Starta eget.

Stolten skrev:
Okej... Varför är det dumt? Jag hade tex tänkt att spara ihop 50 000 och låna 50 000 privat för att inte riskara nått, jag tycker det verkar ganska smart iaf? Sen kan man ju ta lån i företaget, eller hur? Så kommer jag ihåg men det kanske är fel..
Ska du låna 50 000 till det egna kapitalet? Du riskerar ju ändå 100 000. Sen vet jag inte hur du har tänkt gå vidare när du har satsat alla pengar i själva aktiebolaget. Att få lån till ett eget företag med aktiebolaget som säkerhet är näst intill omöjligt. Oftast så krävs det även här en borgensman innan banken godkänner ett lån.

sportarn skrev:
Nåra tusen i månaden blir ju faktiskt en del för ett nystartat företag.
Jag menade några tusen per år! :)
Kostar det ett par tusen i månaden för en liten firma ska jag genast söka till revisorskolan :D

Såg nu att du är 18. Så du har några år kvar innan eget företag blir aktuellt, men under tiden så rekommenderar jag att ta reda på så mycket fakta som möjligt om att starta och skulle du snubbla på något så kör hårt bara.

sportarn skrev:
Ska du låna 50 000 till det egna kapitalet? Du riskerar ju ändå 100 000. Sen vet jag inte hur du har tänkt gå vidare när du har satsat alla pengar i själva aktiebolaget. Att få lån till ett eget företag med aktiebolaget som säkerhet är näst intill omöjligt. Oftast så krävs det även här en borgensman innan banken godkänner ett lån.

Okej, bara tänka om då... Om jag tex ska öppna en billackering eller en MC-butik... Vad är det smartaste då?

sandstream skrev:
Jag menade några tusen per år! :)
Kostar det ett par tusen i månaden för en liten firma ska jag genast söka till revisorskolan :D
Några tusen om året låter jäkligt billigt. De tar ju 500 spänn i timmen, antar att du menar de skulle ta några tusen för att göra företagets deklaration. Skulle nog tipsa på nånstans mellan 6 och 10 lax för en sån.
Bara ringa nån revisor. De har ju hyfsade löner men är ju X antal år för att bli sån räknare.

Stolten skrev:
Okej, bara tänka om då... Om jag tex ska öppna en billackering eller en MC-butik... Vad är det smartaste då?
Erfarenhet och kunskap är A och O, får du bra ryckte om dig så sprider det sig väldigt fort. Satsa på bra utrustning och börja kanske till en början vid sidan om ditt vanliga jobb. Går det bra så satsa fullt.

sportarn skrev:
Erfarenhet och kunskap är A och O, får du bra ryckte om dig så sprider det sig väldigt fort. Satsa på bra utrustning och börja kanske till en början vid sidan om ditt vanliga jobb. Går det bra så satsa fullt.

Det känns faktiskt väldigt svårt med de 2 branscher jag just nämnde!?

Stolten skrev:
Det känns faktiskt väldigt svårt med de 2 branscher jag just nämnde!?
Varför det? Många billackerare hyr nåt litet garage som de hjälper lite polare o sånt på helger för att senare våga satsa fullt. Finns flera postorderfirmor som håller på med MC-prylar. Att satsa på en hel butik med en gång är en stor investering och kräver ofta flera 100 000 i eget kapital för att komma igång med de första fakturorna. Det bästa är att starta i liten skala för att sakta växa. Det är betydligt bättre än tvärtom.

sportarn skrev:
Varför det? Många billackerare hyr nåt litet garage som de hjälper lite polare o sånt på helger för att senare våga satsa fullt. Finns flera postorderfirmor som håller på med MC-prylar. Att satsa på en hel butik med en gång är en stor investering och kräver ofta flera 100 000 i eget kapital för att komma igång med de första fakturorna. Det bästa är att starta i liten skala för att sakta växa. Det är betydligt bättre än tvärtom.

Det har du nog rätt i, tackar för hjälpen.. Har du eget? Och vad isåfall? Hur startade du?

Köra eget är kul! Räkna med ungefär 80/veckan i början, ingen lön och första semestern efter 3 år. Och då blir den kort. Magknip får man på köpet.

Stolten skrev:
Det har du nog rätt i, tackar för hjälpen.. Har du eget? Och vad isåfall? Hur startade du?
Jag kör eget, till viss del. Studerar på helfart, men har ett företag som levererar fruktkorgar samt vatten till företag. Tar tyvärr för mycket av min tid så jag ska sälja det nu.
Kom in i den branschen av en tillfällighet. Hitta det på nätet och sen träffa jag ägaren av kedjan. Ska sägas att det är ett franschisingbolag. Pratade och funderade länge innan jag bestämde mig för att prova. Har varit väldigt intressant och man har lärt sig massor. Anledningen till att jag startade det var att vi hade lite i skolan och i dagens samhälle så är det aldrig fel att sticka ut hakan när man kommer ut o ska söka jobb. Så här i efterhand har det väl varit både bra o dåliga saker med detta, men jag ångrar mig inte.

Var inne i en närlivs idag och förstår inte varför invandrarna ska envisas med att ha en massa B-produkter. Har en polare som köpt en närlivsbutik i Vänersborg. Alla undrade om han var helt :kocko. Han gjorde om hela affären, satsade på att utvidga och tog bort allt som inte var kända märken. Hade bra marginal på sin försäljning och var noga med att det alltid skulle se fullt ut i hyllorna samt vara en ljus och välstädad lokal.
Sålde butiken efter 3 år och gjorde sig en ordentlig hacka. Nu är det en invandrare som har tagit över och tyvärr så är det inte alls samma finish på prylarna längre. Tror att om man vågar satsa på en närlivs så ska man ta ovanstående grundkoncept. Inte krångla till det med en massa varor som kanske är billigare men som folk inte känner till. Reklam är verkligen allt i dagens samhälle.

sportarn skrev:
Var inne i en närlivs idag och förstår inte varför invandrarna ska envisas med att ha en massa B-produkter.

Vilka härliga generaliseringar...

Finns det inga "svennar" som driver skabbiga närlivs?
Finns det inga "invandrare" som driver fräsha närlivs?

Finns det några nyckeltal på hur skabbigt ens närlivs blir beroende på hur många % invandrare man är? Eller hur räknar man ut sådant?

Du kanske kan hjälpa mig att räkna ut ett exempel. Jag skall inte göra det för klurigt, ok!

Vi säger att min morfar kommer från Finland men mormor från Sverige plus att min pappa kommer från Norge. Dvs att jag är 25% finne och 50% Norsk.. Alltså 75% invandrare.. Hur skabbigt blir mitt närlivs då?

Biturbo skrev:

Finns det några nyckeltal på hur skabbigt ens närlivs blir beroende på hur många % invandrare man är? Eller hur räknar man ut sådant?

Du kanske kan hjälpa mig att räkna ut ett exempel. Jag skall inte göra det för klurigt, ok!

Vi säger att min morfar kommer från Finland men mormor från Sverige plus att min pappa kommer från Norge. Dvs att jag är 25% finne och 50% Norsk.. Alltså 75% invandrare.. Hur skabbigt blir mitt närlivs då?

Han menar nog såna som är lite mörka och pratar konstigt.
Man brukar mena det när man använder ordet invandrare.
Som du säkert själv vet :7peta . Sen kanske dom är födda i sverige
men har föräldrar med invadrarbakgrund eller vad som helst.

Biturbo skrev:

Självklart finns det många invandrare som har fina butiker, men väldigt många nöjer sig med att slå upp en butik i ett gatuhörn och försöker få det hela med att gå runt med tron att det räcker med att ha lite varor i butiken.
Om det stör dig att jag kallar en mörkhyad person för invandrare så kanske du vill kalla mig för rasist oxå. Får man inte lov att kalla en person från ett annat land för invandrare, har du bättre ord för det? Är det inte ett fritt land utan att man ska bli påhoppad för minsta grej? :kocko

sportarn skrev:
Självklart finns det många invandrare som har fina butiker, men väldigt många nöjer sig med att slå upp en butik i ett gatuhörn och försöker få det hela med att gå runt med tron att det räcker med att ha lite varor i butiken.
Om det stör dig att jag kallar en mörkhyad person för invandrare så kanske du vill kalla mig för rasist oxå. Får man inte lov att kalla en person från ett annat land för invandrare, har du bättre ord för det? Är det inte ett fritt land utan att man ska bli påhoppad för minsta grej? :kocko

Du får kalla vem du vill vad du vill för mig.. Det jag reagerar på är generaliseringen du gör. Det var också därför jag blandade in invandrare från norden då de är lika mycket invandrare som Ali eller Mustafa.

Vem har förresten lurat i dig att Sverige är ett fritt land? ;) :7peta

Biturbo skrev:
Du får kalla vem du vill vad du vill för mig.. Det jag reagerar på är generaliseringen du gör. Det var också därför jag blandade in invandrare från norden då de är lika mycket invandrare som Ali eller Mustafa.

Vem har förresten lurat i dig att Sverige är ett fritt land? ;) :7peta
Den generalisering som jag gör kanske inte du har tänkt på när du varit inne i en närlivsbutik. Vet inte vart du bor, men här i halmstad så har jag varit inne i de flesta som finns här och jag har hittat en som har någorlunda standard men som finns en hel del att göra med. Alla dessa butiker som jag varit inne i har det stått mörkhyade människor. Ska man sen ta hur många närlivsbutiker jag varit inne i sammanlagt så är det säkert flera hundra. Tyvärr så går det mer och mer åt att ägarna tycker det är viktigare att ha billiga varor än ha en trevlig miljö och kända varor.

sportarn skrev:
Den generalisering som jag gör kanske inte du har tänkt på när du varit inne i en närlivsbutik. Vet inte vart du bor, men här i halmstad så har jag varit inne i de flesta som finns här och jag har hittat en som har någorlunda standard men som finns en hel del att göra med. Alla dessa butiker som jag varit inne i har det stått mörkhyade människor. Ska man sen ta hur många närlivsbutiker jag varit inne i sammanlagt så är det säkert flera hundra. Tyvärr så går det mer och mer åt att ägarna tycker det är viktigare att ha billiga varor än ha en trevlig miljö och kända varor.

Jaja.. Jag förstår fortfarande hur du menar. Men.. Förstår du hur jag menar? För om du inte förstår/vill förstå varför jag reagerar när du drar en 100 000 tals människor över en kam, baserat på 10 - 15 människors närlivsbutiker i Halmstad, så känns det lönlöst att diskutera vidare..

sandstream skrev:
Det beror ju helt på vilken verksamhet man har.
Gissar att det finns massor av folk som kör eget som tex programmerare och inte har en aning om vilken ekonomisk kris de skulle hamna i med sin enskilda firma om något de gjort ställer till det för den de säljer sina tjänster till.

Enskild i början och sedan AB så fort det finns pengar.
En revisor kostar ett par tusen för en liten firma så det är inga större problem.

För en konsult inom programmering, IT t.ex. så funkar en enskild firma utmärkt. Man måste se till att ha en företagsförsäkring (ansvarsförsäkring) också. Först när man har stora investeringar och/eller anställda så är AB att föredra. En konsultverksamhet med en man är ju s.a.s. rätt intimt kopplad till konsulten, då är det mer naturligt att ha en enskild firma.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt