Start/elproblem

Skeebum

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha WRF250 -07
Som jag skrev i en tidigare tråd så har jag ett konstigt startproblem. (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8517)

Nu har vi kollat gnistan. Det skumma är att om motor inte varit igång på ett tag (kall) så finns det ingen gnista när man vrider på tändningen första gången. Då får man vrida av tändningen - vrida på den, sen finns det gnista. Och då startar den utan problem.

Det blir så varja gång, så glappkontakt tror jag att vi kan utesluta.

hehehe...asså...ditt problem med startandet måste ju vara bland det sjukaste jag varit med om.

Är det ingen här som är lite haj på det där med MC och elsystem?

Ingen?

Ulf-lundin, anders_brink ni brukar ju kunna det mästa. Har ni ingen aning vad det kan vara? Jag sitter och lusläser Haynes manualen efter lite tips, men det verkar inte ge så mycket...

Fråga: I vilket skick är tändingslåset? Ett uppglappat lås är inte
att leka med, undvik tunga nyckelknippor i tändn.låset

Ok, nu har jag mer info. Jag behöver inte köra med startmotorn första gången för att den ska starta. Utan det räcker med att vrida på tändningen - vrida av tändningen - vrida på tändningen igen - trycka på startknappen.

BMW R90s: Ja, kanske har du rätt. Men jag tycker inte att tändningslåset ser slitet ut. Om det är felet borde det väl uppträda mer slumpmässigt?

Pratade med lite olika mekaniker idag. En av dom trodde att det var CDI'n som var trasig (han pratade någom om kallödning), men dom andra som jag har pratat med tror inte att det är CDI'n.

Om felet bara uppstår vid första startförsöket så kan det inte vara fråga om en kallödning, utan skulle ha uppträtt mer oregelbundet (eller konstant fel...).

Magnus_RF900: Så då tror du inte på CDI'n? Det låter ju alltid lovande.

Mer förslag?

Skeebum skrev:
Magnus_RF900: Så då tror du inte på CDI'n? Det låter ju alltid lovande.

Mer förslag?

Mja, det kan ändå vara problem med CDI:n, men det beror förmodligen inte på en kallödning då.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph