Start-tjurig Kawa Kl650-89

Uffe80

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
Honda Africa Twin
Köpte en Kawa kl650-89 i vintras som jag tyckte var rätt tjurig att starta. Hade loss förgasaren för att kolla skräp och att "choken" verkligen öppnade. (Det är ju ingen choke utan en extrakanal för soppa som öppnas.) Allt verkade schyst så förgasaren åkte tillbaka, men efterhand har det blivit ännu värre. Nu är den riktig jävlig, även när den är varm. Ingen idé att ta den till jobbet längre då det kan ta 5-10 minuter att få igång den.

Köpte en förgasare från USA på ebay och testade med, gick precis lika trögt att starta men motorn gick vansinnigt dåligt när den väl kom igång (kanske fel munstycken för den här delen av världen?) När jag höll på med förgasarbytet såg jag att det fanns sprickor på utsidan av förgasarmuffen vid insuget, se bild. En tanke jag fick var att allt bändande för att få loss och tillbaka förgasaren har förvärrat sprickbildningen så att motorn tar tjuvluft, och därför inte får igång suget genom förgasaren ordentligt. Men om man tittar på insidan av insugsmuffen känns det otroligt att det skulle kunna pysa luft rakt igenom. Vad tror ni? Ska det förresten vara något kletig massa/tätning inblandad mellan muff och förgasare på den här modellen?

Om någon har något bra tips på hur jag går vidare så ger jag mig på åbäket en gång till. Annars önskar jag tips på någon skicklig och analytisk mek i Stockholmstrakten som ni tror kunde klura ut felet. Har tyvärr fått lite för mycket erfarenhet av mekar som testar att byta ut ditt och datt för att se om det hjälper, till hög kostnad.

bild-18.jpgbild-17.jpg

Har du kollat ventilerna? Är spelet för litet/borta kan det resultera i grinighet.

Har kollat runt på instruktioner för ventiljustering och bestämt mig för att inte göra det själv. Några tips på bra Kawa-mekar i STHLM, eller någon som vill ta sig an att göra det mot ersättning?

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back