Starta MC med hjälp av skruvdragare-batteri?

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Har alltså ett mycket trött biltemabatteri, och väntar på lev av ett nytt. Men testade att hjälpa till med mitt 14,4v 4,2ah li-ion batteri och det blev ordentlig fart på startmotorn. Förstör jag alla elektronik plus skruvdragarbatteriet om jag gör så här? Generatorn levererar ju cirka 13,8v så 14,4 borde inte vara helt galet. Använder ganska tunna kablar för att kanske begränsa lite.

Om det är ok, kan jag alltså använda mc tills batteriet kommer.

Har jag lite flax så vaknar kanske biltema batteriet igång. Det ska vara nytt men har stått med underhållsladdare i några år.
 
Be om hjälp av någon...

Har alltså ett mycket trött biltemabatteri, och väntar på lev av ett nytt. Men testade att hjälpa till med mitt 14,4v 4,2ah li-ion batteri och det blev ordentlig fart på startmotorn. Förstör jag alla elektronik plus skruvdragarbatteriet om jag gör så här? Generatorn levererar ju cirka 13,8v så 14,4 borde inte vara helt galet. Använder ganska tunna kablar för att kanske begränsa lite.

Om det är ok, kan jag alltså använda mc tills batteriet kommer.

Har jag lite flax så vaknar kanske biltema batteriet igång. Det ska vara nytt men har stått med underhållsladdare i några år.

Skaffa eller låna ngt som är avsett för att kunna fungera som starthjälp. CTEK m.fl har sådana.
Använder ganska tunna kablar för att kanske begränsa lite
...låt någon som är duktigare på det här hjälpa dig innan du beger dig mot Birmingham....med allt vad det kan innebära...
 
Har du otur så sabbar du startmotorn. Den är inte dimensionerad för att gå vid den spänningen.
Den är ju överhuvudtaget inte gjord för att gå när generatorn laddar.
Den är gjord för att fungera bra vid den spänning som du har i batteriet under startsekvensen.
Därmed inte sagt att risken i sig är stor men det finns en risk att den högre spänningen gör att startmotorn tar skada.

Huruvida batteriet mår bra av det är svårt att säga något om. Är det ett batteri till något som drar mycket ström så ska det klara av det men dom flesta skruvdragare är rejält mycket klenare än en startmotor.
Med andra ord finns det en klar risk för att batteriet inte är avsett att hantera så stora strömmar och då har du en viss risk för att batterier går åt helsike. Och en Li-ion batteri kan fela spektakulärt har jag för mig.

Med andra ord. Grejorna är inte gjorda för att användas i kombination och det finns en viss risk för att saker tar skada och då står du där med en dyr reparation istället för att bara kunna byta batteriet.
 
Jag fattar att det är dumt. Frågan är hur dumt.

Eftersom batteriet som sitter i agerar som någon buffert borde det vara så mycket ström som kommer fram.

Ska googla starthjälp. Men snabbt blir det så att jag lika gärna kan köpa nytt på ava.
 
Startmotorn kommer inte ta skada av det, den består inte av några känsliga delar och det lilla skruvdragarbatteriet kan inte leverera så mycket ström i vilket fall.

Det enda jag kan tänka mig som kan ta skada är laddregulatorn, får den för mycket spänning från fel håll kommer den eventuellt bränna bort överskottet till värme, vilket kan få den att överhetta. Exakt vilken spänning ligger skeuvdragarbatteriet på när du använder det? 14.4 volt är bara ett nominellt värde så spänningen kan ligga högre eller lägre beroende på hur laddat det är.
 
Förutsatt att du endast använder skruvdragarbateriet som starthjälp och därefter kopplar bort det samt att MC-batteriet inte är helt dött så är det ingen jätterisk att något ska gå sönder. Helt omöjligt är det förstås dock inte.
 
Jag fattar att det är dumt. Frågan är hur dumt.

Eftersom batteriet som sitter i agerar som någon buffert borde det vara så mycket ström som kommer fram.

Ska googla starthjälp. Men snabbt blir det så att jag lika gärna kan köpa nytt på ava.

Om du har behov av starthjälpsbatteri till en bandag eller nåt sånt kan jag låna ut mitt...
 
Förutsatt att du endast använder skruvdragarbateriet som starthjälp och därefter kopplar bort det samt att MC-batteriet inte är helt dött så är det ingen jätterisk att något ska gå sönder. Helt omöjligt är det förstås dock inte.
Är just så jag gör. Lyfter av så fort den startar. Men hade varit bra att mäta volten när startmotorn går.
 
du kan vara ganske så lugn
det kommer inte hända något för att du använder skruvdragare batteriet som start hjälp.
en start boster ger fan så mycket mer ström än det lilla batteriet
jag är mest förvånad över att det orkar ge så mycket ström
ditt batteri kan inte vara helt dött så skruvdragare batteriet behöver bara ge det sista lilla, misstänker jag
sen är frågan hur länge skruvdragare batteriet orkar innan det ger up
 
Dessutom är det ju så att när man hjälpstartar från annat fordon med motorn igång, så kör man ju startmotorn på laddspänningen, och har aldrig någonsin hört talas om att en startmotor skulle ta skada av det.

Nån volt överspänning kommer inte att vara några problem, kopplar man upp sig på ett 24v-system däremot, då kan det börja hända intressanta grejer

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 
Vad skall hända? Startmotorn går fortare... Resten av systemet kanske har komponenter som inte gillar högre spänning men en startmotor kan du mata med i princip vad som helst och den ger mer effekt bara... Det är så man reglerar elmotorer.

Givetvis finns det en övre gräns för vad grejorna pallar men det är tex inga större problem att mata en 6V bilstartmotor med 12V, även långsiktigt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Säger som dom flesta andra här - lär inte vara nån fara. Är också imponerad över att skruvdragarbatteriet orkade leverera så bra.
 
Levererar generatorn 13,8 Volt så är det inget konstigt att batteriet är trött, oavsett fabrikat.
För att batteriet inte ska sulfatera måste generatorn ge mer än 14 Volt.
Det vanliga är att generatorn ger omkring 14,3 Volt.
Båda mina hojar ger 14,3 volt över batteriet redan på tomgång. Och det ligger still där vid högre varvtal och med ljuset tänt.
Men på Triumphen från 2001 var inte elsystemet gjort för att hojen skulle köras med tänt ljus.
Som i många länder.
14,3 Volt med släckt belysning. 13,9 Volt med tänd belysning.
Och då sulfaterar och tröttnar batteriet.
Så du får se efter varför hojen inte laddar ordentligt !

Har jag lite flax så vaknar kanske biltema batteriet igång. Det ska vara nytt men har stått med underhållsladdare i några år.
Biltemas underhållsfria batterier har högre spänning än många andra batterier. Omkring 13,1 till 13,2 Volt att jämföra med Yuasa 12,7 till 12,8 Volt.
Kopplar man då en vanlig underhållsladdare tex Ctek till ett Biltema batteri så förstörs det för tex Ctek Zafir 45 börjar underhållsladda först vid ca 12,85 Volt. (Mätt själv).

Hade du belysningen på hojen tänd och motorn igång när du mätte 13,8 Volt över batteriet? För enligt en annan tråd på SH så måste generatorn på en KTM belastas med tex tänt halvljus för att ge full spänning.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top