Starta företag - tillverkning custom delar till MC

Glöm inte att rikta in er på en penningstark kundgrupp.
T.ex. BMW ägare.
Varför just BMW som exempel, jo...:tungan
Dessa är medelålders eller äldre, tjänar bra, det finns ett litet utbud av snygga prylar till deras hojar och de tvekar inte att spendera vilka summor som helst för att få den där extra prylen de egentligen inte behöver.

Ett snyggt bygge på en BMW och sen säljer ni alla delarna till bygget som ett kitt eller var för sig.

Precis. Kolla på Touratech som tillverkar en massa bitar till BMW. De är svindyra. Kan ni tillverka samma saker för samma peng eller billigare så har ni massor med kunder. Om de nu hittar er.

Last edited:
Hej !

Håller med några pessimister som redan uttalat sig, tyvärr.

4 gubbar kostar fläsk i sverige. Blir en jefla massa detaljer som ska säljas
till kunder ganska omgående. Bygga lager blir för dyrt och riskabelt ju.

Kan ni legotillverka i små serier eller till och med enstaka detalj på beställning och samtidigt ha andra jobb till vardags så tror jag det kan bära sig och samtidigt se det som branding för framtiden. Ja, då kan det funka längre fram om ni lyckas skapa er ett namn i branschen.

Internationellt tror jag är ett måste om ni ska vara 4. Sverige för liten marknad för de volymer ni behöver för att dra runt löner och drift.

Ni har ju redan 2 kunder på gaffelkronor i den här tråden så lite rätt ute är ni ju iaf. Och jag köper nog ngt om ni legotillverkar 1-2 detaljer till mig då och då.

Mvh och lycka till.

Hej igen!

Vill påpeka efter att jag läst det första inläget så var det en sak som inte var tydlig. Det är nämligen så att det är jag samt Diezel som funderar på om det finns möjlighet att tillverka delar på jobbet samtidigt som vi utför andra konsulttjänster inom konstruktörsbranchen. Vi har dock tillgång till 2 personer som skulle kunna tänka sig jobba extra när det behövs, dvs fabrikatören och beräkningsingenjören. Så det blir alltså inga 100% tjänster inom enbart mc delar tillverkning. Ville göra detta tydligt då jag tror många har fått uppfattningen att vi ska jobba fyra pers 100% med detta.

Det vi är intresserade av är att veta vad ni skulle efterfråga för produkter ifall jag samt Diezel bestämmde oss för att starta en konsultfirma där vi även tillverkade mc delar när tiden tillåter? Vi tackar givetvis för alla er kommentarer som ni har skrivet redan. Det är roligt att få höra olika åsikter, speciellt inom priser osv. om vad ni tror kommer funka/inte funka. Jag tycker även att idén som en tidigare skrivare skrev angående att vi ska hålla oss till ett mindra antal produkter är en superbra idé.

Så berätta gärna vad det är för produkter ni eftertraktar som ni tror inte finns så värst mycket av redan. Styrkrona är nu med på listan :) Tusen tack för alla skrivna kommentarer samt alla som skriver i framtiden :)
mvh
Alex

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey