Starkström

Deztallica

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
KTM 660 SMC -04, Honda CRF250R -08
Jag och en vän till mig var igår kväll ute och gick en sväng, så när vi går över tågspåret så smäller det till något brutalt och glasskivorna som bromsar (?) strömmen exploderade och det vart en djävulsk smäll och ett eldklot som solen. VI flydde över spåret och ställde oss och kollade lite mer vad som hände, efterssom vi inte direkt hann referera till någonting utan bara sprang.

Då smällde det igen och det regnade gnistor och lät fruktansvärt högt och vi sprang ytterligare in i skogen för att slippa bli grillade då ström kan hoppa en bit, och både jag och killen jag var med kände att det brände till rätt kraftigt på tungan, båda sa aj på samma hundradel, och det smakade järn; och du undrar jag såklart, vad kan det ha varit?

Jag tror att det var Långa Farbrorn, eller möjligtvis Urban Tiger men han brukar inte vara lika våldsam.

Troligen var det var en isolator som brast (som hindrar strömmen från kontakledningen att komma i kontakt med bryggorna och stolparna), och i och med det blev väl bryggorna och kontaktledningsstolparna strömförande. Var ni i Krigslida eller Södertälje hamn och lekte? :D

Deztallica skrev:
Jag och en vän till mig var igår kväll ute och gick en sväng, så när vi går över tågspåret så smäller det till något brutalt och glasskivorna som bromsar (?) strömmen exploderade och det vart en djävulsk smäll och ett eldklot som solen. VI flydde över spåret och ställde oss och kollade lite mer vad som hände, efterssom vi inte direkt hann referera till någonting utan bara sprang.

Då smällde det igen och det regnade gnistor och lät fruktansvärt högt och vi sprang ytterligare in i skogen för att slippa bli grillade då ström kan hoppa en bit, och både jag och killen jag var med kände att det brände till rätt kraftigt på tungan, båda sa aj på samma hundradel, och det smakade järn; och du undrar jag såklart, vad kan det ha varit?

Barn ska inte leka på eller i närheten av järnvägen, inte vuxna heller..

Gå över borde man få va? :va
Kännde en som tog livet av sig med "hjälp" av tåget, han låg och blödde i några timmar först. :gråta

Deztallica skrev:
Gå över borde man få va? :va
Kännde en som tog livet av sig med "hjälp" av tåget, han låg och blödde i några timmar först. :gråta

Vet en som blev lite grillad av en högspänningsledning, han överlevde men var jävlar inte vacker efteråt, idag tror jag han är nästan helst återställd.....

Det är väldigt farligt, rör ej kontaktledningsstolpar och annat o dyl om ni inte måste! :rolleyes: 16 kV i kontaktedningen, finns också en trefas ledning vid sidan av spåret med 22kV. Strömmen är inte heller att leka, det matas väldigt mycket i ledningarna. Strömmen går som returström i ena rälen tillbaks till matarstationen. Så tänk på det när ni kliver över spåren, flera hundra ampere kan finnas under era fötter. Var väldigt försiktiga när det är fuktigt ute då detta kan lätt leda till överslag, vilket har hänt. Ta t.ex. en dansk lokförare som skulle rätta till en presenning på en godsvagn, fuktigt väder i samband med en lös presenning ledde till hans död.

Oj fy fan. Det var fuktigt ute och dimma. Dimman var tjock så det kändes som att det regnade.

scud skrev:
Men rälsen är väl ganska jordad, är du säker på just detta? Tvivlar.

Rälsen kan man väl säga är jordad. Strömmen sugs upp av sugtransformatorer som är utplacerade med några kilometers mellanrum längs linjen som suger upp strömmen för vidare transport till matarstationen via en återledning som sitter uppe vid kontaktledningsstolparna, så värst farligt är det ju inte, även om det låter så. :tummenupp Men man ska ha stor respekt, 22000 volt är inte att leka med och den mängd ström som finns är inte lite (det går ju knappast att jämföra med våra eluttag i husen).

Ni hade jäkligt bra tur Deztallica, eftersom strömmen går ut i den vanliga jorden (marken) också och man kan få sig en dödskyss bara genom att stå på marken vid sidan om, men som tur är funkar säkerhetsfunktionerna (när dom ska funka)...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT