Starta enskild firma? Tips, råd?

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Vart kan man läsa om hur man går tillväga för att starta en enskild firma? Kostar det något, isåfall hur mycket? Något man skall tänka på?

Tänk på hur du ska deklarera momsen, årsvis eller månadsvis. Mitt förslag är månadsvis.
Sen ska du "nolla" preliminärskatten så slipper du betala in pengar som du inte har tjänat. Denna kan du ändra genom bara ett samtal när som helst så det spelar ingen roll, bara den är noll från början.

kostnaden är under en tusenlapp för själva registreringen.

Thundercat skrev:
Vart kan man läsa om hur man går tillväga för att starta en enskild firma? Kostar det något, isåfall hur mycket? Något man skall tänka på?

Spara alla kvitton, även sådana som du hittar på marken :D Skaffa en revisor :tummenupp

Mr_White skrev:
Spara alla kvitton, även sådana som du hittar på marken :D Skaffa en revisor :tummenupp
Att skaffa en revisor till ett företag är jäkligt dyrt. Det beror ju lite på hur hög omsättning företaget kommer ha men oftast för en enskild firma så klarar man det utan revisor. Själva bokföringen är väldigt enkel. Se bara till att du har ordning på dina papper för du kommer bli kollad av skatteverket första året.
Att sen registrera din firma är ganska smart, du får betydligt lättare att dra av för hela omkostnaden för mobiltelefon och liknande då du sätter den på firman.

Ett tips, är att ni är du fått igång företaget. Är att skaffa en kreditupplysningstjänst, från exempelvis Svensk Handelstidning Justitia.

På så sätt, får du järnkoll på företag runt omkring dig. Omsättning, resultat,soldiditet,ställda panter, betalningsanmärkningar det redovisas också på alla företag. Om man har eller inte har F-skattsedeln i behåll...

Tjänsten täcker in länet, kommer i bokform, är inget abonnemang. Utan man provar på ett år i taget. Priset för länet ligger på 1500 kr, självklart avdragsgillt på firman.

Jag rekomenderar starkt denna "tjänst" Eftersom det aldrig är kul, att råka ut för kreditförluster, särskilt inte. När man kanske precis har gett sig in i matchen.

Jag beställde hem från skatteverket förra året,en massa brochyrer blev det:=) Läsningen går fort men rester sakta:=)
Jag är nog klar med mitt till hösten:=)
Sen blir det e-butik.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey