Starta hojen efter vintern

Eastflower

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2010
Ort
Sverige
Hoj
Aprilia rs 125 06
Nu börjar man förbereda sig inför varen, nu gäller det bara att få igång hojen också. Fick igång moppen och farsan hojj men min vill inte starta .

Jag har laddat batteriet vilket gjorde att jag fick igång start motorn. Bensinen har stått sen augusti , men det hade även farsan gjort och den startade efter en laddning av batteriet. Vad kan jag göra ? :gnisslaDet är en april rs 125 06. Ska nog kolla gnistan imorgon.

Några choke tips ? Full ? Halv? Med startgas?

Tackar för all hjälp :Bugar
 
Spontant så kan jag tipsa om att skruva loss tändstiftet, köra runt motorn ett par varv för att skjuta ut det gamla böp som är kvar.

Sedan torkar man stiftet, ansluter det och håller det mot cylindern och "startar", om du ser små gnistor kan du med ganska stor säkerhet starta cykeln igen, med stiftet i.

Kanske lite väl ful-enduro-aktigt :gnissla Vet inte hur lätt det är heller på en sportmotorcykel, kommer nog mycket bättre tips snart. Men såhär är det jag har gjort ett par lunchraster när hojen valt att dö på fel ställe vid fel tidpunkt :glömdet
 
Last edited:
Töm ut den bensin du har i, häll den i pappas eller mammas bil om du inte har en egen.
Fyll på med ny fräsch bensin. Innan du öppnar soppakranen skruva bort bottenpluggen på förgasaren och töm flottörhuset.

Provstarta igen med nyladdat batteri och jag tror du kommer höra fint motorknatter på senast andra försöket :tummenupp

Gammal bensin är som gjort för att inte få igång en hoj.
 
Testa med startgas! kickar den igång så vet du att elen funkar fint. Om den inte startar då så kan du göra allt annat som tipsas om i tråden.
 
Jag hade problem med ena min 125a att soppan i förgasaren blev "dålig" snabbare än i tanken, så ofta räckte det med att tömma förgasaren om den var svårstartad.

Vetenskapligt bevisat är det väl inte men det funkade för mig :)
 
Ska vara ärlig och säga att jag aldrig tömt den på bensin innan. Vilka slangar ska jag ta väck ? Om det hjälper så är tanken nästan helt fri nu förutom slangarna som är kopplade till tanken. Något jag ska tänka på?
 
Ska vara ärlig och säga att jag aldrig tömt den på bensin innan. Vilka slangar ska jag ta väck ? Om det hjälper så är tanken nästan helt fri nu förutom slangarna som är kopplade till tanken. Något jag ska tänka på?

Jag vet inte hur din förgasare ser ut men det som brukar fungera är att skruva loss skruven i botten :D
Visserligen minns jag att moppen hade som en knapp man kunde trycka in för att tömma den, vilket var smidigt
 
Jag vet inte hur din förgasare ser ut men det som brukar fungera är att skruva loss skruven i botten :D
Visserligen minns jag att moppen hade som en knapp man kunde trycka in för att tömma den, vilket var smidigt

Det som igge säger en skruv längst ner. Brukar även vara en dräneringslang som går från botten av förgasaren och nedåt marken. Lossa på denna skruv som sitter på sidan längst ner och töm förgasaren.
 
Var ute i garaget idag och fick igång hojjen :) felet var enkelt åtgardat. Jag hällde i knappt en halv dl ny bensin vilket gjorde att den gick igång:)

Men jag blev påmind om röken från avgasröret, någon som vet vad detta beror på? Det är vit, rätt tjock rök. Oroar mig för kolv och packningsbyte, har ni någon aning vad något sånt kan kosta?

Tack för er hjälp :)
 
Last edited:
Var ute i garaget idag och fick igång hojjen :) felet var enkelt åtgardat. Jag hällde i knappt en halv dl ny bensin vilket gjorde att den gick igång:)

Men jag blev påmind om röken från avgasröret, någon som vet vad detta beror på? Det är vit, rätt tjock rök. Oroar mig för kolv och packningsbyte, har ni någon aning vad något sånt kan kosta?

Tack för er hjälp :)

Den ska ryka lite.
kolven ska bytad efter 1600mil enligt aprilia.
jag ska byta min till kolv till sommaren med.
jag ska beställa den första kolven på denna sida då ingår packningar och skit:) http://www.pjme.co.uk/acatalog/Aprilia_RS125_Engine_Top_End_.html
//Ludde
 
Min ryker nog lite väl mkt tror jag. Det jobbiga är att distansmätaren står still. den har stannat på 1559 eller nått fast trip meter fungerar. Men jag har nog kört runt 1600 mil , vet ej om kolven byts tidigare.

Vad kostar kolvbyte om det utförs av verkstad med egen köpt kolv?
 
Last edited:
Min ryker nog lite väl mkt tror jag. Det jobbiga är att distansmätaren står still. den har stannat på 1599 eller nått fast trip meter fungerar så skulle gissa på att jag kört 1700-2000 mil, vet ej om kolven byts tidigare.

Vad kostar kolvbyte om det utförs av verkstad?

Kolven kan du byta själv, om du aldrig bytt kolv så kanske du kan ta hjälp av någon kompis som har bytt kolv på någon 2 takt.
här är iaf en film som förklara hur man byter kolven :) (det är en yz250 men saken är den samma)
http://www.howcast.com/videos/189551-How-To-Change-the-Piston-and-Rings-on-a-Motorcycle
men använd mer olja på nållagret och kolven när du sätter ihop den.
sen kolla upp vilket moment cylinderfoten och toppen ska dras med :P
Det fixar du(om du inte ha tummen mitt i hand förstås)
//Ludde
 
Vänd den upp och ner så rinner den nog ut ska du se!:rofl


Det tråkiga med det sättet är att du inte får ut eventuella lösa avlagringar och skräp, utan istället riskerar att dessa kommer upp och sätter igen någon kanal.

Det är inte speciellt mycket mer bekymmer eller tid att göra det BRA. :tummenupp
 
HEY, Min -05 ville ville inte heller starta , men plockade isär gasarn och kom fram till att det måste vara "chokekanalen" måste varit tät då den senare startade på en gång och den var svårstartad som kall tidigare år också.

Den är strypt och så kommer jag nog köra tills jag lärtmig hantera den, men undrar om det brukar sitta på 266 munstycken på strypta rs 125 or? mig veterligen är min bara strypt i cdin. (inte säker)
 
HEY, Min -05 ville ville inte heller starta , men plockade isär gasarn och kom fram till att det måste vara "chokekanalen" måste varit tät då den senare startade på en gång och den var svårstartad som kall tidigare år också.

Den är strypt och så kommer jag nog köra tills jag lärtmig hantera den, men undrar om det brukar sitta på 266 munstycken på strypta rs 125 or? mig veterligen är min bara strypt i cdin. (inte säker)


Vänta nu, där sitter väl ändån plugg i röret på RS125?:va
Jag kommer också köra strypt några hundra mil till, tycker den går förjeffla bra i nuläget dock.
 
Ja men den "största" strypningen sitter i CDI-boxen :)

Ja, sitter strypningen i röret även på de importerade modellerna med eller (tror min importerades och ströps endast med nån trottelstrypning först) ? eller snackar vi om katen i röret ? nån som vet med munstyckena?
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top