Start problem..

regn

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2007
Ort
Jönköping / Göteborg
Hoj
Kawasaki ER-5 Twins -99
Hej!

Köpte en "ny" mc igår, en Kawasaki Gpz 500s.
Den fungerade perfekt enligt ägaren innan, men när han kom med den startade den inte. Den var "sur" sa han. Men han garanterade mig att om jag byter tändstift skulle den gå igång.
Idag så har jag bytt tändstift, men den går fortfarande inte igång.
Ibland så hör man när motorn försöker tända till, men den dör snabbt och sedan hör man bara "surr, surr". (Ursäkta mig, är helt ny med MC)


Sedan så var de gamla stiften, NGK R DPR8EA och de jag bytte till är NGK DPR8. Förstår att de gamla är "race" variant, men ska den inte starta bara pga. det? Den är strypt till 25kw.

Vore grymt tacksam ifall ni kunde ge mig tips på vad som kan vara
Tack!

MVH
 
Hej!

Köpte en "ny" mc igår, en Kawasaki Gpz 500s.
Den fungerade perfekt enligt ägaren innan, men när han kom med den startade den inte. Den var "sur" sa han. Men han garanterade mig att om jag byter tändstift skulle den gå igång.
Idag så har jag bytt tändstift, men den går fortfarande inte igång.
Ibland så hör man när motorn försöker tända till, men den dör snabbt och sedan hör man bara "surr, surr". (Ursäkta mig, är helt ny med MC)


Sedan så var de gamla stiften, NGK R DPR8EA och de jag bytte till är NGK DPR8. Förstår att de gamla är "race" variant, men ska den inte starta bara pga. det? Den är strypt till 25kw.

Vore grymt tacksam ifall ni kunde ge mig tips på vad som kan vara
Tack!

MVH

Det kan inte vara gammal bensin?
 
Prova med startgas och se om den tänder.
Gör den det så kolla att du får bränsle (ev. problem med bränslekran).
 
Hej. Jag har haft start problem med min kawa jag med,,,då var det ventilerna som var slitna, så dom är bytta och efter det så startar den direkt.
 
Och vad lär vi oss av detta ?


Lita aldrig på en säljare som säger att den "ska starta om du bara".....

Gick på det med en gammal bubbla en gång, han sa något om att "De andra som var här o körd emed den hade inga problem"
 
problem med pumpen?

Hej!

Köpte en "ny" mc igår, en Kawasaki Gpz 500s.
Den fungerade perfekt enligt ägaren innan, men när han kom med den startade den inte. Den var "sur" sa han. Men han garanterade mig att om jag byter tändstift skulle den gå igång.
Idag så har jag bytt tändstift, men den går fortfarande inte igång.
Ibland så hör man när motorn försöker tända till, men den dör snabbt och sedan hör man bara "surr, surr". (Ursäkta mig, är helt ny med MC)


Sedan så var de gamla stiften, NGK R DPR8EA och de jag bytte till är NGK DPR8. Förstår att de gamla är "race" variant, men ska den inte starta bara pga. det? Den är strypt till 25kw.

Vore grymt tacksam ifall ni kunde ge mig tips på vad som kan vara
Tack!

MVH



jag fick själv liknande problem när jag köpte min första hoj i höstas. efter ett antal bytta tändstift och efter att förgasarna plockats ner ett par ggr visade det sig att det var bränslepumpen som inte fungerade.

det är mitt tips: kolla bränslepumpen, motorn kanske får för mycket eller för lite bensin. plocka isär pumpen och kolla om allt är helt osv. det är relativt lätt :tummenupp

vet inte om det kan vara felet men som sagt så var mina problem liknande dina.
Hoppas det löser sig så du också kommer ut på vägarna!!:yoparty
 
Hej!

Vart sitter bränsle pumpen på hojen då? ang nya ventiler, finns de att köpa på vilket mc ställe som helst?
Tänkte ta loss tanken nu och kolla ifall förgasaren släpper ifrån sig bensin.

Tack på förhand.
 
Hej!

Vart sitter bränsle pumpen på hojen då? ang nya ventiler, finns de att köpa på vilket mc ställe som helst?
Tänkte ta loss tanken nu och kolla ifall förgasaren släpper ifrån sig bensin.

Tack på förhand.

Beror på vilken årsmodell du har. Tidiga modeller har ingen bensinpump (ägde en gpz 500s -91 förut, och den hade ingen bensinpump).

Hade lite strul med den med, fullt med skit i tanken, så pass att filtret (kombinerat med bensinkranen) satte igen sig, men efter lite rengörning fungerade den perfekt!
 
Hej!

Köpte en "ny" mc igår, en Kawasaki Gpz 500s.
Den fungerade perfekt enligt ägaren innan, men när han kom med den startade den inte. Den var "sur" sa han. Men han garanterade mig att om jag byter tändstift skulle den gå igång.
Idag så har jag bytt tändstift, men den går fortfarande inte igång.
Ibland så hör man när motorn försöker tända till, men den dör snabbt och sedan hör man bara "surr, surr". (Ursäkta mig, är helt ny med MC)


Sedan så var de gamla stiften, NGK R DPR8EA och de jag bytte till är NGK DPR8. Förstår att de gamla är "race" variant, men ska den inte starta bara pga. det? Den är strypt till 25kw.

Vore grymt tacksam ifall ni kunde ge mig tips på vad som kan vara
Tack!

MVH

Jag hade en gammal suzuki, den hade ingen bensinpump utan nåt slags vaccum som byggdes upp av nåt. Hur som helst på våren va det riktigt svårt att få igång den, trots piggt batteri, som borde kunna dra runt motorn så pass så vaccumet borde byggas upp o borde suga ner bensin till förgasarna. Men icke
Det ända som hjälpte då va att springa igång den.

Så ta hjälp av en kompis att putta o lägg sen i 2:a när polaren ser svettig ut så kommer den nog starta.

Lycka till
 
Hej. Jag har haft start problem med min kawa jag med,,,då var det ventilerna som var slitna, så dom är bytta och efter det så startar den direkt.

Jag tycker nog också att det låter som ventilerna. Mät upp ventilspelet, efter att du kollat den får soppa och att det finns gnista.

Sen förstår jag inte hur du kan köpa en hoj utan att ens provköra...men det är väl din business.
 
Har du ordentligt med bensin i tanken? I vilket läge står bensinkranen?
Startar du som du tror den ska startas eller går du efter instruktionsboken?
Som tidigare inlägg, att köpa utan att starta motorn är nog att be om problem.
 
Hej!

Vart sitter bränsle pumpen på hojen då? ang nya ventiler, finns de att köpa på vilket mc ställe som helst?
Tänkte ta loss tanken nu och kolla ifall förgasaren släpper ifrån sig bensin.

Tack på förhand.

som sagt så har du ingen elektrisk bränslepump om cykeln är äldre utan en mekanisk sådan; ett gummimembran som skapar vakum, och därmed ett sug i slangarna till förgasarna.

vart bränslepumpen är placerad beror förstås på vilken cykel man har och så vidare men som regel sitter den mellan bränslekranen (under tanken) och förgsarna... ( nähä?!:tungan ) lite uppenbart när man säger så men jag tror inte att du får några problem med att hitta den. min mekaniska ser ut som ett platt pentagram i stål t.ex, med slangar in och ut, om det hjälper..

skrik till om du får vidare problem så kanske jag kan hitta några "vägvisande bilder" (har som sagt en yamaha).

Lycka Till!
 
Hej ! Om det var din hoj som stod tillsammans med min gs 500 på flak så kan du vara lugn, den gick bara fint när den lastades upp på flaket, stift kan sura igen när hojarna står och studsar på släp, har vart me om de förr, speciellt tvåtaktare..
 
Som någon annan skrev... testa med start gas. Jag hade problem med att få igång min hoj nu när värmen kom. Nytt batteri, nya stift men ändå ville den inte starta... körde med "lite" start gas o då så...
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top