Starta internet företag

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
VTR Firestorm
Är så trött på att jobba för idioter chefer och funderar seriöst på att starta ett internet företag (och förhoppningsvis kunna snyta mig i chefens gardiner en vacker dag).
Jag har gått utbildningar i webbproduktion, så det tekniska är inget problem, utan det största problemet är vilken service/tjänst/produkt/återförsäljning som är bra att satsa på (finns en marknad för). Litet startkapital är ett krav.

Är det någon som har några bra förslag (helst lagliga!) eller som har erfarenheter?

starta en postorder firma som bara säljer importerade dvd boxar och feta utgåvor till ett hyfsat överkomligt pris med snabb leverans.

fart freak skrev:
Är så trött på att jobba för idioter chefer och funderar seriöst på att starta ett internet företag (och förhoppningsvis kunna snyta mig i chefens gardiner en vacker dag).
Jag har gått utbildningar i webbproduktion, så det tekniska är inget problem, utan det största problemet är vilken service/tjänst/produkt/återförsäljning som är bra att satsa på (finns en marknad för). Litet startkapital är ett krav.

Är det någon som har några bra förslag (helst lagliga!) eller som har erfarenheter?

Vad menar du med Utbildningar i Webbproduktion?
Komvuxutbildning i att göra HTML-sidor eller har du en magister i Informatik med inriktning mot webteknik eller liknande?! ... Är lite nyfiken på vilken typ av kompetens det är du besitter... Alla använder så olika begrepp så det kan ju vara vettigt att veta var din huvudkompetens, din tyngd ligger...

Ett företag är aldrig ett självändamål. Jag kan känna samma sak. Jag vill kunna be chefen stoppa upp sina projektmodeller där solen inte skiner och sedan få jobba med mig själv som chef.... Problemet är ju trots allt det jag nyss nämne:
Ett företag är inget självändamål i sig. IT-bubblan och allt som hände efteråt är väl ett ganska tydligt exempel på att man inte kan driva företag utan produkter.

EDIT1: ....Att behärska webbteknik är ingen garantai för något. Titta bara på BOO.Com ...hipp och avancerad hemsida... men utan grundläggande kunskaper i affärsverksamhet, marknadsföring, logistik så spelar det ingen roll hur grym man är tekniskt..

fart freak skrev:

word!

fel stad bara, annars hade vi kunnat samarbeta ;)

korvgubbe skrev:
........
EDIT1: ....Att behärska webbteknik är ingen garantai för något. Titta bara på BOO.Com ...hipp och avancerad hemsida... men utan grundläggande kunskaper i affärsverksamhet, marknadsföring, logistik så spelar det ingen roll hur grym man är tekniskt..
Tror att det är här kärnpunkten ligger.
Det finns två sätt att börja.
1. Börja med en flashig webbsida och sedan sälja "nån produkt"
2. Ha säljbara produkter och sedan gå ut på nätet och sälja dessa.

Det har visat sig att alt 2 nästan ALLTID funkat. Se på Clas O, ELFA, Ginza, Ellos m fl. Företag som har en långvarig och solid grund i gammal hederlig katalog- postorderförsäljning och som kan allt i branschen (obs stavn!) brukar lyckas även på webben.
(Vi som bott i Uppsala vet tyvärr att det inte alltid är så..)
Vad är egentligen en webbsida annat än en papperskatalog i lite annat format? Den må vara lite flashigare med klickbara bilder, kryssbara rutor etc. men ändå, skillnaden är inte så stor.
Alt 1 togs ju upp tidigare. Boo.com är ju skräckexemplet!
Kunderna är idag betydligt mera bortskämda än för bara 10-20 år sedan. EU finns och världen har blivit mycket mindre och jämförelseobjekten/möjligheterna enormt större så skall man starta ett svenskt postorderföretag måste det ge något extra,något annorlunda än alla andra. En leverans från Tyskland tar idag tre dagar , DHL från UK 48h
Så tänk dig för innan du börjar.
Går det dåligt är det illa, går det bra är det nästan lika illa då kommer kapitalbristen som ett brev på posten..
Men lycka till om du börjar..
--------------------
Edit:
- been there, done that... - jag hade nästan 6 mille i omsättning när jag brakade ihop, god hjälp fick jag av ett :arsele till revisor som inte fattade branschen och som jag litade på.. något jag inte skulle gjort. Idag finns 50k kvar av bolagets pengar och AB:t skall dödas inom kort.

Last edited:
Man skall ha positiva incitament för att starta eget. Dina är negativa, så det är lika bra att du arbetar på där du är.

Negativa incitament ~ slippa något (en chef, ett trist arbete osv).

Sorry, men så är det.

Du angriper "problemet" från helt fel håll. Börja med en affärsidé, en produkt eller tjänst som man tror att andra efterfrågar, och sen ska man erbjuda denna tjänst på något sätt. Huruvida det blir genom en internetbaserad tjänst eller genom vanlig dörrknackning är en senare fråga.

Tänk till lite och försök komma på något som du kan erbjuda massorna och som massorna kommer att köpa. Bestäm sedan hur du på bästa sätt distribuerar detta. Då har du en startlinje att börja från, och en mållinje att sätta upp, istället för en mållinje att nå men ingenstans att starta.

Utveckla en portal för mobilt internet som folk kan ha som startsida i sin mobilbrowser. Blir den populär kan du sälja annonsplatser. Sen har jag en del andra idéer men dom yppar jag inte här :tungan

Neb Jones skrev:
Utveckla en portal för mobilt internet som folk kan ha som startsida i sin mobilbrowser. Blir den populär kan du sälja annonsplatser. Sen har jag en del andra idéer men dom yppar jag inte här :tungan

Det är ju samma problem med det som med allt annat... Problemet är ju inte tekniken utan att hitta tjänster som gör att folk väljer just den portalen och dessutom det mest elementära.. marknadsföring... Det finns ju 100:tals med annonsplatser som är extremt mycket bättre än t.ex. Blocket... Men ändå skulle jag välja blocket alla dagar i veckan om jag ska annonsera.. Varför?!
..:Därför att avancerade sökfunktioner och annat lullull är skitsamma utan besökare och tonvis med annonser...

Alltså, anledningen är att jag vill vara min egen chef och bestämma själv - inte enbart pga missnöje med nuvarande jobb och chef (men det hjälper).

Jag håller med, man måste ha en bra produkt först, kan inte bara sälja vilket skräp som helst. Problemet är ju att hitta något speciellt som inte finns redan på marknaden (eller en förbättrad produkt/tjänst).

Internet (postorder är ju samma sak, ja) är ju bra iom att det innebär att man kan starta hemifrån och utan lika stort startkapital.

Funderar nämligen att sälja någon form av produkt, som importeras från asien (med mitt företagsnamn tryckt på den).

Webbkunskaperna ligger på en 1 årig utbildning samt att jag jobbar med intra/internet på jobbet en del.

Självklart vill man ju tjäna pengar och allt sånt, visst - det sticker jag inte under stolen med, är lite lack på att man alltid får reda på saker o ting allt för sent... Det fanns ju tonåringar i Sverige som tjänade miljoner på "redirecting" internet användare till porrsidor och tjänade pengar per användare som skickade vidare (kanske nåt Gurra Snurra vet om nu :hihi ) - varför upptäcker man alltid sånt så himla sent? var finns dessa jobb? :4skrika

Kahobe - Jäkligt trist att det gick åt skogen för dig, kan du tänka dig att ge dig in i samma bransch igen eller?

Inte för att dra undan mattan på dig, eller hålla dig tillbaka...

Tidigare talare påpekar mycket riktigt att man skall vara på väg mot något, inte fly från något annat.

Att starta företag innebär mer än att vara duktig på att t.ex. skapa snygga webbsidor, trycka t-shirts eller göra roliga muggar. Merparten av företagande består av administration i form av mycket telefonerande, stoppa papper i pärmar, jaga leverantörer och driva in obetalda fakturor. Det är de lätta bitarna, sen tillkommer bokföring, marknadsföring och redovisning, momsredovisning kan göra den mest levnadsglade självmordsbenägen.

När man väl funnit en genre/falang som man känner att man kan marknadsföra och har god kännedom om, bör följande grundstolpar slås ned:
Bolagsform? Enskild, handels, aktie -bolag...

Marknadsplan/affärsstrategi. Vilka är mina kunder, var håller dom till, hur är säljcykeln för en av mina varor, något som man köper varje vecka eller planerar de tilltänkta kunder sina inköp flera månader i förväg? Det är stor skillnad att eftervårda en kund som köper ett paket gem jämfört med någon som köper en bil.

Budget, föreslagsvis nedbrutan i kvartalsmål, halvårsmål och övergripande årsmål. När man tänker budget man även bestämma i förväg var "smärtgränsen" går för när man skall lägga ned verksamheten. I en budget bör du även se över detaljer så som lagerhållning, tänker du ha en massa varor i hemmet, är det viktigt att du ser över t.ex. försäkringar så att du inte står barbacka när olyckan är framme.

Kontaktnät, har du tillgång till redovisningsstöd, juridiska stöd. Att starta företag innebär nästan alltid att man skuldsätter sig, vem skyddar din rygg?

Nu kanske det låter som jag förväntar mig att du skall starta en direkt konkurrent till amazon.com eller liknande, men även de minsta företaget måste vara genomtänkt annars förblir det litet eller så spricker bubblan. Dvs. kan du inte se företaget som "större" om fem år är det nog inte värt att lägga ner tid och pengar i det från dag ett.

Att starta och sedan driva ett företag kräver enorma insatser i form av både tid, mer tid och tid som inte finns, samt pengar. Men, i slutändan är det värt det, frihet kommer inte gratis, men det smakar ljuvligt. Kör hårt! :tummenupp

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt