starta en 4t motor som stått länge

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
Ramlade över en ktm idag som jag köpte, den har inte variti gång på 2 år typ. Ägaren hade provat starta den nu men inte lyckats. Jag har tappat ur den gammla oljan vilken inte såg så trevlig ut med tanke på att den förmodligen skulle bytts när den ställdes in för 2 år sen men detta har inte blivit gjort. Den går runt fint på kicken.

Min tanke var att byta filter samt rengöra magneterna o hälla i nån fulolja (tips?)
Kolla ventilspel
ev rengöra förgasaren
slå i ny fin bensin
Starta skiten
Kolla att motorn inte slamrar o går dålig
Tappa ur fuloljan
Byta filterna
rengöra magneterna
Hälla i lite finare olja

Kan jag starta upp den och låta den gå på neutral på vilken olja som helst? mineral, syntet, bilolja? mest för att skölja ur om där blivit en massa beläggningar iom att den stått med sunkig olja så länge

Är det lönt o ta fulolja när det handlar om 1l?

Möjligtvis inte =) men annars verkar det klokt eller överkurs? kanske bara skall byta oljan o köra igång den?

Jag tycker det verkar klokt.

I med olja o dra igång den. Låt den gå, eller kör den en sväng. Byt olja o se vad som kommer ut.

Att köra den varm är ju under alla omständigheter bäst, då får motorn jobba och har lite varv så att oljepumpen gör sitt också. Det är ju både viktigt att allt får smörjning, och att oljan sköljer igenom hela motorn innan den byts.

kör inte med bilolja, finns Stor risk att kopplingen kommer börja slira..:död

Ska du byta olja bara för att skölja motorn så är biltemas väldigt billig iaf:tummenupp även om den inte är direkt fulolja....

Min tanke var att byta filter samt rengöra magneterna o hälla i nån fulolja (tips?)
Saknar den katalysator (som mina hojar) så kan du om den står inomhus, varmt, hälla i Biltemas Turbodiesel 15W-40. (lägsta temp för start -15C)
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-Smorjmedel/Mineral/Turbodiesel-15W40-36962/
(Kör jag själv på)
Dieseloljorna är nästan de enda idag som innehåller zinkdialkylditiofosfat som var standard förr för att skydda kamvippor och kamaxlar.
Men zinkdialkylditiofosfat förstör katalysatorer.
Så zinkdialkylditiofosfat är bortplockat ur moderna oljor utom oljor till dieselmotorer och oljor för prestanda.
Som
http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...isyntetisk/Helsyntetisk-motorolja-5W50-36917/
som en vän med BMW R90S kör på.
Men han har torrkoppling så den vågar jag inte rekommendera till din KTM.

Last edited:
Annars så häll i en skvätt omega 907 untitled.png har använt det i växellådan på Rd när det har läkt kylarvatten ut i lådan, fått bort all vattenblandad olja med en genomsköljning med Omega 907

Last edited:
Tack för alla era svar, jag kör nog igång den med de gamla filterna o biltemas "finhojolja" låter den gå varm sen ut med den o byta filter samt olja

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti