Starta husaberg 650 vid minus 10??

pekka b

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2008
Hoj
Husa 350 -91, 650 -01
Hej.
Är ny här på sporthoj. Vet inte om jag har hamnat rätt? Ska kanske vara på soe?? Ja ja... Har en Husa650 -01 som jag har satt isdäck på. Får inte igång den på kicken nu när det är kallt ute (ca minus 10). Det är kanske omöjligt? Har en Husa 350 som jag brukar ge en sup i vacumslangen för att få igång. Det funkar otroligt bra. 650 startar bra när det är varmt, men tror inte grannarna blir så glada om jag har den i källaren hela vinter!!:D Mina polaren börjar bli lite less på att bogsera igång hojen med snöskoter!!

Sätta större munstycken, bara lågfart?? Känns lite att man inta riktigt får rätta snurren i motorn när det är så kallt.

Se till att ventiler och förgasare är rätt inställda och ha en skvätt K-sprit (förgasarvätska) i tanken så kommer det att fungera utmärkt.

Ngt större huvudmunstycke kan också rekomenderas om du ska panga på sjöisen.

Kan bero lite på vad du kör med för viskositet på oljan också. Jag vet att vi fick stå och kicka länge för att få oljan tillräckligt "lättflytande" för att motorn skulle orka runt ordentligt och starta när vi körde med den vanliga sommaroljan eller hur jag ska uttrycka det.

Det kan vara jag som missuppfattat det hela också, men vi kör iaf med 0W/40 eller 5W/50 på vintern för att hojen ska vara lättare att starta när det är äckligt kallt.

Hmm.
Trodde det var omöjligt. Oljan känner man är kanske i tjockaste laget. Blandningsskruven eller vad den heter hur ska den vara ställd när det är minus? Eller är det helt individuellt beroende på vad man har för munstycken?
När jag kickar så trampar jag försiktigt med kicken tills det blir helt stopp, sen släpper jag tillbaka den helt och sen tar jag en j-a satts. När det är varmt ute så går den igång på det viset. Är det rätt teknik. På 350 är det ju bara att kicka lite hursom hellst å den går igång..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT