Start/Tomgång/blandningsproblem på en yzf750r

Zam

jensen.nu:929
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VTR SP-2, BMW R nineT
Ventilproblem Yamaha yzf750r

Hojen är ruskigt svårstartad och går magert trots att nålarna är ställda så högt det går. Insugsgummin är bytta, och jag hör inte att den drar tjuvluft nånstans. Jag kollade flödet från soppapumpen och eftersom jag inte har en aning om vilket tryck det skall vara så filmade jag det. Jag tycker det är lite dåligt tryck, men vad säger ni som kan detta?

Pumpen går igång när jag vrider på tändningen, det är då det är filmat.
http://www.jensen.nu/skithoj/soppapumpen.wmv

Stiften är nybytta. Jag är tvungen att använda startkablar för att ens få igång hojen, och när den väl startar så går den på 2 (3?) cylindrar i flera minuter innan den kommer igång på alla fyra. När den varit igång en gång så är det inga problem att starta den igen, då startar alla fyra cylindrar som de ska. Däremot släpar gasen på tomgång och hänger gärna kvar.

Även startförsöken är förevigade på film. Förslag på åtgärder mottages tacksamt. Har jag glömt skriva nåt så fråga så ska jag försöka svara.

Här har den varit igång på 2 cylindrar ett tag innan, men dött. Annars tar det ca 5-6min innan den ens går igång på de 2 cylindrarna. Full gas och ingen choke är det som gäller.
http://www.jensen.nu/skithoj/start.wmv

Sista klippet är när hojen är igång, den knackar och blåryker lite, men annars går den som en klocka. Däremot hörs det att den hänger kvar på tomgången :3freak

http://www.jensen.nu/skithoj/tomgang.wmv

Hoppas filmerna och förklaringen säger en del, och att det är någon som har tips!

Tack på förhand!

Last edited:
Det är nog något fel på din motorcykel! :fakta

okej, det innebär byte av ventiler eller justering?

edit: Tack för hjälpen, Vad pratar vi om för summor tror du/ni?

Last edited:
Zam skrev:
okej, det innebär byte av ventiler eller justering?

edit: Tack för hjälpen, Vad pratar vi om för summor tror du/ni?

Dyrt som saatan tyvär sök på tidigare trådar om fzr 1000 det har skrivits mängder om problemet

Men räkna med runt 7-8 tusen å renovera en sådan topp

sen tillkommer kostnaderna att demontera + montera

Man kan " fuska " en gån med att shimsa ventilspelet men troligen har nån redan gjort detta med risk att ventilerna går igenom sätet om man inte åtgärdar felet

Men som sagt " grisdyrt" tyvär

Där ser man, shit happens alot these days...

Tackar så mycket för svaren iaf, jag får väl se hur jag löser det, vintern är lång.

Jag bumpar upp den här tråden. Sprang på detta när jag kollade runt på ebay http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=8005072372&fromMakeTrack=true

Är det vettigt att köpa den eller bättre att försöka hitta en hel motor? Behövs det göras mer än att slänga på den nya toppen med en ny packning? Det är lättare att skicka en lös topp än en hel motor.

Eller är det bästa rentav att renovera den befintliga? Några andra tips och förslag?

MVH

Ännu en bump, tips och förslag på åtgärder av alla sorter mottages tacksamt!

Till rätt pris så kan det vara en väldigt bra lösning.
När toppen är lös kan du ju ta bort några ventiler och kolla att dom verkligen är justa.

Bjud på bara :tummenupp

Mats757 skrev:
Till rätt pris så kan det vara en väldigt bra lösning.
När toppen är lös kan du ju ta bort några ventiler och kolla att dom verkligen är justa.

Bjud på bara :tummenupp
Vad ungefär är rätt pris? Det finns även en hel motor till salu på ebay som enligt annonsen gått 1900mil.

Om jag bara köper toppen, behöver jag tänka på nåt annat som kammar eller räcker det att slänga dit en ny topplockspackning och köra på?

Vilket är bästa alternativet?

Har ju skrivit spaltmeter i detta ämne

1000 yzf thunderace motorn å yzf 750 är identiska med fästen å allt

Fzr 1000 motorn har inte samma toppfästen

Både ventiler och cylindrar+ kolvar går ner sig
cylindrarna pga rost , därav oljekonsumtion samt dåligt komp och prestanda

Vad som är bäst att göra är väl upp til var och en men komplett motor är alltid smart ( lågmilare under 3000 )

andersson turbo skrev:
Har ju skrivit spaltmeter i detta ämne

Fzr 1000 motorn har inte samma toppfästen

Både ventiler och cylindrar+ kolvar går ner sig
cylindrarna pga rost , därav oljekonsumtion samt dåligt komp och prestanda

Vad som är bäst att göra är väl upp til var och en men komplett motor är alltid smart ( lågmilare under 3000 )
Jag har sökt, men inte funnit mycket av intresse därav min undring. Har du en länk till någon av trådarna du har skrvit i så läser jag gärna dessa. Det som jag är ute efter är en hoj som fungerar en säsong till för mig och sen går att sälja vidare till någon...

Zam skrev:
QUOTE]
Det är dom inte, 1000-motorn har högre cylindrar vilket gör att toppfästet hamnar "för högt" i ramen, går att fixa med en adapter dock. Sen är det väl olika diameter där avgasrören sitter i toppen om jag inte minns fel.

För övrigt så har jag en lös 750-topp om det kan vara av intresse. Motorn den satt på revs pga glappa vevstakar men den gick helt OK då.

Jaha, dags att lyfta denna tråden. Jag har köpt mig en bättre begagnad motor. Det blev en 95a med 2700mil enligt säljaren. Jag tänkte mäta ventilspelet innan jag byter motor, och därför också byta packningen till ventilkåpan.

Är det nåt annat jag bör tänka på när jag byter motor?

Zam skrev:
Jaha, dags att lyfta denna tråden. Jag har köpt mig en bättre begagnad motor. Det blev en 95a med 2700mil enligt säljaren. Jag tänkte mäta ventilspelet innan jag byter motor, och därför också byta packningen till ventilkåpan.

Är det nåt annat jag bör tänka på när jag byter motor?

Är ventilkåpspackning av modell billig så kan det ju vara bra att byta den, men om inte, och om den är hel så behöver du la inte ens byta den? Kostar la några 100 antar jag. :) På min Kawa är i alla fall packningen i gummi och tål att monteras många gånger.

PacMan skrev:
Är ventilkåpspackning av modell billig så kan det ju vara bra att byta den, men om inte, och om den är hel så behöver du la inte ens byta den? Kostar la några 100 antar jag. :) På min Kawa är i alla fall packningen i gummi och tål att monteras många gånger.
Det kanske stämmer. Jag tog förgivet att den inte hålla för återanvändning. Har inte kolat pris på den, men förmodligen byter jag den bara för att vara säker. Hopplöst att byta när motorn är monterad om det skulle visa sig att den läcker

Är den en sån där gummilist liknande håller dom länge.

Varför kan du inte byta den efter motorn är monterad?

HanneZ skrev:
Är den en sån där gummilist liknande håller dom länge.

Varför kan du inte byta den efter motorn är monterad?
Därför att det är hopplöst trångt. Man kommer inte ens åt att byta tändstift utan att skruva loss kylaren.

Zam skrev:
Därför att det är hopplöst trångt. Man kommer inte ens åt att byta tändstift utan att skruva loss kylaren.
De måste väl gå att justera ventilerna utan o släppa på motorn? Fy fan för o va Yamaha-mek för 10 år sen annars...

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år