Start av TT600R

Feel_the_speed

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
ingen
Kan icke få igång min TTR. Har aldrig varit några problem innan....nu har den kanske stått 2 veckor eller kanske 3 sen sist den va igång...då va det inga problem med att få igång den. Men nu e det minsann andra bullar....efter gårdagens avspolning innan den skulle in på vinterförvaring så vill den inte gå igång. En gång emellan vill den gå kanske ½ varv på motorn för att sedan dö igen....efter ytterligare 500 kick så kanske en gång till....eller så händer det inget alls. Sen när man kanske har kickat 20000 ggr så vet man ju inte om man ska ha choken ute eller inne eller ifall man ska gasa före eller inte....blir så trött!!! Om det inte går igång imorn bitti så blir den "stulen" och hamnar i hamnen! Men det hade ju varit ganska synd på en annars fin hojj.....så om det är någon här som känner för att rädda livet på en TTR så kan ni ju ge tips på "den rätta knycken" så att den går igång innan det blir plask i hamnen....

Kollat stiftet och så att det har ordentlig gnista? Soppakran...? :hihi
Har den gnista så ska den ju hoppa igång så långe du har soppa fram för tändningen kan ju inte ha börjat spöka hur som helst, speciellt inte på en ttr.
Fixa stift, kicka runt utan några gånger och se till så att du har soppa. Skit i choken ett par kick och se om det händer nåt, visar den antydan på att tända så chokar du och sen har du en puttrande hoj.

Jaa soppakranen har jag kollat (har gjort den misstaget på annan hojj jag hade en gång) Det där stiftet sitter ju lite fuckat till.....måste av med hela tanken...eller? Men får kolla det iaf, kan ju va det som har gett upp av nån konstig anledning.
Tack för svaret föresten....

Skulle också rekommendera ett stiftbyte. Tanken får du nog av lätt ska du se. brukar bara vara 1 skruv för sadel, tank och kylarvintar i ett.

Såhär startar jag bägge mina moppar (KTM 625 +xr600)

In med dekompen, ingen gas och kicka runt motorn ordentligt, kanske 7gånger.
Upp i kompläget, använd choke och snärta till -ingen gas. Gör du rätt ska skiten starta efter högst 3 försök.
Kickar du slarvigt går inte motorn runt riktigt, men det känner du. Kicka hela vägen.

Jag hade bytt stift, knackat ner till rätt elektrodavstånd och rengjort förgasaren. Ställa ventilerna kan ju inte skada heller.

Feel_the_speed skrev:
Kan icke få igång min TTR. ....
Hade tidigare en ttr, dödarknappen är ju lite tvärtom på den men det har du säkert koll på, kommer det ström på panelen har man den i rätt läge, min erfarenhet är att går den inte igång på de tre fyra första kickarna så är det inte lönt att fortsätta. Det finns en del kablar under tanken, kolla att du inte har nån skada på dem, kolla att choken verkligen fungerar samt det som de andra poängterat med stiftet. Stiften brukar dock inte vara nåt problem, jag tror mer på elproblem innan stiftet förutsatt att det kommer soppa. Kolla tex att du inte har kortis i en blinkers eller lyse det räcker för att den inte ska starta. Lycka till 20000 kickar är ingen lek för benet.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman