starta husaberg

Tattered

Gucci,rosa piké, då blir det ligga av!!
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
Husaberg 501
Jo min kompis köpte en helt ny 550 husaberg -05, och försäljaren sa där att man kan både trycka på startknappen och kicka samtidigt, visst funkar det skitbra men är det bra motormässigt?
Det bästa av allt är att killen var helt inne på Ktm först men kunde inte låta bli o köpa en Husaberg ändå :banana

Tattered skrev:
Jo min kompis köpte en helt ny 550 husaberg -05, och försäljaren sa där att man kan både trycka på startknappen och kicka samtidigt, visst funkar det skitbra men är det bra motormässigt?
Det bästa av allt är att killen var helt inne på Ktm först men kunde inte låta bli o köpa en Husaberg ändå :banana

Nej det är ingen fara för motorn, men varför inte lära sig kicka ordentligt? Han gjorde helt rätt i sitt beslut! Säger jag utan att vara partisk på något vis. :hihi

Varför inte bara enbart trycka på knappen :va

Ge fan i kicken, säger jag.
Den dan han behöver den är det så lätt så övning behövs inte.

Kicka och starta med knappen samtidigt ????

Tror inte att försäljaren är särskilt kunnig. Varför skulle man montera dit en startmotor som inte orkar fullt ut överhuvudtaget ? Det låter väldigt konstigt.

Antagligen väljer man att kicka igång motorn eller använda startknappen. :fatta!

-MLM- skrev:
Kicka och starta med knappen samtidigt ????

Tror inte att försäljaren är särskilt kunnig. Varför skulle man montera dit en startmotor som inte orkar fullt ut överhuvudtaget ? Det låter väldigt konstigt.

Antagligen väljer man att kicka igång motorn eller använda startknappen. :fatta!
Husaberg kallar inte ens sin elstart för elstart utan de kallar den för starthjälp, "ska" enbart fungera när motorn är varm. Kicka igång kall hoj, elstarta den när den är varm. Vet inte hur det ser ut på de nyare årsmodeller men dethär är vad jag har läst här på forumet.

philsson skrev:
Husaberg kallar inte ens sin elstart för elstart utan de kallar den för starthjälp, "ska" enbart fungera när motorn är varm. Kicka igång kall hoj, elstarta den när den är varm. Vet inte hur det ser ut på de nyare årsmodeller men dethär är vad jag har läst här på forumet.

På Husa -04 -05 -06 e de riktig startmotor..

Gjorde så när jag hade skadat foten (gjorde för ont att kicka fullt ut och endast elstart går ju icke), funkade bra och tror ej hojen tog nån större skada. Elstart med lite extra schwung med kicken. :tomten Men som de andra sagt här ova, de nyare ska det inte behövas på = ladda batteriet!

Min 03a var lite kinkig vad gällde laddningen på batteriet, men det var gamla lilla batteriet och klenare startmotorn.
04an misstände fan inte en gång den korta tid jag hade den.
05an funkar hur bra som helst ända tills ägaren bestämde sig för att slå sönder bateriet så nu har jag kickat de två senaste turerna och det funkar oxå bra. Nytt batteri är på väg. Biltema får snart in gelbatterier ;)

Jag hör att det är supermoto som får komma till Arboga och lära mig att kicka en husaberg på riktigt. Jag har fortfarande inte fått in tekniken efter minst 200 starter :död

Dee_cati skrev:
Jag hör att det är supermoto som får komma till Arboga och lära mig att kicka en husaberg på riktigt. Jag har fortfarande inte fått in tekniken efter minst 200 starter :död
Observera årsmodellerna jag talar om :arsele

Närå, borde inte vara några problem att kicka din heller. Elstarten på min 01a var väl inget under av tillförlitlighet får jag erkänna men de nyare funkar till 100%.
Phastasphuk har en 99a som han köpte ny för läääänge sen. Den kör han kanske tre gånger per år och märkligt nog startar den hur fint som helst jämt.

pontan666 skrev:
Medicinen mot trögstartad husa heter starkare batteri 7Ah och finns på nyare modeller -05 och -06 :tummenupp

har det batteriet samma storlek som det gamla som sitter på min -01a?
/erik

tyson skrev:
har det batteriet samma storlek som det gamla som sitter på min -01a?
/erik
Samma fysiska storlek ja. Men större kapacitet (Ah).
Kolla (som jag tror det var) Duells, de har stora batterier betydligt billigare än din ÅF men med samma kapacitet.

Back