Inte för att dra undan mattan på dig, eller hålla dig tillbaka...
Tidigare talare påpekar mycket riktigt att man skall vara på väg mot något, inte fly från något annat.
Att starta företag innebär mer än att vara duktig på att t.ex. skapa snygga webbsidor, trycka t-shirts eller göra roliga muggar. Merparten av företagande består av administration i form av mycket telefonerande, stoppa papper i pärmar, jaga leverantörer och driva in obetalda fakturor. Det är de lätta bitarna, sen tillkommer bokföring, marknadsföring och redovisning, momsredovisning kan göra den mest levnadsglade självmordsbenägen.
När man väl funnit en genre/falang som man känner att man kan marknadsföra och har god kännedom om, bör följande grundstolpar slås ned:
Bolagsform? Enskild, handels, aktie -bolag...
Marknadsplan/affärsstrategi. Vilka är mina kunder, var håller dom till, hur är säljcykeln för en av mina varor, något som man köper varje vecka eller planerar de tilltänkta kunder sina inköp flera månader i förväg? Det är stor skillnad att eftervårda en kund som köper ett paket gem jämfört med någon som köper en bil.
Budget, föreslagsvis nedbrutan i kvartalsmål, halvårsmål och övergripande årsmål. När man tänker budget man även bestämma i förväg var "smärtgränsen" går för när man skall lägga ned verksamheten. I en budget bör du även se över detaljer så som lagerhållning, tänker du ha en massa varor i hemmet, är det viktigt att du ser över t.ex. försäkringar så att du inte står barbacka när olyckan är framme.
Kontaktnät, har du tillgång till redovisningsstöd, juridiska stöd. Att starta företag innebär nästan alltid att man skuldsätter sig, vem skyddar din rygg?
Nu kanske det låter som jag förväntar mig att du skall starta en direkt konkurrent till amazon.com eller liknande, men även de minsta företaget måste vara genomtänkt annars förblir det litet eller så spricker bubblan. Dvs. kan du inte se företaget som "större" om fem år är det nog inte värt att lägga ner tid och pengar i det från dag ett.
Att starta och sedan driva ett företag kräver enorma insatser i form av både tid, mer tid och tid som inte finns, samt pengar. Men, i slutändan är det värt det, frihet kommer inte gratis, men det smakar ljuvligt. Kör hårt!