räcker att köra den en stund. Sen så mår en blyackumulator inte bra av att stå urladdat så i värsta falla kan du bli tvungen att köpa ett nytt batteri.

Åk till Clas Ohlsson och köp en CTEK ZAFIR 90 eller en annan bra laddare (en pulsladdare som man kan ha inkopplad jämt, om man vill underhållsladda t ex under vinteruppehållet, till skillnad från en vanlig som måste kopplas ur när batteriet är fulladdat.) Den visar med lampor när batteriet är fulladdat och indikerar om det skulle vara något fel på det.

Sen när det gäller koppling av hjälpstartkablar så står det iaf på förpackningen till mina att man ska koppla in över batteriet på fordonet som behöver hjälpstart och jorda i det hjälpande fordonet. Ordningen är plus till plus (se till att den inte tar i nåt jordat på hojen, typ ramen eller nåt), minus på hojbatteriet och jorda på ett bra ställe långt från bilbatteriet. Starta bilen, starta hojen. Koppla bort i omvänd ordning.

Hoppas batteriet överlevt!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top