Starta MC´n med Bil+startkablar?

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
vad säger ni om att starta bilen med hjälp av motorcykeln?
ska motorcykeln vara igång? eller ska jag kanske ha motorcykeln igång och ihopkoplad med bilen ett tag och låta motorcykeln ladda bilen lite för att sedan koppla ifrån innan jag startar? eller kommer jag bara slita på generatorn på motorcykeln?
bilbatteriets spänning var när jag nyss mätte 11.51V

visst är 12V 12V men jag har hört många som har pajat både bilar och motorcyklar med startkablar.

eventuellt så kommer jag försöka rulla igång bilen men backen är kort och har minimal lutning. det blir både tungt att knuffa om jag inte får igång bilen och pinsamt om den då blir ståendes mitt i gatan.
Ska undvika att blanda in Kirchhoffs lagar i sammanhanget, men i alla batterier(ackar) finns en inneboende resistans.
Denna är högre ju mindre acken är, dvs högre i ett mc-batteri än ett bilbatteri.
Denna resistans gör att polspänningen på ett mc-batteri sackar betydligt mer vid startförsök med en bil-startmotor än en mc-dito.
Även om kompressionen ofta är högre på en mc än en bilmotor kan man nog lugnt gissa på att startströmmen är betydligt högre med en bilmotor (inte minst ber på interna friktionen) än en mc-motor.
(Jämför storleken på startmotorn..)
Dvs polspänningen sjunkar betydligt mer i mc-acken än i bil-acken under startförsök. Elektroniken i moderna fordon slår ofta ifrån om batterispänningen sjunker för lågt
Ok då, startförsök? Principerna för laddningens funktion är olika hos bl resp mc så det finns viss risk men bilar är vanl konstr för att tåla ett hjälpstartbatteri, men om en mc-ack funkar = orkar... mer tveksamt:va
Jag skulle lyfta minuskabeln på mc:n, men det är jag det...:rolleyes: MC-generatorn energibidrag ser jag som minimalt jämfört med vad acken kan lämna..
Prova går alltid. (med jordkabeln urkopplad..)
OT:
Tvärtom? Starta mc från bilbatteri? Om bilmotorn står stilla är nog risken för skador minimal, bilbatteriet bilr endast en "förlängare" till mc-batteriet..Jag skulle inte ha bilmotorn igång vid hjälpstart av mc.. men det är ju jag det..:rolleyes:
(Kan rita och berätta mer om så önskas..)
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag skulle hellre starta mc.n med kablar på bilen än tvärt om, skall man dra igång bilen med hojbatteriet så häng av en pol på hojen.

Statmotorsolenoiden på en bil kan om man ha otur ge transienter som hojens el inte sväljer, tvärt om är inga problem men bilen skall vara avstängd.

Vad ni än gör så starta iallafall inte bilen med kablar mot hojen om hojens batteri är inkopplat så går det nog bra.

Annars kan man ju alltid köpa en batteriladdare:tummenupp
 

MrPontus

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR929RR
jag försökte starta bilen med hjälp av motorcykeln, det gick inte, det gick mycket sämre än vad jag hade förväntat mig, bilen var mer eller mindre helt död, startmotorn klickade bara till någon gång utan att riktigt försöka gå runt.
batterispänningen sjönk kraftigt också.
på kvällen innan, 11.5V
på förmiddagen innan startkablar 10.5V
efter försök med startkablar 9.5V
motorcykeln var förresten igång. aja, farsan kom hem två dagar senare och plockade fram laddaren.

halft OT, men i måndags skulle jag ta motorcykeln till vinterförvaring, den startade inte (pga kyla och väta och stått mer än en vecka) jaja, jag drar igång den i backen tänkte jag, bakhjulet bara låste sig och gled, så jag ringde en polare och vi knuffade upp motorcykeln för en änne längre bracke, inte heller denna gång lyckades det, dock så började i alla fall hjulet rulla lite 1-2 gånger, men inte minsta försök till tändning, så vi var tvungna att knuffa upp den för backen igen och hela vägen hem, väl hemma så tog jag fram startkablarna, bilen avstängd, försökte starta motorcykeln en stund med lite varierande choke, tillslut så gick den igång även om jag mer eller mindre hade gett upp hoppet. tjockt vitt rökmoln kom ut ur avgasröret och den hostade lite men sen gick den som en klocka. och nu står den nytvättad i ett garage med ~20grader :)
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
jag försökte starta bilen med hjälp av motorcykeln, det gick inte, det gick mycket sämre än vad jag hade förväntat mig, bilen var mer eller mindre helt död, startmotorn klickade bara till någon gång utan att riktigt försöka gå runt.
batterispänningen sjönk kraftigt också.....

Det är helt naturligt att det blir så och inget konstigt med det.
Jämför ex. ett bilbatteri som har spec. på:

CCA-värde: 650-950A
Kapacitet: 60-105Ah

med ett MC-batteri som oftast har spec. på:

CCA-värde: 90A
Kapacitet: 10Ah

CCA-värdet är ett mått på hur mycket ström batteriet kan avge under vissa förhållanden. (Även om det är spec:at vid "kallgrader" så ger det även ett mått på batteriets startegenskaper generellt. Ett batteri med högt CCA-värde har både goda "kall- och varmstartsegenskaper".

Kapaciteten ger en indikation på hur länge startmotorn kan köras. Ju högre kapacitet desto längre kan du köra startmotorn.

Ett svagt mc-batteri med låg kapacitet har sålunda inte en chans i världen att dra igång en svårstartad bil med en startmotor som kräver mycket ström. MC-batteriet kommer att knäckas direkt och orkar inte hålla uppe spänningen vilket drabbar bilens startmotor i form att den inte får tillräckligt hög spänning för att dra runt. Under optimala förhållanden kan det fungera (mc-batteri i toppskick, de grövsta startkablarna du kan hitta för att undvika onödigt spänningsfall, lättstartad bil med rätt utväxlad startmotor) - men i det flesta fall är det nog lika bra att inte ens försöka.

Du måste dessutom räkna med att så fort du ansluter startkablarna kommer batterierna att parallellkopplas och därigenom försöka "spänningsutjämna sig". M.a.o. en massa ström kommer att flyta från batteriet med högre spänning till det med lägre spänning tills de utjämnats (fått samma polspänning). Förmodligen så har redan då mc-batteriet fått så pass låg spänning att inte bilens startmotor har en sportslig chans att ens börja röra sig, eller i värsta fall kanske inte ens bilens startrelä drar pga för låg spänning.
 
Last edited:

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Jag har också startat hojen med startkabar flera gånger utan problem.

Dock så pajade generatorn på min bil när jag gav start hjälp till en annan bil. Fråga mig inte varför, allt var rätt kopplat. Kanske var det bara en tillfällighet.

Nja så gjorde jag med. Skitkul å betala för å hjälpa andra.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top