Starta 996 efter låååång tid

HerrTigen

a shadow in the dark side of the morgue
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
Ducati 996
Har en hoj(996:a) som har stått stilla i lite över tre år.
Nu äntligen har jag fått tummen ur rövhålet o fixat allt utom batteriladd o kamremmarbyte.
Tänkte teststarta i helgen men innan ville jag kolla här ang "risker" med en så lång vinterdvala.
Finns det nån risk att det blir knas bortsett från att det e en
"jagärsåjävlaspecielloharsåmyckesjälsåjagmåstesärbehandlas"-motorcyckel

Det skadar kanske inte att byta remmar INNAN du provstartar, de skall väl bytas vartannat år.

Ur med tändstiften och dra runt motorn på startmotorn så att du fyller oljepumparna och därmed inte fördröjer smörjningen till cylindrar och toppar längre än nödvändigt.

Sen är det aldrig fel att byta remmarna innan provstart...

Några droppar olja ner i cylindrarna innan du snurrar runt kan vara bra med =)

Det kan väl knappast skada? Inte för att jag tror den har torkat torr i loppen men skadar gör det väl inte?

För mycket olja är väl inte bra men en liten skvätt?

Ur med tändstiften och dra runt motorn på startmotorn så att du fyller oljepumparna och därmed inte fördröjer smörjningen till cylindrar och toppar längre än nödvändigt.

Sen är det aldrig fel att byta remmarna innan provstart...

Tänkte samma fast jag hade tagit diesel.

provstarta och provstarta är det inte lika bra se till att du kan köra den ordentligt varm när du väl drar igång, motorexperterna brukar väl ha ett och annat att säga om det där småduttandet :D

varför är remmarna så känsliga? bilar låter man väl stå i flera år och sen bara tutar man och kör, är det ducatikvalité ? :D :rolleyes:

Byt kamremmarna om du ändå skall köra hojen nästa år alt. sälja.

En bra ide med att "torr" köra på startmotorn först för att få smörjning. Se bara till att du har ett fräscht batteri alt. koppla till ett externt. Annars är det vällan bara att starta, låt hojen gå på "så låg tomgång som möjligt" i minst 45 sekunder efter start för att få fullgod smörjning.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard