Orecic
http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Även om det kanske känns som ett "gestapo-system" med ägaransvar så har jag aldrig hört om någon som skulle ha blivit dömd för något de inte gjort även fast mina öron brukar snappa upp det mesta som händer runt dessa ärenden i ett relativt stort område. Det finns inte ens på tapeten att "leka" runt med polisen här, som det på ändlöst med filmer görs med polisen i Sverige.
Fast frågan är om det är ett så stort problem med "leka runt med polisen videos". Så många har jag inte sett på senaste tiden. Eller rättare sagt jag har inte sett en enda sedan ghostriders storhets tid. Tycker fortfarande att det är viktigare med hög rättssäkerhet när det gäller just det här, det är ju inte direkt så att folk dör som flugor på grund av leka med polisen videos.
Det där med "you crash you pay" så lär knappast fungera heller, på samma sätt som att brottsligheten inte sjunker i områden där dödstraff och stränga fängelsedomar införs. "Det händer inte mig" -tanken är vad som ställer till det, tyvärr.
Fast nu menade jag inte "högre straff", jag menar släpp fartgränserna friare i områden där det går, exempelvis 70-90-110 vägar, och om du kraschar för att du kör över din egen gräns, you pay.
Åker du på någon inne i stan och försätter dem i rullstol, you pay. Alltså du får betala för deras omkostnader.
Med andra ord: Slopa delar av trafikförsäkringen, om du orsakar andra skada p.g.a. vårdslöshet, så får du personligen betala, men bara ekonomiskt. Inga fängelsestraff eller liknande. Skulle du däremot krocka för att det är extremt dåligt väder och orsaka skada på något dyrt, då gäller trafikförsäkringen.