Starta enskild firma?

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
jävligt snabb hynda
Planerar att starta en enskild firma för (förmodligen engångs) ett jobb jag ska göra. Är det enbart ansökan om F-skattsedel jag behöver eller är det något mer? Vill jag skydda firmanamnet så är det ju registrering hos bolagsverket men eftersom jag vill hålla ner kostnaderna så känns den tusenlappen onödig. Hur är det med momsregistrering? På nåt sätt kommer jag ju handskas med moms förr eller senare.

Hur mycket kostar en revisor? Det kommer bli extremt okomplicerad bokföring så det lär nog inte bli mer än en timme eller två för en revisor.

På enskilld näringsidkare behöver du inte revisor mm. Allt fyller du själv i på din deklaration. Fast det beror ju på hur invecklat du vill att bolaget ska vara. 750:- tror jag regestreringen kostar.

Qwerty skrev:
På enskilld näringsidkare behöver du inte revisor mm. Allt fyller du själv i på din deklaration. Fast det beror ju på hur invecklat du vill att bolaget ska vara. 750:- tror jag regestreringen kostar.

Om man inte vill skydda företagsnmnet ska det vara gratis som jag har förstått. Vad gäller momsregistreringen verkar den vara valfri om man fyller i formuläret på http://www.foretagsregistrering.se/ men samtidigt står det att man ska ansöka om momsregistrering om man är skattskyldig enligt mervärdeslagen. Skattskyldig är man om "då skattepliktig omsättning av vara eller tjänst sker inom landet i en yrkesmässig verksamhet". Det måste väl gälla alla företag eller finns det företag som inte har skattepliktig omsättning?

Dickhead skrev:
Om man inte vill skydda företagsnmnet ska det vara gratis som jag har förstått. Vad gäller momsregistreringen verkar den vara valfri om man fyller i formuläret på http://www.foretagsregistrering.se/ men samtidigt står det att man ska ansöka om momsregistrering om man är skattskyldig enligt mervärdeslagen. Skattskyldig är man om "då skattepliktig omsättning av vara eller tjänst sker inom landet i en yrkesmässig verksamhet". Det måste väl gälla alla företag eller finns det företag som inte har skattepliktig omsättning?

Ja det gäller alla företag,sen vet jag inte om du som enskild firma redovisar den över deklarationen (det kan vara det dom menar) Ring RSV och kolla dom är väldigt hjälpsamma.

Tänk på att:

Du som enskild företagare blir personligt skyldig alla skulder dvs går firman i KK så gör du det med.

Fuska inte med Momsen,du kommer lindrigare undan om du slår ihjäl någon.

Jo men man kan som enskild firma bara stänga firman och dra, inga konstigheter så och ofta smart om man inet vet vad man ger sig in i riktigt. AB kan man ju fixa senare.

Enskild firma kostade inget att starta när jag gjorde det för några månader sedan. Det kostar som tidigare nämnts en tusing att skaffa ett firmanamn. Kontakta Nyföretagarcentrum (finns på de flesta orter, gratis) dom vet allt och lite till som man behöver veta

Mekus skrev:
Enskild firma kostade inget att starta när jag gjorde det för några månader sedan. Det kostar som tidigare nämnts en tusing att skaffa ett firmanamn. Kontakta Nyföretagarcentrum (finns på de flesta orter, gratis) dom vet allt och lite till som man behöver veta

Ok, ska göra detta!
Tack :tummenupp

Jag vet själv inget om detta och har inte nyttjat det själv, men det kan vara lönsamt för engångsarbete om man är intresserad, värt att kolla upp tycker jag:

http://www.bolagskraft.se/xl/

Princip: Dom hyr dig, tar hand om allt, men tar en viss procent.

Mvh

Fjonkis

Josafan skrev:
Jag vet själv inget om detta och har inte nyttjat det själv, men det kan vara lönsamt för engångsarbete om man är intresserad, värt att kolla upp tycker jag:

http://www.bolagskraft.se/xl/

Princip: Dom hyr dig, tar hand om allt, men tar en viss procent.

Mvh

Fjonkis

Jag kan bli anställd direkt av företaget jag ska göra jobbet åt men jag förlorar för mycket pengar på det (social avgifter, ej kunna göra momsavdrag för mina utgifter etc etc) så det är därför jag vill kunna fakturera företaget. Bra tips annars!

Dickhead skrev:
. Hur är det med momsregistrering? På nåt sätt kommer jag ju handskas med moms förr eller senare.

Hur mycket kostar en revisor? Det kommer bli extremt okomplicerad bokföring så det lär nog inte bli mer än en timme eller två för en revisor.

Lästips: http://skatteverket.se/skatter/samlingsmenyer/foretag.html#startaeget

Ang moms:

Det är företagen som ska redovisa och betala moms på momspliktiga varor och tjänster. Innan ett företag startar sin verksamhet ska det därför registrera sig för moms hos Skatteverket.

Redovisning av moms kan ske på två sätt. Du kan redovisa antingen i din inkomstdeklaration, en gång om året, eller i en skattedeklaration varje månad.

Om företaget omsätter (säljer) varor och tjänster för mer än en miljon kronor om året ska du redovisa moms varje månad i en skattedeklaration. Den som har ett företag som omsätter mindre än en miljon kronor kan i stället välja att redovisa momsen en gång om året i sin inkomstdeklaration
.

Så länge du inte omsätter mer än en miljon per år kan du redovisa momsen i deklarationen.

Kontakta en bokföringsbyrå och be dem om ett prisförslag. Det finns dom som gör bokföringen gratis i en-två månader gratis och sedan ger sig ett pris. Tycker du att det är för dyrt är det bara att gå till någon annan.

Har själv en enskild firma.
Min revisor kostar 700kr ex.moms/månad för bokföring + databehandling. Bokslut kostar ca 2000kr ex.moms och behöver göras en gång per år.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back