Starta enskild firma, frågor till er som redan har....

SMoto

på diet
Gick med
5 Jan 2004
Hoj
ZX10 -08, Corvette C6, Audi A5
Tjeare.
Har just sett ljuset i tunneln genom att starta detta. Jag tänkte dra igång egen efter nyår. MEN, stämmer allt jag har hört. Hur gör ni som redan har, vart går gränserna på rätt och fel, avdrag vid minusresultat första 3 åren kan jämkas mot annan inkomst etc.

Jag vore tackasam och få snacka med någon personligen som kan lite om detta och bolla lite ideér. MC åkandet kommer bl.a tas med i detta.
PMa om jag får ringa och fråga lite. Vore MYCKET tacksam....

Ett tips kan ju vara att fråga på arbetsförmedlingen om du inte kan få vara med på en starta-eget-kurs, de anordnar väl sånt då och då för arbetssökande? Även om du kanske inte är arbetssökande kanske det går att klämma in dig mot en mindre kostnad eller dylikt.
När jag startade eget så lämnade jag allt till revisor för att slippa hålla på och kladda själv, det är värt varenda krona om man inte anser sig ha tid över till pappersarbete, men det beror ju lite på vad du ska syssla med också.

Kan ju börja med att fråga vad du hört?

Skall du jobba med annat jobb under tiden är det bra att kolla så du får driva eget på sidan av, inte alla jobb som tillåter det och då är det grund för uppsägning.
Skall du inte jobba på sidan av är det bra med en buffert rent ekonomiskt för första året kommer inte vara så lukrativt.

Det är väl det rent generellt... sen har du alltid det där med konkurrenssituationer, prisbild på din produkt/tjänst, vinstberäkning, revisor/ekonomihjälp.

Sen har Skatteverket kurser för egenföretagare för att behandla och utbilda i skatteregler, bokföringsregler... dessa är kostnadsfria har jag för mig.

Efter man registerarat ett nytt företag som enskild näringsidkare får man automatiskt en inbjudan till kurs vilken vore något att gå på..finns nog att hitta kurser redan nu lite överallt

Jag vet en grym revisor som snackar klarspråk och kan förklara det mesta.
PMa om du vill ha hans kontaktuppgifter.

Har enskild firma men kan inte påstå att jag satt mig in i det hela speciellt mycket.. (4e året nu).

Tänkte att jag skulle gå kurser, läsa böcker osv så man blev kunnig i området men det visade sig rätt meningslöst =)

Spar alla papper - utgifter / inkomster och lämnar luntan inkl min personliga deklaration till redovisnings firma...

Tror det kosta runt 1700spänn.. (inkl kostnaden för min egna dek 300kr- den går inte lyfta momsen på..)
Då känner de till alla små trix, så man tjänar in de pengarna rätt fort..

Det beror juh givetvis på hur mycket papper man har...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph