starta hojen under vintern? hur gör ni?

jag startade precis bilen, får man göra det?

Om körcykeln är sådan att cylindervägg- och oljetemp kommer att ligga över 60C i åtmindstone 20 minuter av körningen så är det inte såå motorskadligt att kallstarta bilen. Även om det förstås sliter mer än det mesta.

Last edited:
Jag brukar starta min på söndagar när jag är på väg ut med hunden. Jag stänger av när vi kommer hem efter rundan.

Jag lät den stå på tomgång tills ljuddämparen var varm, sen tryckde jag in den i en sopsäck och knöt åt.

Nästa lördag gör jag om det för säkerhets skull.

Ja just det, båtägare runt om i landet, glöm inte dra igång era motorer.

La precis in en metatablett i min meanmachine!!:yoparty

Bifogat

• mamodstationary.jpg
    mamodstationary.jpg
    20.1 KB · Visningar: 34
La precis in en metatablett i min meanmachine!!:yoparty

Vuxna ångmaskinister och eldarlärlingar över 12 år: Tillfällig lindrig oro: 1 metatablett 3-4 ggr dagligen vid behov. Tillfälliga insomningsbesvär:1-2 tabletter en halvtimme för sänggående. Maximalt 5 metatabletter per dygn.

Börjar bli en bra tråd det här....:-)
Själv brukar jag värma några vetekuddar i micron o lägga på motorblocken...
Brukar göra det varje morgon innan jag går till jobbet...
Funkar finfint & den har startat varje vår!

Om körcykeln är sådan att cylindervägg- och oljetemp kommer att ligga över 60C i åtmindstone 20 minuter av körningen så är det inte såå motorskadligt att kallstarta bilen. Även om det förstås sliter mer än det mesta.
En av anledningarna till att jag har ställt undan bilen i varmgaraget på jobbet och cyklar överallt istället vintertid. Jag lider varje gång jag måste kallstarta bilen, kämpa mig iväg i snömodden, köra 50-150m och parkera igen när det är sk städdagar som dom iaf inte snöröjer/städar något på!

Själv brukar jag värma några vetekuddar i micron o lägga på motorblocken...
Skapligt ovanlig gixxer med fler motorblock... :rolleyes:

En av anledningarna till att jag har ställt undan bilen i varmgaraget på jobbet och cyklar överallt istället vintertid. Jag lider varje gång jag måste kallstarta bilen, kämpa mig iväg i snömodden, köra 50-150m och parkera igen när det är sk städdagar som dom iaf inte snöröjer/städar något på!

Skapligt ovanlig gixxer med fler motorblock... :rolleyes:

Bjuder på den!!

Back